Fundering kring fodervärdar... Varför så många missköter sig.

pernilla_s

Trådstartare
Säger självklart inte att det inte finns bra fodervärdar. Men efter att jag själv varit med om en dålig och läst många historier här på buke om dåliga fodervärdar så har jag funderat på varför.

Är det för att man bara kan lämna tillbaka hästen sen så det kvittar eller för att den kostar inget i inköp.

Vad tror ni?

Sv: Fundering kring fodervärdar... Varför så många missköter sig.

Jag tycker det är hemskt att man inte sköter om hästen man är fodervärd på! Om man inte gör det, vad har man då i stallet att göra?

Jag tror att många som tar häst på foder gör det för att dom inte har ekonomi till att köpa. Sedan finns det många som inte heller har kunskapen för att ha en egen häst. Så skräck historierna är helt enkelt brist på pengar och/eller brist på kunskap.

Behöver inte gå längre än till min granne som plötsligt har skaffat hästar. Tre stycken på foder. Kan lugnt säga att kunskapen om hästar där är noll. Sedan är foderhästarna inte heller de allra bästa utan även ägarna där verkar nästan desperata för att bli av med dem.

Det är inte lätt varken att hitta bra foderhästar eller bra fodervärdar.

Usch ja, det kan man fråga sig?

Man vill ju inte tro att det har med pengar att göra men kan ändå inte låta bli att fundera ......

Kan det va så att vissa slarvpottor inte tar så allvarligt på det om de får något "gratis"? Att det blir mycket mer lättillgängligt för fel personer?

Okunskap och ekonomi har säkerligen med saken att göra. Jag som är djurvän har ändå svårt attförstå att man inte ger hästen den skötsel den behöver. Speciellt när det gäller ekonomin då jag inte själv har mycket pengar, men ser till att ge hästen det den behöver först.

Jag har fått betala en hel del nu för att jag lånat ut honom och vi har inte mycket pengar, men jag ser till att få råd. Det gäller ju bara prioritera.

Usch ja, det kan man fråga sig?

Man vill ju inte tro att det har med pengar att göra men kan ändå inte låta bli att fundera ......

Kan det va så att vissa slarvpottor inte tar så allvarligt på det om de får något "gratis"? Att det blir mycket mer lättillgängligt för fel personer?

Det har du nog en poäng i tror jag. Problemet är väl att folk låtsas vara så bra och tyvärr lånas hästen då ut till någon som kanske inte är bra. Det är svårt att veta vilka som är bra eller dåliga.

Någonstans "svider" det kanske att betala för någon annans häst...
De kanske inte vill "slösa" pengar på det lilla extra osv...
(Många som inte haft egen häst inser inte hur mkt det faktiskt kostar, och att de KAN göra illa sig och behöva något mer än bara medicin)

Att de däremot inte sköter hästen skrämmer mig och gör mig arg!

Jag skulle inte våga låna ut min...

Jag har också sett och läst skräckhistorier om fodervärdar!
Och jag kan inte för mitt liv få in i mitt huvud att man missköter ett djur bara för att det är gratis..

Men som flertalet säger,mycket okunskap ligger nog bakom,man kanske kommer direkt från ridskolan,tjatar på föräldraran om en egen häst,och får en fodervärdshäst att "prova" med..och så lite halvt okunniga föräldrar på det..kan bara bli kaos!

Nu ska man ju inte svartmåla alla fodervärdar,för det finns guldkorn,likaväl som det finns hästägare som inte ens skulle äga en porslinshäst..

Själv har jag haft turen,att få ha mina djur i min ägo tills det att dom blivit sjuka,och jag har tagit bort dom!

Skulle jag mot förmodan inte kunna ha min häst och hund kvar nu,så är det ingen tvekan,det blir avlivning,då hunden är en omplacering(misskött),och hästen har vi haft i 8 år,och hon var ej heller så välskött när vi köpte henne!
Så jag har två misskötta djur(ja från tididgare ägare),och omplacera/sälja dom och inte veta var dom hamnar,nej det skulle jag inte klara av,dom kanske får ett taskigt liv igen..

Ibland skriver folk här och frågar om dom törs skaffa en förstahäst. Och som svar får dom skaffa en foderhäst att träna på, eller bli medryttare. Är det då konstigt om det blir fel ibland?

Ibland skriver folk här och frågar om dom törs skaffa en förstahäst. Och som svar får dom skaffa en foderhäst att träna på, eller bli medryttare. Är det då konstigt om det blir fel ibland?

Egentligen inte, men som i mitt fall så var det inte okunskap som det handlade om.

Okunskap kan ju ställa till det, men om man nu vet hur man ska sköta en hästmen ändä missköter den, hur kan man göra en sån sak?

Då är man helt enkelt ELAK/OND.

:bow:

viktigast av allt, oavsett om man väljer medryttarhäst, foderhäst eller egen häst är: SUNT FÖRNUFT + duktiga hästmänniskor runt sig!

Jag köpte min häst lite "oplanerat", hade varit medryttare lääänge på en och samma häst med en PETIG matte minst sagt :p
Men ojojoj vad jag har igen det nu :bow: Hon har alltid funnits där och har svarat på ditten och datten + är en person man kan bolla med!

Ingen kan allt från böjan, man får bara inte vara för stolt för att be om hjälp.

Jag forstar inte heller hur folk tanker, varfor skaffa hast om man saknar pengar/kunskap/intresset?

Min gamla medryttarhasts agare skulle flytta och kunde inte ta med sig hasten, da blev det naturligt att jag tog henne pa foder. Under tiden jag hade henne utvecklades hon enormt. Vi gick fran taskga resultat i LC till att vinna LA:er, hon muslade sig jattefint och blev bara en battre hast. For mig skulle det varit otankbart att hon inte skulle fa basta tankbara omvardnad. Nar jag fick mycket i skolan, skaffade jag en fantastisk medryttare for att hon inte skulle fa lida for att min tid krympte. Agaren kom och halsade pa och red da och da. Och jag hade konternuerlig kontakt med hennes foraldrar som fortfarande bodde kvar i Sverige.
Nar jag sen lamnade tillbaka henne var agaren otoroligt nojd med hasten hon fick tillbaka.

sådana som du växer inte på träd :crazy: :bow:

kl

Varför skulle man inte sköta en foderhäst på samma sätt som om den vore ens egen:confused:

Jag har haft säkert minst 10 hästar på foder och aldrig misskött dom på nåt sätt. Anledningen till det var väl för att mina föräldrar helt enkelt inte ville köpa mig en häst utan då fick jag låna istället.
Alla har väl inte den möjligheten att köpa.

Det är nu när jag är vuxen som jag har kunnat köpa en egen häst.

Lite nyfiken i struten bara…
Har aldrig lämnat ut min häst på foder, och förhoppningsvis blir det inte aktuellt heller.
Att man alltid skriver ordentliga kontrakt är väl självklart?

Men hur gör ni som lämnar ut?
Sätter ni ut annonser eller frågar ni runt i bekantskapskretsen, typ i stallet ni har den i?
Ställer ni krav? I så fall vilka?
Kräver ni att hästen ska stå kvar i nuvarande stall?
Eller är det helt ok att flytta den?
Hur långt från er i så fall?
Tar ni betalt eller får fodervärden den helt gratis?
Kollar ni upp hästen hos fodervärden och hur ofta?
Håller ni nära kontakt med fodervärden via telefon/mejl utöver besök?
Eller får de sköta sig själva så att säga?

Lite nyfiken i struten bara…
Har aldrig lämnat ut min häst på foder, och förhoppningsvis blir det inte aktuellt heller.

Sätter ni ut annonser eller frågar ni runt i bekantskapskretsen, typ i stallet ni har den i?
Eller är det helt ok att flytta den?
Hur långt från er i så fall?

Jag kan ju bara tala för mig själv. Vi skrev ju ett kontrakt och tog med vad vi kom på. Bland annat att jag kunde ta hem hästen direkt om den missköttes. Vi skrev inte in dem självklara sakerna, men pratade om det med fodervärden. Jag haqr lärt mig att allt även det självklara måste stå med i kontraktet.

Dem flesta krav vi ställde tog vi muntligt... Tyvärr.

Hästen flyttades tio mil från mitt hem och de hade den gratis. Kontakten var väl någorlunda om jag tog kontakt med dem. Men då jag fick barn blev den dålig.

Jag gjorde många misstag och litade på vad folk sa. TYvärr fick hästen lida för det och jag far illa av att jag inte gjorde det hela bättre.

Jag svarar på mig själv,så blir det inte att jag hoppar på någon,för det vill jag inte!

Men om man lämnar ut en häst på foder,åligger det inte på hästägaren att kolla upp så mycket som möjligt på fodervärden?

Referenser/meriter/kunnande/tidigare hästägande/föräldraransvar(om barn ska ha hästen)?
Jobb? Inget jobb inga pengar=inte råd att ha häst!
Tel.nr till jobb/tränare/stall mm (ifall..)
Mm osv
Ja,syna FV ända in på sömmarna..

Jag skulle inte våga lämna ut min häst på foder,om jag inte synat FV till strumpstorlekar..
Tänk och missa en liten grej,som hade varit lätt att kolla,och sen försvinner hästen eller liknande!

*Ja.
Sätter ni ut annonser eller frågar ni runt i bekantskapskretsen, typ i
stallet ni har den i?
*Satte annons
*Jag ställde en hel del krav, bland annat att hästen inte får släppas ihop med andra hästar i hagen.
*Nej, då skulle det inte finnas så många fodervärdar att välja på.
*Tar inte betalt men fodervärden får stå för försäkringen så den betalar hon till mig varje månad.
*Tänkte hälsa på nån gång i månaden i början i alla fall. Då ska jag också rida hästen så jag ser att den utvecklas åt rätt håll.
*Kontakt via mail eller telefon minst en gång i veckan nu i början, men min fodervärd verkar vara duktig på att höra av sig.
*Definitivt inte.

Kan tillägga att jag även kollade upp två referenser som fodervärden lämnade innan jag bestämde mig.

Tillägg: jag lät flera komma och titta innan jag bestämde mig, och nog kollades dom upp.

Senast ändrad:

Vi har ett sto hos fodervärd söderut nu. Detta har funkat gudomligt bra. En kunnig och jättebra tjej. Vi har helt enkelt en mycket väl fungerande relation. Vi måste haft tur antar jag. Vi valde detta då vi för ett tag sedan sålde ett sto till en kvinna och kände att detta inte blev så lyckat. Vi skrev köpeavtal och jag trodde att allt var helt i sin ordning med vår uppgörelse, som var: Kvinnan fick pruta några tusen på hästen för att jag skulle kunna ha möjlighet att kunna ta ett föl på stoet inom två år. Stoet blev sålt som ridhäst (varit travare) och vi var båda nöjda med detta eftersom kvinnan inte nämnde med ett ord att hon skulle börja avla själv direkt. Det gjorde hon givetvis. Jag har ju nu små möjligheter att själv kunna ta ett föl då stoet nyligen fölat och det ställer ju till stort besvär att betäcka för min del. För oss känns det bra med fodervärd efter detta.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar