Funderar på ta föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stars
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 890
S

stars

vi har ett varmblods sto som vi har hafft tankar på ta föl på för att ha kvar för våran egen del,Hon har inte så bra stamtavla men en j_vla häst o springa på banan enligt anndra har känat i hopp lite pengar som sakt.

nu har jag hört om ett sto går med en valack så ska man ta ett prov så hon inte har någon infektion om valacken har varitt på henne stämmer det??

som våran sto ser ut som ett äkta arab så tänkte jag om man kan annvända en arab hingst eller det e karnse fel och lägga en annan ras i ??

men annars finns det ju fina vbl-hingstar

:d

Sv: Funderar på ta föl

Är det meningen att fölet ska bli en travhäst eller en ridhäst?

meningen med det önskvärda fölet är att jag ska ha han/hon till ridning,och körning men bara hemma ingen tävling i någott av grenarna:D

Jag har ett varmblodssto som jag betäckte förra året av samma anledning som dig. Jag vill ha en häst som jag själv ska behålla.Mitt sto är världens snällaste och jag hoppas att hon nedärver det. Mitt val blev en connemara hingst eftersom jag ville ha en liten häst eller ponny, men lite grövre än min. I maj föddes så underverket och hon är helt underbar (säjer väll alla om sina föl).
Men i mitt tycke blev det en jättefin fölunge som kommer passa oss perfekt. Jag kan även regga henne som svensk ridponny eftersom pappan är connemara, vilket jag inte visste när jag valde hingst.
Hon verkar ha ärft sin mammas temperament.

Jag har betäckt mitt vblsto iår med en knabstrupperhingst och väntar med spänning till fölningen.

Jag ska behålla fölet och kommer inte tävla något alls utan det blir som jag rider mitt sto nu, lite blandat.

Kommer längre fram betäcka henne med en arabhingst OM hon ger ett bra och fint föl nu :)

OT - men hur gick det , löste det sig med papper och så? Har du kollat upp hur det kommer att bli?
U

nej det är inte klart med paprerna men jag ska skicka nya till han på måndag,

Det är inte fel att korsningsavla så länge man har ett syfte med det och att man anv sig av friska o bra hästar, ett vbl som visat prestation o hållbarhet är helt ok att betäcka med godkänd eller avelsvärderad hingst tycker jag.
Jag tycker nog alltid att man i samband med betäckning ska ta bak.prov o göra en gynundersökning!!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har...
Svar
13
· Visningar
2 288
Senast: Görel
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·
J
Träning :confused: Snart ger jag upp alltså jag orkar inte mer känner mig bara förtvivlad, Det går bara inte rida mitt sto hon är rädd för...
2
Svar
32
· Visningar
3 057
Senast: Viggen
·
Avel Hej! Jag har funderat och funderat mej galen på det här med att ta föl. Jag har ett sto som jag tävlar och rider. Jag älskar denna häst...
Svar
14
· Visningar
1 193
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka