Fundering bakben vs framben

Sv: Fundering bakben vs framben

Men tydligen så har ju Okeanos lika dåliga bakben, vilket jag inte ser? Han är i mina ögon en mer komplet och bättre variant av sin storebror?
Och att det kritiseras, visst. Men hur ofta ser man nått bra skrivet om dessa hästar? Skriver nån att säg Briar är deras drömhäst så är det alltid nån där och påpekar om bakbenen. Inget om det andra, han ratas hel av många på buke just pga bakbenen.

Jag har inte sett så mkt av Okeanos så att jag kan uttala mig om det tyvärr (eller rättare sagt - inte sett honom riden).

Jo, ibland dissas han väl lite väl hårt. Men han tillhör inte någon av mina drömhästar heller. Fast det är klart jag skulle ju inte tacka nej om han stod i stallet en vacker dag. ;) Men hade jag fritt fått välja bland alla topphästar så skulle jag ju helt klart välja någon lite mer kompakt just för att det är så j-kla svårt att få med rygg och få in bak på så långa ryggar. Hängmatteryggs-problematiken kräver så enormt mkt utav ryttaren (ja, inte för att jag tror att jag skulle kunna förvalta ngn av de andra topphästarna heller ;)).

Majoriteten av hästarna som tävlar höga klasser i dressyr kan ju enligt Buke inte röra sig speciellt bra. Eller hur ;) Matiné, Briar osv...
Lägger man in en bild på en häst med spektakulära bakben så rör den sig för dåligt fram eller i kroppen enligt Buke. Lägger man in en bild på en häst med spektakulära framben så rör den sig för dåligt bak eller i kroppen enligt Buke. Så tydligen finns det ingen i den högsta toppen som kan röra sig. Däremot tas det fram bilder på hästar som rör sig ordentligt rakt igenom hela kroppen enligt Buke, men dessa presterar ofta inte vidare mycket på tävlingar? Dvs hur kommer det sig att dom bästa hästarna bara finns hos människor som inte kan tävla dom högt utan mest är hemmahästar?

Ingen pik, bara en undrar!
Den där buke verkar vara en bunt hobbyryttare med glappkäft :D

Den där buke verkar vara en bunt hobbyryttare med glappkäft :D

:rofl: Men ska man vara seriös så är ju andelen som tävlar MSV väldigt hög iaf här på dressyrsidan. Ett par svårklassekipage finns det ju också. Andelen som tävlat Msv A börjar också bli hög.

Övervägande delen utav de som är mest aktiva i våra diskussioner har tävlat minst Msv B (ett stort antal Msv A). Så att det skulle vara en bunt hobbyryttare är eg. att ta i även om det för den sakens skull inte är någon som tävlat GP.

..ÄN! :devil:

Jag är för övrigt rörande övernes med dej i ditt inlägg. Domarna ser ex sämre bakben o drar av på det men det är så mkt mer som bedöms i en ritt att det andra kan uppväga!

Jag har flera ggr sett otroligt flashiga hästar på tävling som inte får några poäng alls eftersom de är så ojämna. Vad tråkigt det måste vara att sitta på en häst med så mkt i som bara exploderar varannan meter o så får man 3-4 på alla övningar som man skulle kunna få 8-9 på om bara hästskrället kunnat hålla sej i skinnet!!

Jag har själv tidigare gjort misstaget att istället för att stanna kvar i en övning o låta den vara jämn men med vissa brister försökt göra den bättre - mer gång- o på det viset fått lägre poäng eftersom den då blivit ojämn. Men man lär så länge man lever!

Lite är det nog så att först tycker man allt är fantastiskt så fort man ser lite bensprattel, sen börjar man se lite andra saker o blir så glad över att ma ser det - o tycker att man kan lite - så då dissar man hej vilt.. Sen börjar man inse hur jävla svårt det är o blir imponerad igen.

Själv har jag dock svårt att njuta av en uppvisning med dåliga bakben.. ibland kan jag önska de hade lagt ett stort ländtäcke på hästen så jag bara kunde se det fina! ;)
Däremot är hästar som Matiné och QB sånna som får mej att gråta! Visst kan jag se att det brister ibland men energin, luften, spänsten o powern ger mej hårresning! *suckar* sicka hästar!!! :bow:

O visst finns det inget härligare än att se en ritt som får pälsen att stå o tårarna att trilla!!! Dressyr i sitt esse!! :love:

KL

Är Briars bakben med så får han högre poäng än när de inte är med.

Ridning är ju dynamiskt och jag skulle säga att det handlar om hur han riuds just i det ögonblicket. kanske kan jan vara mänsklig och ha lättare för vissa övningar än andra eftersom det är vissa rörelser som rent generellt får högre poäng än andra

I övrig håller jag med fio

Men undrar - vad gör Hubbe mindre bra än Brink?

Det är väl tvärt om Fio menade?

JO Visst vi är eniga där

- men det är sällan Hubbe får högre poäng än Brink - det var det jag filosoferade över.

Vad tycker domarna Brink gör bättre?

Kan det vara gångarterna? *spånar*

Kanske också Brink i sin kür har högre artisteri-poäng att plocka, och ev mer svårigheter? (Också spånerier!) För får Brink generellt högre poäng än H Schmidt även i klasserna under küren? (Där i a f jag inbillat mig att noggrannheten är extra viktig, och där borde ju Schmidt kunna ta hem väldigt många poäng?)

Det kan ju bero på hästmaterial också!;)

Det jag har sett av Hubertus är när han red på Wenesuela. ( ??) och då red han otroligt mjukt och visade upp det bästa av den hästen mycket bra. Men hästen i sig var ju inte jätterolig då den hade långt mellan fram o bakben, ( piaffen och ökningarna har jag för mig att man la märke till det mest..)

Hittade filmer på dem på youtube ochde var inte lika bra som när jag såg honom,, om det var EM 2003 eller..?

Men som sagt att bara hästen gick Gp så bra som den gjorde tycker jag är mkt strongt med tanke på hur dåliga bakben den har..

Senast ändrad:

JO Visst vi är eniga där

- men det är sällan Hubbe får högre poäng än Brink - det var det jag filosoferade över.

Vad tycker domarna Brink gör bättre?

Nja jag håller inte med om det utan det har väl gått på ett ut med fördel Hubbe. Briar är eller var ju en mkt bättre häst än Wansuela medans Hubbe är en bättre ryttare. Briar är ju mkt mer spektakulär gångartsmässigt men han har ju dalat rätt kraftigt på dom senaste åren. (eller så har domarna börjat döma annorlunda fast åt rätt håll enligt mig) medans Wansuela är en ganska ordinär häst i sammanhangen. Jag har faktiskt inte ens sett Hubertus rida en sprattelmaskin än så länge om jag skall vara helt ärlig

En snabb koll på FEI´s resultatdatabas så har Hubbe haft 19 !!!! Hästar i internationell GP med toppresultat under åren 2004-2008 DET säger en hel del :love:

Länk för den som har intresse att kolla runt

http://www.fei.org/Disciplines/Dressage/Results/Pages/Online_Results.aspx

Senast ändrad:

Givetvis har du rätt, tack för länken.
jag går ju bara på det jag ser på TV :rofl:

I de större tävlingarna är det så mycket som skall vara politiskt korrekt.
Och då med en mindre bas ser det ur som Brink placeras högre.

Och det kan då bero på att Hubbeinte ens är uttagen :rofl:

Jag skall läsa på bättre... :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka