Fullfoder utan havre

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Jag var och pratade med min veterinär idag om min häst som har väldigt svårt att hålla hullet. Hon behöver bygga muskler och behöver därmed annat foder.

Jag fick med mig linfröolja och något annat, kommer inte ihåg vad det heter nu. Men hon sa iallafall att jag skulle köpa fullfoder, då utan havre för hon har redan nerver så det räcker och blir över.

Just nu går hon på 2kg betfor, 0,5 kg korn
18 kg hö/ dag.

Min fråga är har ni några tips på fullfoder utan havre?

Sv: Fullfoder utan havre

Det allra viktigaste är att du har ett grovfoder med tillräckligt av både energi och protein. Och sen utgår man ifrån det när man kompletterar med kraftfoder.
Jag får pricksjukan och knottror över hela kroppen när en veterinär visar sin okunskap genom det råd du har fått. :arghh: För det första så finns det inte några fullfoder för hästar! Fullfoder är hund- och kattmat, som innehåller 100% av vad djuret behöver. Det veterinären förmodligen menar är någon form av blandat kraftfoder och detta ges ju endast som tillskott utöver grovfodret. Och ju bättre grovfoder man har, desto mindre tillskott behöver man ge.

För att ge dig ett svar på din fråga - Vitafor Derby är helt havrefritt. Men det är inte alls säkert att det är det din häst behöver för att bygga muskler, det beror på vad ditt grovfoder innehåller. Behövs det muskler så är det mer proteiner som behövs och vad du i så fall ska tillföra i proteinväg beror på vad ditt grovfoder innehåller. (analys rekommenderas)

har du inte fått ngn anlys än? (trodde du skrivit tidigare att det var på g eller har jag missuppfattat?)

varför ger du 2 kg betfor? det innehåller bara socker och = energi. 2 kg betfor är extremt mycket dessutom att fodra med, jag hoppas du avser uppblött åtminstånde? även då är det massor! det tillför inget att få upp en häst i hull ensamt i sammanhanget i sig, men ger förvisso energi.

Senast ändrad:

Fråga inte en veterinär om foder;) De jag träffat är rätt dåliga för att inte såga dåliga i fråga om foder..

Analysera grovfodret o komplettera grovfodrets brister. Skall du rådfråga någon gör de med en kunnig foderrådgivare som inte är anställd av något kraftfodertillverkare ;)

Det var equi-jewel jag fick också.
Denna veterinär säljer även foder, så dom vet!

Jag håller på att samla ihop till analys :)

varför ger du 2 kg betfor? det innehåller bara socker och = energi. 2 kg betfor är extremt mycket dessutom att fodra med, jag hoppas du avser uppblött åtminstånde? även då är det massor! det tillför inget att få upp en häst i hull ensamt i sammanhanget i sig, men ger förvisso energi.

2liter skulle det vara där. 1 L morgon och kväll. Plus korn på kvällen.

Jag uppfattade det som att hon menade någon sorts müsli när hon pratade om fullfoder.

Ändrar defintivt inte på saken:( En häst som behöver bygga muskler behöver inte betfor o linfröolja , bygger inte en muskel eftersom de ger nästan enbart energi -

Energi bygger hull .

alla veterinärer säljer foder. både till häst, hund och katt osv.
fullfoder pratas det alltid om i foderbranschen. veterinärer har betalt för att sälja "sina märkes" foder och har inte foder utbildning öht i övrigt.

ffa så hade ett sakkunnigt svar från din veterinär varit att utifrån grovfoder analysen välja ett kraftfoder /protein komplement för att få upp hästen i hull, utan att bara tillsätta energi vilket betfor tex gör.

se till att få analys på ditt grovfoder så kan massor med folk hjälpa dig sen utifrån den analysen !
Under tiden, lägg på mer protein i din foderstat. och sänk betforen..... även i liter..... samma med oljan.....

Hej!

Så som extra inkomst säljer dom foder. Jag undrar om de inte gärna säljer just DET fodret då.

Nej, veterinärer har inte alltid koll på foder, inte foderförsäljare heller, tyvärr. Då hade de flesta fodren antagligen inte funnits.

Analys på höet och räkna utifrån det, skulle jag säga.

/Lavinia

Jag uppfattade det som att hon menade någon sorts müsli när hon pratade om fullfoder.
Müsli eller pellets, förmodligen.
Men att kalla det för fullfoder är horribelt :banghead:, för det är inte ens i närheten. De råd du har fått från veterinären kan du kasta i Sverkers soptunna!!

Lägg pengarna på en grovfoderanalys istället för att köpa tillskottsfoder i blindo. Be "någon" ge dig kostnaden i julklapp om du inte har råd själv. De hundralappar det kostar sparar du LÄTT in genom att du då VET vad du ska komplettera med för att det ska bli bra och därmed slipper gissa och köpa dyra tillskott i onödan.

Och tills du fått din analys; ge några kg lusernpellets eller byt ut några kg hö mot samma mängd (vikt) hackad lusern.

Korn och betfor innehåller ju knappt nåt protein alls vilket är det som behövs om det ska byggas muskler?? Lusern??!! Innehåller ju inte havre.....fullfoder med hög proteinhalt, alltså högre än lusern men utan havre har jag inte stött på..

det FINNS inget som är fullfoder öht! det är det som är poängen. Alla benämningar/hänvisningar till fullfoder blir helt galet som råd.

finns det ett ev. fullfoder så är det isåfall grovfoder - om man konstaterat innehållet.

Dodson & Horrell Built up är ett kanonfoder i min mening. Har funkat super på hästar som haft svårt att bygga muskler. Jag har dock alltid gett det i kombination med havre. Tycker inte man behöver vara rädd för havre, bara för att man har en pigg häst. Jag har en bunt knasiga fbl, de blir inte mer knasiga på havre, men orkar desto mer.

Linfröolja fick jag ju för att hon måste gå upp lite i vikt. Hon är väldigt tunn. Så för att kunna jobba och bygga muskler måste hon gå upp.

Equi-jewel är för att hon snabbare ska bygga muskler. Även det så att hon håller hullet bättre.
Hästen har fått det tidigare och då blivit väldigt fin.
Jag litar på min veterinär. Hon känner hästen sedan den var ett föl plus att de inte behöver sälja foder för att tjäna pengar.

Built up var det det hette! Hon pratade om det också. Ska ge det sen när hon gått upp lite i vikt.

Min är pigg och är ingen man kan rida trött direkt. Hon är också väldigt nervig. (Allt som rör sig,låter är livsfarligt) kan absolut inte stå själv i stallgången= mosad matte. Så fort något låter utanför ridhuset reagerar hon med att göra 180 graders svängar i full galopp. Så därför ska hon inte få havre! Hon är VÄLDIGT pigg i sig själv.

För att kanske lugna ner det lite så är min veterinär Lisa Lidbeck. Deras klinik är väl omtalad och många åker dit med sina hästar. Dom har stor kunskap själva om foder som dom använder/har använt till sina egna hästar.

Dom behöver inte sälja foder för att tjäna lite extra. Så därför litar jag på henne. Plus de att hon känner hästen och vet hur hon fungerar! :)

För att kanske lugna ner det lite så är min veterinär Lisa Lidbeck. Deras klinik är väl omtalad och många åker dit med sina hästar. Dom har stor kunskap själva om foder som dom använder/har använt till sina egna hästar.

Dom behöver inte sälja foder för att tjäna lite extra. Så därför litar jag på henne. Plus de att hon känner hästen och vet hur hon fungerar! :)

om ingen nämnt och frågat om vad ditt grovfoder innehåller så blir det ändå konstigt.
Kom ihåg nu det du ifrågasatte tidigare när folk rådgav dig ang. ridning och koll av häst osv. många hade väldigt rätt. ta inte till taggarna utan se till att få en analys på ditt grovfoder pronto så kommer du få till det optimala som komplement utöver det som passar din häst och ger bra reslutat.

jag förstår inte öht hur man rekommenderar tillskott som bara tillför energi, om hästen behöver gå upp i vikt. oavsett vad man heter som sagt.
Än mindre de tillskott som rekommenderats, om man ser till vad man vill åstadkomma.

KL
Dodson och Horrell som ofta prisbelönsas till höger och vänster av vissa emellanåt, är ingen hemlighet i sig de heller. de har inte ens en innehålls deklaration eller har iallafall inte haft det på sina foder tidigare. kanske har det ändrats senaste år, men oavsett så är det samma där: finns inget mirakel märkre utan man får bäst effekt att fodra med det man vet man fodrar med - och varför.

Ja jag håller på att samla ihop till analys.. Tog dock första biten idag. Så nu ska jag hålla koll på när det kommer in en ny bal. Eller kan man ta från flera ställen på samma bal? Eller det ska vara olika?

Jag har inte fått tips på något foder som enbart ger energi?.. Gå upp i vikt och sen för att bygga muskler.

Här står lite om equi-jewel
http://www.saracen.se/equi-jewel3.php

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat