Världens mest kräsna ragdoll (på riktigt, aldrig någonsin mött en så kräsen katt) vägrade aptusbitarna. En väldigt kräsen siames ville dock gärna prova.
I övrigt så det får fortfarande helt okej. Lukas får bara en tuggbit (det är dubbel dos) per dag, och inget zylkene. Han verkar trivas bra och vara trygg. Hans rädslor syns litegrann fortfarande, han kan lätt reagera på ljud utifrån, han kan skrämma sig själv och hoppa i luften osv. Men jag tycker det stadigt blir bättre. När jag precis skrev det här varvade en högljudd mc utanför och fönstret är på glänt. Lukas vickade på öronen från sin slapparposition på soffan. Innan hade han blivit jätterädd och gömt sig. Men finns andra ljud som skrämmer mer.
Kloandet går sådär. Han kloar ibland på klösbräda och mest på soffa/säng. Dock har nu polletten trillat ner att man inte får så pssst:ar man åt honom slutar han. Ska skaffa ännu fler klösbrädor då jag ser ragdollen claimat varenda en. Mer om det sen.
Han leker mycket och gärna med kattspön, ytterst sällan själv. Har en gång försökt bjuda in annan katt till lek men var ute i ogjort ärende. Han äter utan problem med siamesen från samma fat och nära ragdollen. Stryker sig ofta mot siamesen och ser henne helt klart som hans kompis.
Siamesen är hyfsat obekymrat men hon är en väldigt mkt mer energisk katt än de andra och så ragdollen inte hänger med på kl 04 på natten idiotrejs längre så är hon lite överenergisk och ibland blir hon dryg och provokativ trots att hon bara vill leka. Lukas hanterar det på samma vis som ragdollen - slår henne I huvudet. Siamesen inser att det var en dum idé och det är bra sen. Ragdollen har höjt upp siamesen ett snäpp på vänskapsskalan sen L kom vilket är bra.
Ragdollen då.. Hon blev betydligt bättre med feliway friends i både kök och rummet. Hon kan äta godis 1 dm från Lukas, är mer avslappnad osv. Hon har nu även börjat komma in i köket och äta våtfoder på kvällarna. Innan åt hon i vardagsrummet eller inte alls. Hon har sniffat på Lukas och 90 % av tiden är hon chill med honom även om hon inte interagerar. Den sista 10 % är hon inte så trevlig men det är ingen fara på taket. Hon kan lappa till honom och liknande och han bara "jaja surtant" och stannar istället för att gå förbi tex, men går inte undan. Hon kan dock under de där 10% tiden vara rätt utmanande. Psykstirra, springa till klösbräda och ligga ovanifrån och hota osv. Eller ligga i bakhåll med piskade svans. Hon "gör" inte mer än max slår till, men detvstör mig en del ändå iom att det blir så otroligt skört då. Men det är ju bara ge henne tid och sätt att känna sig trygg (t ex genom att vara med i leken genom att ligga i en koja och Jabba genom öppningen)
Så summa summarum inte perfekt. Men med tanke på att inget kunde göras som det borde introduktionsmässigt osv, det lilla utrymmet och typen av katter samt att det gått 3 veckor bata så är det ju helt fantastiskt egentligen.
Enda molnet på himlen just nu är att jag skulle behöva åka iväg en helg (lö fm till sön kväll) men vete sjutton om jag törs lämna de tre så.. (lämna dem över dagen är inga problem)