"Fullblodshovar", vad göra?

Sv: "Fullblodshovar", vad göra?

Vetenskapliga belägg för att biotin funkar finns men det verkar osäkert om varför:

De försök som visat att biotin fungerar på många dåliga hovar har inte visat att det bara är hästar med brist på biotin utan här är det nog så att det är ett "överskott" som hjälper, vad som är överskott eller ej beror ju på hur man definierar behovet. Vissa hästar hanske har ett högre biotinbehov än andra.
Du kan ju höra med honom (peter_lundin) om han hört nya rön, det var några år sedan vi tog upp det (2004). Jag tror inte vi tog upp zink då öht t ex.

Blev mycket intresserad av boots som alternativ när hon går ute. Tror att detta skulle kunna fungera medan hennes hovar få tid och växa ut igen....
Bli nog till att investera i ett par till bakhovarna.......:laugh:

som jag skrev innan om boots..min gick ca tre skoningar med dom på sig, å de va på våren när de va lerigt ute..hon fick inget skav men de kom in endel skit i bootsen men de är bara att skölja ur dom på kvällen..man får juh till skydd till dom som ska förhndra skav men ett tips om du köper ett par så köp till ett extra par med skydd de kan ta lite tid innan dom torkar å dom håller inte jättelänge..men de dom bootsen gjorde för min pålla på den korta tiden hade tagit mycket längre tid och blivit mycket dyrare om hovis skulle göra allt han ´kan..ett par nya kostar ca 2000 i inköp men sen har du dom..den hovslagarkostnaden kommer du upp i ganska så snabbt om de ska plasta mm..likadant om du senare får en tappsko så kan du slänga på bootsen så kan du rida ändå å hoven går inte mer sönder..

Enl en undersökning/test som är utfört av veterinärer (eller om det va hovslagare) i Skara så kan biotin ha verkan på hoven OM det innehåller zink o magnesium. Annars ansåg de att det var verkningslöst. Tydligen testat IRL enl hovis i stallet.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 186
Senast: MiniLi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar