Fundering kring eksemhästar

Karin87

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat funder på en grej angående eksemhästar, alltså islandshästar.
Om man tar en häst från Island och sköter den ordentligt, får den ju inte eksem lika lätt som om man inte sköter om den så (ex. med täcke o salvor o sånt).
Men om en häst som kommer från Island först inte sköts om ordentligt och utvecklar eksem, men sen man börjar sköta den med täcke och det, kan eksemet försvinna då?? Eller när den har utvecklat eksem så har den jämt kvar det??
Kanske det är så att om man sköter eksemet hela tiden kan det hållas nere så det inte märks iallafall?? Att det blir bättre med åren??
Hoppas ni förstår min långa undran! :P
Hoppas nån kan ge svar! :)
// Karin

Sv: Fundering kring eksemhästar

Karin87 skrev:
Hej!
Jag har börjat funder på en grej angående eksemhästar, alltså islandshästar.
Om man tar en häst från Island och sköter den ordentligt, får den ju inte eksem lika lätt som om man inte sköter om den så (ex. med täcke o salvor o sånt).
Men om en häst som kommer från Island först inte sköts om ordentligt och utvecklar eksem, men sen man börjar sköta den med täcke och det, kan eksemet försvinna då?? Eller när den har utvecklat eksem så har den jämt kvar det??
Kanske det är så att om man sköter eksemet hela tiden kan det hållas nere så det inte märks iallafall?? Att det blir bättre med åren??
Hoppas ni förstår min långa undran! :P
Hoppas nån kan ge svar! :)
// Karin
Min personliga erfarenhet är att en häst som fått eksem har för alltid eksem. Det kan bli bättre och hållas nere så det inte märks, men utan täcke, smörjning, stallvistelse, bra miljö osv så blossar eksemet upp igen. Precis som med människor: man kan smörja handeksem så det inte syns att man har det, men om man slarvar så återkommer det. Däremot har olika hästar olika mycket eksem och det är olika hur mycket skötsel eksemet kräver. Det kan också blossa upp på lite olika ställen på kroppen. De flesta har ju störst problem i man och svans, men jag känner en häst som har större eksemproblem på andra delar av kroppen.

Nu sägs det mycket, att hästens mage/mag- och tarmsystem kan påverka eksem. Det är "sista" teorin i eksemhistorian nu. Jag har sett några som börjat med Probimin till sina islandsimporterade hästar med eksem som efter en månad blivit kli-fria med Probimin-behandling.

F ö håller jag med Björk här ovan. Med tidigare inlägg har hästar fått eksem 10-15 år efter importen. Jag har träffat ägare som tagit över en dåligt skött eksemhäst som med bättre skötsel i stort fått hästen kli-fri, men ej ekemfri.

mycket beror på var du bor, samt hästen du importerar.
en del får inte eksem oavsett var du bor.
häromkring så får nästan alla importer eksem oberoende vård.
den första eksemsommaren brukar vara värst även med god vård.
min häst fick ej den omvårdnad han behövde när han kom till sverige.
han såg tydligen hemsk ut och gick inte att rida på sommaren.
men nu med god vård är han lika fin som de övriga i stallet med eksem. dvs det syns/ känns ingenting.
man kan underlätta men jag tror inte det går att få en eksemfri häst
med vård om den har anlagen.

Balderum skrev:
Nu sägs det mycket, att hästens mage/mag- och tarmsystem kan påverka eksem. Det är "sista" teorin i eksemhistorian nu. Jag har sett några som börjat med Probimin till sina islandsimporterade hästar med eksem som efter en månad blivit kli-fria med Probimin-behandling.
Berätta mer om detta! Menar du att även eksem-hästar som verkar (glansig i pälsen och normal avföring) ha en bra mage har blivit hjälpta med Probimin?
Tror du inte att det är tvärt om? Hästar som är mkt dåliga pga eksem får ett sämra "allmäntillstånd" och då blir magen lätt i obalans.

Tror också på det här med att magen har stor betydelse.
en nyimporterad häst i stallet fick ganska stora problem med eksem nu i sommar.
det är tidigt för första sommaren brukar gå ganska bra.
Han har haft dålig mage samt knutor sen han kom i vintras.
han fick den här magmedicinen vet jag , men troligtvis skulle han haft den från början och inte när symptomen på eksem kom.

Japp, har också sett goda effekter med probimin, inte bara i detta fallet. Med eksem så tror jag dock att allergin faktiskt är kronisk, men symptomen (kliandet) kan man minska eller ta bort. Risken är dock att symptomet återkommer vid t ex geografisk ändring etc.

Att probimin kan underlätta är ju för att importen faktiskt ställs inför ett KOMPLETT foderbyte, och probimin brukar funka på oroliga magar. Man kanske underlättar foderomställningen oavsett hur hästen ser ut.

PS Notera att detta är vad jag upplevt, varken mera eller mindre. Det kanske finns bättre saker där ute, eller så funkar detta inte på lång sikt. Det har jag inte den blekaste aning om.

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet är , att de eksemhästar jag har, har fått genomgå all tillgänglig hjälp som finns att tillgå på marknaden under 10 års tid nu.
Och jag har verkligen testat MYCKET. OCH konsekvent under lång tid.
Jag sköter dem så minutiöst jag bara kan, och de har inte blivit bättre. Men jag klarar att hålla det som det är. Det brukar inte synas att de är eksemhästar. men i år har det varit svårare, pga av det myckna regnandet, som gör att jag känt mig tvungen att ta av täckena ibland när det bara öst ner många dagar i sträck, och torkat upp både häst och täcke. Men bara på nån timme har det varit kört, med minst 1 dm kalhuggen obefintlig man, sår på kroppen.
Det trista är att det tar hela vintern, att reparera en "manskada" som bara tagit några minuter att åstadkomma.
Nu har jag även Boetts fina "eksemregntäcke", men det kostar ju som det gör, och har därför bara haft råd att köpa det till en häst.
Vad du gör, köp INTE en eksem häst! Eller islandsimporterad.
Det är min åsikt. :(

Att det skulle vara mage och tarmar som påverkar stod det om i "Hästfynd" för något år sedan. Mkt intressant.

finns hästar som svarat bra på homeopat medel, fråga en homeopat om hjälp

Ja man kommer långt med att se till så att pållen har en välbalanserad mage, bara av det kan man lidra symtomer avsevärt. Men detta bör ske året runt, och alltså inte enbart under eksemperioden.

maggan2 skrev:
Berätta mer om detta! Menar du att även eksem-hästar som verkar (glansig i pälsen och normal avföring) ha en bra mage har blivit hjälpta med Probimin?
Tror du inte att det är tvärt om? Hästar som är mkt dåliga pga eksem får ett sämra "allmäntillstånd" och då blir magen lätt i obalans.

Det är som ang säger, eksemhästar en bort bit från mej har provat med gott resultat, hästarna har varit i Sverige några år. Jag vet inte hur det ska fungera på min svenskfödda, men jag ska i alla fall prova till vårvintern.

Han har en väldigt :o fisig mage som mår rätt hyfsat så länge jag ger linfröolja. Ju längre tid jag gett oljan, desto mindre fisig blir han. Han är aldrig lös eller så, enbart fisig. Och nej, han har alltid varit väskött med bra mat o så vidare, blank fin päls även på sommaren. Trots han har grav eksem säger många att det är svårt se bortsett från den tunna manen.

Så kanske Probimin är värt prova.

Denna sommar har ju MJ:s djursalva räddat oss.

Totti skrev:
finns hästar som svarat bra på homeopat medel, fråga en homeopat om hjälp

Jag undviker helst sådant hokus-pokus som ej har något relevant att peka på. Och jag har provat en hel vår och sommar till hästens förtvivlan.

Liknande trådar

Hästvård Hur är det där ute i landet?? Har era eksemhästar börjat klia än eller är säsongen bara sen i år?? Jag har inte riktigt fattat varför...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 595
Senast: Lädernunnan
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka