fullt upp som mamma behöver 2händer till

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

måsste bara få svara på vissas funderingar här ang mitt innläg
min sambo hinner eller kan inte hjälpa till mer en på helgerna han jobbar borta 40mil hemme från,
överkurs att gå med hundarna så mkt både dem och jag behöver motion för hålla kroppen i trim även om man bor på gård jag kan inte släppa min hasky för då sticker han,han behöver motion.
en som skrev att jag verkar vara m djuren en mer en mina barn stämmer ej,jag är med djuren mer på dagarna en mina barn men det beror ju på att barnen e ju borta i 8timmar om dagen.
ville bara försöka svara på vissa funderingar som jag läste här
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Man får så mycket besvär som man gör sig.
Hundarna och vattnet verkar vara jobbiga saker.

Om hundarna sprang i hundgård och vattnet fyllde sig självt, så skulle du ju ha massor av tid till annat.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Fast nästan inga hundar behöver fyra timmars motion om dagen.. Man kan aktivera dem i huvudet och ändå få dem mycket mer stimulerade än av bara massa promenader...

Om du tog bort två timmars promenader och istället gav hundarna två timmar om dagen med lite mental träning under den tiden så räcker det gott och väl.

Och om du verkligen vill att de ska få den motionen kan du väl cykla med dem eller något annat som inte är lika tidskrävande?
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

måsste bara få svara på vissas funderingar här ang mitt innläg
min sambo hinner eller kan inte hjälpa till mer en på helgerna han jobbar borta 40mil hemme från,
överkurs att gå med hundarna så mkt både dem och jag behöver motion för hålla kroppen i trim även om man bor på gård jag kan inte släppa min hasky för då sticker han,han behöver motion.
en som skrev att jag verkar vara m djuren en mer en mina barn stämmer ej,jag är med djuren mer på dagarna en mina barn men det beror ju på att barnen e ju borta i 8timmar om dagen.
ville bara försöka svara på vissa funderingar som jag läste här

Men skaffa en vattenslang! Skaffa en fyrhjuling och motionera hunden med ibland. Du har ju själv valt detta litvet. Då får man gilla läget.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Ett förslag till ändring, som skulle göra det lättare för dig? Du gör saker - enligt mig - ostrukturerat och det blir ett himla spring.

06 Väck barnen, gör dem klar för skolan i lugn och ro
(finns ingen anledning att skena och ge hästarna vatten kl 6)

07 Ge hästarna vatten (önska dig en thermobar i julklapp av maken! Då slipper du fylla vatten flera ggr/dag med)
ta ut hästarna, låt hundarna vara med i stallet
Mata hönsen och kaninerna

08,00 Sätt dig ner med tidningen och luta dig tillbaka med en kopp kaffe/the.

Någon gång under förmiddagen när du ids så kör du en tvättmaskin, förbereder middagen och plockar lite.

12 Bär in ved, ta en sväng med hundarna, har du gett hästarna tempererat vatten på morgonen behöver du inte fylla på nu

13 Sätt dig ner och kolla posten eller lunchnyheterna eller nåt.

15 barnen kommer hem - och hjälper till att fixa mellis/Fixar mellis själv. Äter lite lätt

Ut och rid med dottern, i lugn och ro.

17 in och gör klart den förberedda middagen, ät i lugn och ro

18 läxor

19;30 kvälls mat till barnen sen tvättning och hänga tvätt plocka undan

20barnen går o lägger sig

22 tar in hästarna, fyller vatten, nattrastar hundarna (finns väl inggen anledning att pyssla med hästarna en timme där på kvällen)

22,10 - duscha, sjunk ner i soffan
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

en som skrev att jag verkar vara m djuren en mer en mina barn stämmer ej,jag är med djuren mer på dagarna en mina barn men det beror ju på att barnen e ju borta i 8timmar om dagen.

Räknar man på det "dagsprogram" som du skrev så är det nästan dubbelt så mycket djurtid som barntid, och då är det ju kanske inte just som mamma som du behöver avlastning. Det är ju dina hobbys som tar den mesta tiden och energin. Det är inte i första hand för att du är mamma som dina dagar är så fyllda. Det är liksom lite svårt att känna sympati för ditt sprängfyllda dagsprogram när större delen av tiden går åt till dina hobbys, för dem har du full frihet att minska på när du vill.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Som ensam mamma med jobb, gård, hästar, hundar osv har jag väldigt svårt att ha någon sympati för ditt gnäll. Ja, i mina ögon är det gnäll att man har mycket att göra när man promenerar hundar 4-5 timmar, gosar med hästar en timme och rider 1½ timme. Det är nästan en hel arbetsdag du kan ägna åt sånt vi andra gör efter 8 timmars jobb.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Ja den som skulle kunna önska sig en thermobar för 3-6000 av välbeställda släktingar:angel:;)
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Hundgård & löplina kanske skulle underlätta?inte att de ska stå där hela dagen men iaf vissa tider/dag?
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Ja den som skulle kunna önska sig en thermobar för 3-6000 av välbeställda släktingar:angel:;)

En familj med barn och djur BORDE ha någon form av buffert. En make som inte har möjlighet att praktiskt bidra med fysisk hjälp borde inte vara helt ovänligt inställd till något som kan underlätta arbetet och ge honom mer tid med frugan.

Så ja, jag ser det fullt rimligt att iaf önska sig det. Nu handlade det ju inte om att önska sig det av en släkting, utan mer ett beslut inom familjen och äktenskapet.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

En familj med barn och djur BORDE ha någon form av buffert. En make som inte har möjlighet att praktiskt bidra med fysisk hjälp borde inte vara helt ovänligt inställd till något som kan underlätta arbetet och ge honom mer tid med frugan.

Så ja, jag ser det fullt rimligt att iaf önska sig det. Nu handlade det ju inte om att önska sig det av en släkting, utan mer ett beslut inom familjen och äktenskapet.
Sen duger det gott med ett badkar med som man kan fylla med vatten och hacka hål i med. Man tager vad man haver...
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Sen duger det gott med ett badkar med som man kan fylla med vatten och hacka hål i med. Man tager vad man haver...


Mja, det beror på årstid, här bottenfryser sådant. Men jag 'toppar' med hetvatten också 1 - 2 ggr/dag, och skopar ur is. Det gör det hjälpligt större delen av vintern, blir det för kallt går inte det heller, då får de finna sig i att hinkvattnas på bestämda tider (de brukar komma och ställa sig och 'säga till' vid 'vattningstid')

Men optimalt för hästarna, och mest arbetsbesparande för folket är ju någon form av frostfritt vatten.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Jag har ju slang så jag kör ut 80 gradigt vatten på morgonen. När dom har käkat en stund så är det lagom ljummet för dom.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Har man inte allt för långt så kan man ju dra ut en vattenkopp med värmeslingor i.
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Nu har inte alla familjer en buffert, även om jag inte tycker 3000 är så mkt att man aldrig kan spara ihop den summan så kanske andra helt enkelt väljer att prioritera andra saker för de pengarna.
Vill man däremot prioritera sin tid om det tar mkt i vattenbärande är det en bra idé.
Jag läste förresten även om ngn som byggt ngt liknande själv, som en låda man satt vattenhinkarna i, som höll sig varm..kanske var i hästfocus för ngt år sedan.:confused:
 
Sv: fullt upp som mamma behöver 2händer till

Vi hade inte det i 3 år. Gissa om jag jublade då vi fick det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Queen
·
S
Hästmänniskan jag är en tjej som är långtids sjukskriven på grund av detta utbrändhet på grund av att jag jobbade 7dagar i veckan, ensamstående med...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 616
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp