Fundering kring fodervärdar... Varför så många missköter sig.

Sv: Fundering kring fodervärdar... Varför så många missköter sig.

kl

Varför skulle man inte sköta en foderhäst på samma sätt som om den vore ens egen:confused:

Jag har haft säkert minst 10 hästar på foder och aldrig misskött dom på nåt sätt. Anledningen till det var väl för att mina föräldrar helt enkelt inte ville köpa mig en häst utan då fick jag låna istället.
Alla har väl inte den möjligheten att köpa.

Det är nu när jag är vuxen som jag har kunnat köpa en egen häst.

Jag för min del menar inte att fodervärdar alltid är oseriösa eller slarvpottor - absolut inte! :)

Finns jättemånga seriösa och noggranna fodervärdar - ja säkert fler av dem än det finns oseriösa.

Vi hade själva foderhäst ett tag innan vi köpte egen och tyckte det var jättebra och vi var väldigt rädda om det ponnystoet som vi hade hand om. :)

Jag tror precis som flera skrivit att det handlar om pengar. Tyvärr är mina erfarenheter jättedåliga av fodervärdar, jag lånade ut en häst för många år sedan, och det gör jag aldrig mera om. Tjejen hade nästan inga pengar alls, och det visste jag ju såklart inte om. Otroligt pinsam historia där jag till slut fick betala både stallhyror och hovslagare trots att fodervärden skulle göra det.
Så om jag mot all förmodan skulle göra mig av med min nuvarande pålle ska hon säljas mot kontant betalning, hon kommer inte att lånas ut, tas på prov eller på avbetalning. Jag har träffat så många människor i hästvärlden som definitivt inte har råd att ha häst, men som ändå har det,och gärna flera stycken...Riktigt skrämmande är det.

Vi lånade ut en starthäst på foder han var då 9 år gammal. Han var världens raraste och vi ville helst inte sälja honom så vi lånade ut honom eller rättare sagt leasade ut honom ett år.
Hästen hade vi jobbat jätte mycket med i ryggen för han var överrörlig och behövde därför mycket hjälp av en equiterapeut som behandlade honom varannan vecka, han var som en "köttbulle" rund och fin och massa muskler.
När vi fick hem honom ett år senare så såg han bedrövlig ut, han var mager och knotig och i stort sett alla rygg muskler var borta. Han kom hem oskodd med långa hovar i en skitig ful grimma (vi lämnade honom nyskodd i fingrimman). Det var nästan så man började grina för han såg bedrövlig ut, jag kände knappt igen honom.
Vi åkte till veterinär kliniken med honom och fick spruta knäna på honom. Alla som såg honom tyckte vi skulle slakta honom för att han såg så bedrövlig ut. Vi fick spruta knäna 2 gånger!

Vi hade ju telefonkontakt med dom och de var så nöjda och allt låt så bra, men tji fick vi för det! De sa att de varit på kliniken och böjt honom vilket jag tvivlar på.

Vi sålde honom kort därefter, han var ju 10 år då och tävlingskarriären slutar vi 12 års ålder och vi skulle aldrig få honom i startmässigt skick så att det var möjligt att starta honom.

Så jag är väldigt rädd för att låna ut hästar nu, har letat efter en vettig fodervärd till mitt kallblod men jag vågar inte låna ut honom, konstigt ?

tycker inte att det stämmer. jag har själv varit fodervärd på en b-ponny innan jag fick min andra häst för att min mamma ville att jag skulle rida en ponny som passade mig storleksmässigt som man sen kudne lämna tillbaka när jag blivit för gammal. hade absolut ingenting med pengar att göra eller liknande och jag tog hand om ponnyn precis som jag skulle gjort med en egen, för hon var ju precis som min. har nu en ponny som vi kanske ska lämna ut på foder då jag blir för gammal för att tävla nästa år, och eftersom jag inte behöver pengarna för att köpa en storhäst för ponnyn så känns det bättre att fortfarande stå som ägare och att han rids och tävlas av en annan duktig ryttare, givetvis har man då hela tiden koll och är med på tävlingar och träningar. men det viktigaste är ju att va nogrann till vilken man lämnar ut hästen till, man märker ju om det är ngn okunnig som inte kan rida.

Säger självklart inte att det inte finns bra fodervärdar. Men efter att jag själv varit med om en dålig och läst många historier här på buke om dåliga fodervärdar så har jag funderat på varför.

Är det för att man bara kan lämna tillbaka hästen sen så det kvittar eller för att den kostar inget i inköp.

Vad tror ni?

Jag har ingen förståelse för hur man kan missköta ett djur, har man inte kunskap skaffar man det innan man skaffar djuret:)

Angående att vara fodervärd, så är jag det för första gången nu (har haft egna hästar tidigare, samt jobbat mkt med hästar) och jag för min del kan säga att jag är mycket mer nogrann nu än jag varit med egna hästar (missförstå mig rätt nu) inte det att jag på något sätt tagit "dålig" hand om mina egna men jag har inte varit riktigt så här noga med tex täcken tidigare.
Som tex så vill ägaren till min häst att hon ska ha täcke inne på natten, något jag inte haft på mina hästar men eftersom det är viktigt för henne känns det mycket viktigt för mig, man tar ju hand om ett djur åt någon annan när man är fodervärd el hur?
Så även om jag kanske inte riktigt förstår vissa "detaljer" hon vill att hästen ska ha så följer jag det ju givetvis eftersom hon haft hästen i 9år och så klart känner den bäst.
Men allt funkar jättebra, både mellan mig o hästen och mig o ägaren, hon har varit o kollat på den nu nyligen o tyckte tom att den var i bättre hull än vad hon brukar vara på våren (har tydligen lätt att falla ur när gräset kommer) så det kändes jättebra att höra, ett tecken på att man gör nått rätt iaf ;)
Så för vår del verkar allt ha gått rätt väg:)

Alltså skulle jag ha foderhäst skulle jag känna ett större ansvar (missförstå mig rätt) än om hästen var min egen...

Eftersom jag svarar till inte bara häst utan ägare också.

Som medryttare är jag supermammig och petig med pållen.

Det är ju bara att hoppas att dessa dåliga fodervärdar aldrig köper egen häst för jag vill inte tänka på hur de skulle ta hand om dem om de misssköter foderhästen.

Jag kan bara svara för mig själv!
Är själv fodervärd pga att jag i dagsläget inte har råd att köpa en häst. Därmed inte sagt att jag inte har råd att ta hand om den.
Har en underbar häst som jag sköter som om det vore min egen!
Jag har en jättebra kontakt med hans ägare och hon är nöjd över mitt arbete med hästen!

Kan verkligen inte förstå de människor som inte tar hand om sina djur:mad:
Vare sig de är fodervärdar eller ägare...

*knapplån*

Här kommer lite tankar från en som både varit fodervärd och lånat ut mina egna hästar. Idagsläget är jag fodervärd- varför är en lång historia. Jag har inte läst alla inlägg i tråden, bara skummat igenom.

För det första så undrar jag om det finns "så många" dåliga fodervärdar, eller om alla tror det därför att det (som med allting annat, såklart) är de dåliga som uppmärksammas? Om vi jämför antalet dåliga fodervärdar med det totala antalet fodervärdar i stort, är vi då säkra på att de är fler än antalet dåliga hästägare jämfört med antalet hästägare i stort? För det finns ju väldigt, väldigt många som även missköter sina egna hästar, tyvärr.

Sen så ligger ju även ansvaret hos hästägaren, även om det såklart inte är en ursäkt för att missköta någons häst. När jag tog min nuvarande häst på foder så fick vi kontakt genom annons, pratade på telefon någon timme, jag provred en gång och vi pratade lite då och en månad senare var hästen här.

Under de drygt två månader jag har haft honom nu har vi haft telefonkontakt varje eller varannan vecka, oftast hon som ringer men jag har även försökt ringa men hon är svår att få tag på, så det är enklast att hon ringer mig. När jag var och provred erbjöd jag referenser men de tyckte de inte behövdes, så förutsatt att de inte har kollat upp mig på annat sätt så vet de faktiskt ingenting om mig eller hur hästen nu har det. Sen betyder väl det att de helt enkelt litar på mig, och de har ju tur för han har det jättebra här ;) Men det skulle ju lika gärna kunna vara tvärtom!

Oj, så långt och svamligt det blev.

Ullis :bump:

Självklart finns det fler bra än dåliga, men jag tycker det verkar finnas relativt många som missköter sig. Var och varannan dag kan man läsa om det på buke. Det borde ju innebära att det är vanligare än man tror. TYvärr blir det ju så att de dåliga får uppmärksamhet men inte de bra.

Jag kan bara svara för mig själv!
Är själv fodervärd pga att jag i dagsläget inte har råd att köpa en häst. Därmed inte sagt att jag inte har råd att ta hand om den.
Har en underbar häst som jag sköter som om det vore min egen!
Jag har en jättebra kontakt med hans ägare och hon är nöjd över mitt arbete med hästen!

Kan verkligen inte förstå de människor som inte tar hand om sina djur:mad:Vare sig de är fodervärdar eller ägare...

Men precis, jättebra svar:bow:
Det är så det ska vara...synd att alla inte är sånna som dig:(

Jag tror det ofta är så för att folk inte har lust att lägga ned mycket pengar på något som är gratis. Samma sak med katter, de är oförsäkrade och äter billigaste fodret, är inte kastrerade osv. Kolla bara här på Buke, många som sköter om sina dyra hästar men inte de billiga katterna som får billigaste skräpet till mat. :grin:

Förutom pengar så är det så att folk ofta skaffar en foderhäst istället för en egen häst i början och då begår man alla misstag på den.

Säger självklart inte att det inte finns bra fodervärdar. Men efter att jag själv varit med om en dålig och läst många historier här på buke om dåliga fodervärdar så har jag funderat på varför.

Är det för att man bara kan lämna tillbaka hästen sen så det kvittar eller för att den kostar inget i inköp.

Vad tror ni?

Är nu fodervärd efter att ha haft egen i många år. Arrangemanget funkar jättebra för oss, även om det är 100 mil mellan mig och ägaren. Angående att lämna ut en egen häst så hade jag varit väldigt noggrann med koll av referenser etc. och sett till att skriva ett kontrakt som känns bra i båda riktningar. Kan inte svara på varför dessa skräckexempel av fodervärdshistorier uppstår, för mig är foderhästen lika mycket ansvar som en köpt häst.

Lite nyfiken i struten bara…
Har aldrig lämnat ut min häst på foder, och förhoppningsvis blir det inte aktuellt heller.
Att man alltid skriver ordentliga kontrakt är väl självklart?

Men hur gör ni som lämnar ut?
Sätter ni ut annonser eller frågar ni runt i bekantskapskretsen, typ i stallet ni har den i?
Ställer ni krav? I så fall vilka?
Kräver ni att hästen ska stå kvar i nuvarande stall?
Eller är det helt ok att flytta den?
Hur långt från er i så fall?
Tar ni betalt eller får fodervärden den helt gratis?
Kollar ni upp hästen hos fodervärden och hur ofta?
Håller ni nära kontakt med fodervärden via telefon/mejl utöver besök?
Eller får de sköta sig själva så att säga?

Svarar hur det gick till i mitt fall, även om det är jag som är fodervärd och inte ägaren. Svarade på annons, hästens ägare ringde mina referenser och var nöjd med de svar hon fick där. Jag betalar alla löpande kostnader och står även för hela försäkringen, dock ingen "hästhyra". Hästen flyttade hela 100 mil till mig, jag betalade resan hit och - ifall jag inte vill köpa honom efter kontraktets utgång så betalar hon resan hem. Vi har ett bra, utförligt kontrakt som är kollat även av jurist. Vi hörs av en gång/vecka eller varannan vecka, och jag skickar bilder och filmer lite då och då. Fungerar finfint, och båda parter (+ hästen) är nöjda och glada.

*KL*

Helt klart finns det fodervärdar, precis som ägare, som inte sköter sina hästar. Som inte ger tillräckligt mat, omsorg, bra hovvård osv. Men jag tror att de flesta ändå är bra.

Jag vill vända resonemanget lite. Är verkligen alla hästar som kommer från fodervärdar så misskötta och misshandlade alla gånger? Vi vet ju alla att det pratas så mkt (skit) inom hästeriet. De flesta vet bättre än alla andra. Det finns lika många sätt att sköta och hantera hästar på som hästägare. Kanske är det här det ofta kolliderar?

Fodervärden och ägaren ibland kanske inte har samma syn på god hästhållning?

Norrland

Håller med ovanstående talare...

Jag tror att många gånger ser vi ryttare olika på hur hästar bäst tas omhand. Det som jag tycker finns det säkert ett gäng andra hästägare som absolut inte anser men däremot behöver ingen av åsikterna betyda att hästen missköts eller vanvårdas.

Lånade ut min häst på foder under ett år.. när jag lämnade bort den var den fint musklad och i bra form. När jag fick tillbaka den hade den tappat ganska mycket men var fortfarande samma gamla pålle. Jag insåg ganska snabbt att tjejen som var fodervärd inte hade samma ambitioner som jag vilket i början var väldigt svårt att acceptera... men det gick ingen nöd på pålle för det.. tvärtom verkade den trivas lika bra med livet där... Jag är mycket nöjd med min fodervärd!!! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

norrland65;10576983 Fodervärden och ägaren ibland kanske inte har samma syn på god hästhållning? Norrland[/QUOTE skrev:
Många av de som får tillbaka utlånade hästar får tillbaka dem alldeles för tunna, ja, även magerlagda.:mad:
Då handlar det inte om olika syn på god hästhållning.

Vad tror ni?

Jag tycker att det finns många hästägare som inte sköter sig. Så det är fullkomligt logiskt att det även finns fodervärdar som inte sköter sig.
Jag var själv fodervärd på min förra häst, men kände det som om det var min egen. Visst kan det säkert vara så att vissa människor känner ett lägre ansvar då hästen inte är deras egen, men samtidigt tror jag att man får känslan av att de dåliga fodervärdarna är fler än vad de är eftersom det är de dåliga exemplen vi får ta del av.

Jag har själv vart fodervärd och inte fått några klagomål .
men de är som vissa i mitt stall där jag har hästarna ,
dom vill ha en hästa och tävla så dom lånar en häst och tävlar på den men rider aldrig annars , åker bara ut och tävlar sen får hästen gå ute . sen så får man själv gå å kolla så att dom har vatten och mat . tycker de är så himla dålig stil . men nu har jag fått tag i dom som är ägare så nu ska dom åka och hämta hästen .

Jag har haft dåliga erfarenheter av att sälja häst. Att köparna visade sig vara något helt annat än vad dom gav sken av. Har en häst utlånad på foder nu för första gången någonsin och jag har inte annat än positivt att säga :bow:.

Min första ponny var en foderponny.
Vi letade en c ponny för fulla segel för köp då. Vi hörde talas om en tjej som hyrde ut sina ridlägerhästar under vintern och åkte och kollade på hennes ponnyer.
En 18 årig läromästare fastnade jag för. Vi skrev in allt i kontraktet, foder, utrustning, omvårdnad, vad han fick användas till osv. Vi/jag var otroligt noga med honom och träffade på ägaren lite nu och då och hon var väldigt nöjd med honom och hans skötsel. Efter Jul talade hon dock om att han skulle säljas för att hon ville att han skulle slippa ridläger och bara ha det bra på ålderns höst. Trots att han var 19 så fanns det inget annat än köp.
Hur som helst så gjorde jag allt för den ponnyn både innan han var min på riktigt och även när han blev min. Mina och mina föräldrars tankar var ju trots allt att köpa en ponny men vi fick något mycket bättre genom att vi fick "pröva på" att äga en häst fast med mycket stöd från en erfaren och duktig ägare. Så gick det för mig och för mig var alltså foderhäst den optimala lösningen då.

Otroligt trist när det inte är seriösa fodervärdar...

Vad tror ni?

Jag blir så ledsen när jag läser sånna här trådar. Är själv en mkt seriös person som skulle vilja köpa en bra häst. Tyvärr finns inte dom pengarna det närmaste året/åren eftersom vi just köpt ett dyrt hus. Ett alternativ är ju då såklart att ta en foderhäst.

Men vem vill låna ut en BRA häst på foder när det cirkulerar/förekommer sånna här fall? Hade jag hade en bra häst hade jag iaf varit ytterst tveksam efter att ha läst denna tråd.

Personligen känner jag att jag nästan skulle vara mer rädd om en foderhäst eftersom det ju faktiskt är någon annans egendom man ansvarar för. Men - alla tänker olika såklart.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar