Sv: Fundering kring fodervärdar... Varför så många missköter sig.
Jag har också sett och läst skräckhistorier om fodervärdar!
Och jag kan inte för mitt liv få in i mitt huvud att man missköter ett djur bara för att det är gratis..
Men som flertalet säger,mycket okunskap ligger nog bakom,man kanske kommer direkt från ridskolan,tjatar på föräldraran om en egen häst,och får en fodervärdshäst att "prova" med..och så lite halvt okunniga föräldrar på det..kan bara bli kaos!
Nu ska man ju inte svartmåla alla fodervärdar,för det finns guldkorn,likaväl som det finns hästägare som inte ens skulle äga en porslinshäst..
Själv har jag haft turen,att få ha mina djur i min ägo tills det att dom blivit sjuka,och jag har tagit bort dom!
Skulle jag mot förmodan inte kunna ha min häst och hund kvar nu,så är det ingen tvekan,det blir avlivning,då hunden är en omplacering(misskött),och hästen har vi haft i 8 år,och hon var ej heller så välskött när vi köpte henne!
Så jag har två misskötta djur(ja från tididgare ägare),och omplacera/sälja dom och inte veta var dom hamnar,nej det skulle jag inte klara av,dom kanske får ett taskigt liv igen..