Fullblodsstam

bonzie

Trådstartare
Det verkar ju finns gott om folk som är kunniga på fullblodstam här så jag blev lite nyfiken att fråga, vad ni kan berätta om mitt stos stam. Jag köpte henne som avelsto, för halvblodsavel, på hennes för halvblodsaveln trevliga extriör, bra gångarter, underbara ridbarhet och egna prestationer. Hon har gått MVS dressyr, Lätt FT och 1.10 hoppning. I år är hon betäckt med Blue Hors Romancier.

Hennes stam är Atlantic Boy (GB) - Chinchilla (DEN) - Rebell Fortuna (SWE) Mina kunskaper om hingstlinjer inom fullblodsaveln är ytterst begränsade så det vore kul om nån kunde berätta nått. Av det jag kan se på www.galoppsport.se så har båda hennes föräldrar ganska bra snitt på insprungna pengar per avkomma drygt 70 000kr för båda.

Sen är självklart hingstips inför våren välkommna... jag har några idér man lär hinna ändra sig några gången innan det är dags...

Sv: Fullblodsstam

Din häst ( om jag kollat rätt på Chinchillas avkommor )har väl kanske inte världens mest utmärkande stam ridhästmässigt bakom sig, men hon har ju ex. Carnoustie i sig och han har ju lämnat en hel del avtryck i den svenska halvblodsaveln. Atlantic Boy i sin tur har ett fäderne som knyter an till Moderne xx = morfar till Butterfly Flip.

Tillhör stofamiljen 2 hos fullbloden.
Så här utan att titta på det jag har vet jag att Mago tillhörde samma stofamilj (se tråden om honom).

Kul att ni svarar:)

Nån som har nått hingstips?? Extriöbedömningen säger (fick inga poäng, hon är AB-prem):
typ - femenin, ngt kvadratisk
HHB - brett ansatt hals, djup i bog och bål, hög manke
Ben - torra ledgångar, nöjaktigt korekt
skritt - energisk, vägvinnande
trav - lätt, taktmässig

Hon har en väldigt bra skritt, fick alltid 8or på tävling, traven är inte så stor men väldigt lätt och ganska lätt för samling, galoppen är lätt, rund, taktmässig. Vill ha en hingst som ger lite storlek för hon är en liten "räka" 162cm, men mest manke:) Nån som har nått bra förslag??

Inga tips? Själv var jag inne på Danone 1040 till i år men det gick ju som det gick... undra om han kommer tillbaka till våren... Gillar de Guinnes avkommor jag har sett men han verkar ju tyvärr lämna ganska smått... sen vet jag inte om han kommer att vara i avel till våren... Sack har ju en riktigt bra trav men han är ju till salu så vet ju inte var han finns i vår... finns många fina hingstar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka