Funderar på att skaffa hund?§

A

Allimacarson

Jag funderar på att skaffa hund, letar lite efter en hund i mellan storlek som inte behöver allt för mycket motion... Skulle verkligen vilja köpa en border collie men det är ju en vallhund så det kommer nog inte gå tyvärr....

Nu undrar jag om det är någon här som vet och kan rekomendera några bra hundraser???

Sv: Funderar på att skaffa hund?§

en bordercollie är nog inte att tänka på om du inte känner att du har tid att motionera och (framförallt) träna hunden du köper alltför mkt... en bordercollie kräver oerhört mycket, helst ska den få valla för att må riktigt bra..
vad menar du med "alltför mycket"? vad har du tänkt ha hunden till? hur mkt tid ska du lägga ner på den? vad har du för förväntningar?

Bordercollie är som jag förstått det en av de allra mest arbetskrävande raser man kan ha, och om du redan nu känner att en hund som inte kräver mycket motion är det du vill ha går BC tvärtbort. Det är en ras som, vad jag vet, ofta är mer än vad de flesta hobbyhundägare mäktar med. Antingen ska man ha får att valla eller vara intresserad av att träna/tävla lydnad e d på ELITnivå.

Titta på de raser som ingår i sällskapshundsgruppen. Hur mycket motion/stimulans menar du med "inte så mycket"? Menar du några turer runt kvarteret eller timslånga skogspromenader?

Mina hundar, cocker och springer - alltså två energiska raser- funkar vardagsvis och trivs med en timmas långpromenad, samt lek/träning och fritt bus i trädgården en stund varje dag och så klart några "kisspromenader" men samtidigt skulle de kunna vara mycket mer aktiva och trivas utmärkt med det. Mycket mindre hade nog i längden inte varit lyckat.

Så vad man ska rekommendera dig beror ganska mycket på vad "inte så mycket motion" betyder för dig :).

raderat... Då jag upprepat en tidigare svarande...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
741
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 658
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka