"Fullblodshovar", vad göra?

mian

Trådstartare
Jag har haft mitt fullblod i många år och hennes hovkvalitet har gått lite upp och ner, just nu är det väldigt dåligt. Hon har väl de typiska så kallade fullblodshovarna, tunna sulor / tunna väggar / och som gärna flyter ut.
Nu har hon lyckat få av sig sin baksko som resulterade i att det gick inte och sko henne. Hovis provade att slå på en sko men hon ville inte stödja på benet så det va bara att plocka av den igen. Det berodde inte på sömstick eller liknande om någon tänkte på det utan helt enkelt fanns för lite och spika i så det spännde och gjorde ont enl. henne.
Hon är extremt känslig när det gäller tryck m.m. på hovarna.
Nu när hon inte har skor så kan hon gå på gräs/mjukt underlag men inte något hårt. Det skulle var underbart om hon kunde va utan sko ett tag och läka sina hovar, men jag lider med henne när hon inte är riktigt ok i hovarna. :cry:
Jag märker att hon har ont och är varm i hovarna men någon sko kan jag inte få på.
Jag behöver tips och råd hur jag ska kunna ha henne barfotad ett tag så hovarna hinner växa ut utan att hon behöver ha ont. Har under åren provat att ge henne olika slags tillskott som ska ge bättre hovar men har inte hittat det som verkar passa henne. I övrigt får hon en balanserad foderstat, så borde inte vara problemet.

Sv: "Fullblodshovar", vad göra?

Jag hade samma problem. Tog av skorna och lät honom bara gå i hage, barfota när det var blött och mjuk och med boots (Old Macs) när det var hårdare i backen. Gav honom även Enzion.

Mina går barfota, det är ett års projekt innan man ser resultat men mina går idag oömma på alla underlag

Jag gjorde som Elektron, hade min oskodd (visserligen bara bak, för det var där hon tappade skorna mest) i hagen, men red med old mac´s (finns fler lösdojjor på marknaden nu, enklare än old mac´s´en). Detta gjorde jag från vår till höst när marken i hagen är trevlig för oskodda fötter. Efter det hade hovarna växt ut hela o fina och hon har seriöst inte tappat en enda baksko efter det! Det är kanske 5-6 år sedan.

Min får biotin som innehåller zink och meithonin som tillskott året runt, när jag slutade blev hovarna långsamt dåliga igen. Brukar även olja in hovarna med olja utan tillsatser dagligen. När det är torrt för att hålla hornet spänstigt, då oljar jag dem när de är torra, när det är blött oljar jag dem för att hålla vätan ute.
Fullblodshovar är ju oftast lite tunnare i hornet, och därför mkt känsligare för torka/väta, när de blir för torra spricker de lätt och torkar ut snabbt, när det är blött luckras de upp mkt snabbare.

Vintertid kan hon tyvärr inte gå utan skor, hon är alldeles på tok för öm när det blir tjäle :cry:

Ok tackar för tipsen.
Som jag skrev innan så är hon barfota bak nu sen ca 1 vecka tillbaka. Men jag lider med henne då man ser att hon har ont.
Har provat att ge henne biotin, hof aid och steel joint men jag tyckte inte detta gav de resultat(gav de i lång period för att det skulle hinna hjälpa). Kanske skulle ge det en chans nu igen.

Just nu upplever jag hennes hovar som blöta och inte torra, funderar på om det finns något som inte gör dem mjukare. Olja har jag hört fördärvar mer än vad det gör nytta.:confused:

Hur har ni gjort i början när de va så ömfotade, hon går i gräshage men är rejält öm och varm i hovarna. :cry:

Du skulle också kunna testa Keratex Hoofhardener som är ett medel som man penslar på en gång i veckan och gör hovarna stenhårda. Nu är det kanske inte så att det hjälper din häst, att hårdheten inte spelar någon roll, men kan varar värt att sätta upp på listan "Saker att pröva"

Jag hade det där problemet för ett antal år sedan. Ena gången var det så trasigt att det inte fanns nåt att spika i, och hon blev blockhalt och kunde inte gå. För att få hem henne från sommarhagen köpte jag gamla täcken på Stadsmissionen som jag kunde lägga framför henne på vägen. Måste ha sett ganska kul ut: täcke, fram med hästen, bak o hämta det andra täcket o lägga framför :) det tog sin lilla tid att komma hem till stallet...
I vilket fall, jag åkte och köpte en bit gummimatta, lade vadd i och tejpade runt hoven med silvertejp och väntade på att det skulle växa ut. Nu finns det ju galoscher man kan använda. http://www.engarden.se/sv_galoscherna.html (bara ett exempel med bra bilder, finns lite varstans)
Andra gången lagades hoven med typ plastic padding för att få på en sko.

Numera är hon inte fullt lika känslig i hovar och sulor, men utan skor funkar inte.

har ett fullblod som har precis samma hovar som du beskriver..hon tappade en sko och slet upp hoven..hovslagaren tyckte kag skulle köpa old macs vilket kag gjorde. sen verkade han bort så mycket som behövdes för hoven skulle kunna börja växa normalt igen då hon hade fått en hovspricka med..sen hade hon dom hela dagarna i hagen och jag tog av dom när hon va inne på natten..kan bara säga vilket resultat! hon hade dóm så fort hon va ute och när han kom tredje skoningen så hade de växt så bra att han kunde sko igen!! hon slapp vara halt under tiden och de gick även att rida henne..hon verkades så klart regelbundet. nu när hon tappade en sko igen så är de bara att slänga på en av bootsen tills hovslagaren kommer! jag kan verkligen rekomendera dessa då jag har haft väldigt bra erfarenheter av dom!!

Hur lång tid är en lång period för dig? För vissa hästar kan det ju ta upp till ett år innan en hov har växt ner helt så du ser skillnad.

Nej, tillskotten hjälper ju långtifrån alla hästar, så är det ju. Men när det gäller biotinet har jag lärt mig iaf att det är viktigt att det innehåller zink och meithonin om det ska hjälpa.

Angående olja så är det ju just vegetabilisk olja utan tillsatser som gäller, annars kan det fördärva.

Enligt min erfarenhet med min häst och hennes hovar så är det just oljan som varit det vinnande konceptet, och då har jag varit "motståndare" från starten ;)

Men summa kardemumma skulle jag vilja säga att den enes recept inte alltid är det rätta för alla, hästarna är ju individer och man får helt enkelt prova sig fram för att hitta det som fungerar på just sin egen häst!

Ömmar din häst även i hagen? Min klarade sig fint i hagen så länge backen var mjuk, det var när tjälen kom hon ömmade så hon fick inflammerade sulor. Är din så öm skulle jag fundera på att ha den inne nattetid (om den inte redan är det) och ha någon typ av boots på sig dagtid...

Det finns några slags gummiskor som man limmar fast, Top Gum heter de. Finns en hemsida: www.top-gum.com. Vet inte mycket om dem men har för mig att de ska vara bra :)

Men va häftigt :laugh:! Det verkar ju som en bra idé, man är ju bara lite fundersam på om de sitter kvar i hagen någon längre tid och om kostnaden är överkomlig :).
Aldrig hört talas om dem, kul tips!

Det har ingen betydelse om det är zink/metionin i eller inte.

Enzion är det enda min hovslagare rekommenderar.

ja det är många som har fullblodshovar som är hemska.
Min häst var precis med om det nu i sommras. Han slet av sig så det inte fanns något att slå på.

Men min hovslagare plastade in hoven. Han har gjort det många gånger på min häst och det funkar väldigt bra. Skon sitter där den sitter och hovarna kan fortsätta att växa utan problem.

Så kolla av med din hovslagare vad han tycker om att plasta in det. Vet om många som har det på sina hästar så det är inget nytt.:)

Har nog provat tre olika tillskott i ca 1 år vardera, men som sagt inte mycket till resultat. I perioder är hon riktigt fin i hovarna sen rasar de igen.

Ja hon ömmar även att hon går i gräshage, men inte som om hon går på hårt underlag. Hon går för tillfället ute på natten, men funderar skarpt på att ta in henne nu.

Boots ute i hage, någon som har erfarenhet av detta. Fungerar det? risk för skav? Finns det något annat alternativ som är billigare, då boots kan vara ganska dyra?

Har tidigare provat att plasta hovarna på min lilla dam, men det fungerar inte på henne. Sitter inte kvar, hon har lyckats slita loss både sko och plast flertalet gånger. De gånger vi plastat är när det lossnat en bit av hoven. Nu är det mer att hoven är extremt kort, den har knappt växt nåt och så slet hon ava sig skon. Den andra bakhoven är kort den med på grund av dålig tillväxt. Ser det som lite svårt att kunna plasta hela hoven särsillt att få det att sitta kvar.

Jag hade boots i hage men det har jag redan skrivit. Du har fått två alternativ till boots redan men det är värt att investera i ett par om du har fullblod med dåliga fötter. Finns begagande.

Det har ingen betydelse om det är zink/metionin i eller inte.

Enzion är det enda min hovslagare rekommenderar.

Nu blir jag nyfiken, hur vet du om det har betydelse om det innehåller zink o metionin? :)

Särskillt eftersom Enzion innehåller det oxå....?

Har själv provat enzion, men tyckte inte det hjälpte bättre än biotinet jag använder.

Hittade detta lite snabbt:
"Enzion är en balanserad blandning av proteiner, mineraler,spårämnenoch aminosyror som är viktiga förutsättningar för en frisk och sund hovtillväxt. En koncentration av biotin, metionin och zink hjälper till att bygga upp hoven och göra den stark."

Har tidigare provat att plasta hovarna på min lilla dam, men det fungerar inte på henne. Sitter inte kvar, hon har lyckats slita loss både sko och plast flertalet gånger. De gånger vi plastat är när det lossnat en bit av hoven. Nu är det mer att hoven är extremt kort, den har knappt växt nåt och så slet hon ava sig skon. Den andra bakhoven är kort den med på grund av dålig tillväxt. Ser det som lite svårt att kunna plasta hela hoven särsillt att få det att sitta kvar.

Har samma problem men "bara" på framhovarna, plast gör i vårt fall bara saken ännu värre. Däremot så växer de bra, och tillväxten blir bättre när han fått gå barfota. Det enda som jag kan göra när han trasat sönder är att ha barfota-boots på, och jag är noga med det ffa när skon precis dragits av, för att undvika att han ömmar, efter ett par veckor brukar det inte vara lika kinkigt längre.

Sen har jag märkt en enorm skillnad på hovarna beroende på vad jag strör med, torv fungerar bara inte, då har jag en häst som ömmar och får inflammation i sulan :crazy: och stapplar ut ur boxen. Spån och halm fungerar bäst.

Det lärde jag mig här på forumet av en av veterinärerna som hänger här, tidigare hade jag lärt mig samma som du. Biotin i sig har effekt men det har inte med metioninet att göra.

Inga vetenskapliga belägg mao. ;)

Det låter ju lite konstigt dock, eftersom enzion marknadsförs just med innehållet och kombinationen av biotin, zink och metionin.

Men, vi lämnar det nu, som jag sa, jag tror man måste hitta just det som fungerar för sin egen häst :).

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 186
Senast: MiniLi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar