Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
cillamuffins skrev:kl
alltså, förlåt ni som har skrivit här, men jag tror inte att det går att korrigera bort ett beteende som beror på stress. risken är att det urartar till någon slags vålddspiral där det behövs mer och hårdare bestraffningar för varje gång.
jag hade satt mig ner och tagit en funderare på vad det är som gör att hunden är så otroligt stressad. och sedan plockat bort det, bit för bit. du kommer aldrig att kunna aktivera den här hunden tillräckligt, så välj de aktiviteter som ni båda har nöje av och som är lugna. för mycket aktivitet och press skapar bara ännu mer stress, något ni helst ska undvika.
jag hade börjat se ner lite på min hund. klarar hon inte av att uppföra sig så får hon inte vara med. får ni gäster hemma och hon börjar varva så får hon sitta en stund på toaletten eller i något annat litet tråkigt rum. släpp ut henne efter en stund men stäng in direkt när hon börjar varva. samma sak hade jag gjort ute, men då stoppat in henne i bilen eller bundit fast i en stolpe eller liknande. ju mer uppvarvad hon blir, desto tråkigare ska omgivningen bli.
först när hon landat på jorden och har tid att höra efter kan du lägga in någon meningsfull aktivitet igen, men gör det då långsamt och avbryt vid minsta tecken på stress.
Har en goldenhane (jakt) på klubben som beter sig som TS skriver samt som min egna har gjort. Så jag tror inte bara det handlar om retriever, snarare drabbar det hundar med livlig personlighet.cillamuffins skrev:är du säker på att hunden beter sig som den gör för att den är nonchalant? det är ett ganska typiskt retrieverbeteende som hon beskriver (detta verkar inte finnas hos bruksraserna?) och ju mer man pucklar på en sån hund desto fortare springer den.
Pangare skrev:[Till slut, när jag höll på att frysa ihjäl, vi låg dessutom mitt nedanför en skidbacke och fullt med folk, reste jag mig samtidigt som jag gav kommando till henne att resa sig. Ingen av oss vann.
QUOTE]
Jo tyvärr din hund vann och det kommer den att komma ihåg.
Sla du ge dig på en sådan kraftig korrigering ska du vara 110% säker att du orkar -klarar och går iland med att hålla hunden till dess att den gett sig. I annat fall så har du bara förstört för dig. Hunden vet att den inte behöver ge sig och blir bara ändå värre.
Hur vet du att hunden har gett sig?
Svar: när du är säker på att den håller på att dö, ögonen sluts delvis och blinkhinnan lägger sig över ögonen så det ser ut som "sockerdricka" i ögonen. Då först efter ytterligare en liten stund kan du släppa upp hunden.
Klarar du inte av det så ska du ALDRIG ge dig på den typen av korrigeringar.
cillamuffins skrev:jag förstår bara inte vad du tror att du kommer uppnå genom att korrigera mer eller så att hunden tar åt sig. förändra dig själv först, så du blir värd att respekteras. hjälp hunden att kanalisera sin energi åt rätt håll och ge henne inte tillfälle att gå upp för mycket i varv.
om du ska korrigera måste du ha väldigt klart för dig VAD det är du korrigerar och VARFÖR det ska korrigeras. om hunden beter sig som den gör för att den är osäker på dig lär du få ännu större problem.
Jo hunden kan uppfattas nonchig, men jag tror att det beror mer på att hon är förvirrad. Mina korrigeringar/beröm når inte fram, hon fattar inte vad jag egentligen ber om, och jag kan inte läsa av henne ordentligt. Det hela spårar ur i ett stressat och blockerat forcerande hela tiden.
Vi har def. fastnat i en ond spiral och jag tror inte heller att lösningen är att korrigera hårdare och bli "elak". Däremot så behöver jag ändra mitt sätt att korrigera så att jag blir tydligare för hunden och det inte finns något tvivel för henne vad jag tycker.
Om jag skulle fundera igenom vad det är som gör hunden stressad så tror jag att det är en kombination av en högenergisk personlighet som har lätt för stress (hennes pappa och morfar är precis likadana till sättet) och brist på klara regler och dålig kontakt oss emellan. Så det är väl bara att jobba på....
cillamuffins skrev:jag har också föreslagit att hon ska hindra hunden från att börja varva. dock ska hon inte göra det genom att tillfoga hunden smärta eller stort obehag.
jag skulle vilja tillägga "se till så att hunden är väl motiverad" till din första rad.
Elionor skrev:Det har verkligen varit en jättenyttig tråd för mig det här, att få analysera och diskutera igenom det jag gör fel. En riktig ögonöppnare.