Funderar på hästköp =)

M

M00lla

Hejsan!
Funderar på att köpa mig en egen häst i form utav vbl..
Men är helt upp över öronen ang hur mkt allt kommer att kosta i månaden då jag går mammaledig nu men väntas börja jobba direkt efteråt!
Hjälp mig att svara på allt som kostar o hur MKT allt ligger på!

Sv: Funderar på hästköp =)

Beror på en massa faktorer som om du har eget stall eller ska ha den uppstallad. Om den ska vara uppstallad så vad som ingår i stallhyran.
Men lite grovt så kan:
- stallhyra ligga på mellan 800:- till 4500:- .
- hovslagare på mellan 300:- till 1500:-
- försäkring på 100:- till 1000:- om man delar upp den per månad

Som sagt det finns mycket som spelar in. När jag för många år sedan hade en häst uppstallad på en stor centraltbelägen ridanläggning kostade det mig 2000:- per månad. Idag när jag har eget stall och många hästar så jag kan köpa allt i "storpack" kostar det mig ungefär 650:- kronor i snitt per häst och månad.

Som Masse redan sagt, beror kostnaden på en MASSA olika faktorer. Jag har eget stall, men köper grovfoder.

Mina kostnader för min haflinger är 850 kr varannan månad för hovslagare, ca 300 kr/månad för hö (hittade BILLIGT hö i år:D) under "hösäsongen", 200 kr/mån i försäkring. Spån hämtar jag gratis på ett sågverk. Bete lånar jag gratis. Sedan tillkommer avmaskning/träckprov, vaccinationer, ev. vet.besök, lite ny utrustning då och då...

Tack för svaren!
Det smartaste man då kan göra är kanske att skaffa sig en medryttare som betalar en del av stallhyran tex så får jag lite tid över till min lilla tös oxå! :love:

Sitter man i rätt område är det kanske möjligt att hitta betalande medryttare. Härnere runt oss är det nästintill ogörligt att hitta någon som är beredd att betala för att rida ens häst. Jag har faktiskt betalat andra för att få hjälp och avlasning och lite tid över.

Japp, samma problem här. Var i Skåne bor du? Har annonserat om gratis ridning, men icke att jag fått napp...

Vid Lund ungefär. Har bekant som har häst i Landskrona, verkar vara samma där.

Sedan kan man säkert få någon ridskoleelev som vill prova på ett tag, men vi har hästar som kräver lite mer än så och jag vill gärna att ryttaren får ut något av arrangemanget också...

jag sj bor i skåne o jag vet med tanke på att jag sj är medryttare nu =) dock gratis!
men skulle kunna tänka mig att betala en del av sakerna då man nästi intill delar hälften hälften av hästen!
blir ju nästan som att ha en egen då men allt ansvar mm

jaså landskorna. där bor ju jag =)
vart står dina hästar o vad är det för raser?

För mig blire inte mkt alls. Står i ett stall med en kallhyra på 500:- , höet köper jag in satt de räcker 2 månader ungefär, så ungefär 300-800:- för höet. Sen så skoning då, 300-500:-

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar