Fullblodshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filuran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 532

Filuran

Trådstartare
Nu har jag skaffat ett fullblodssto att ha till avel, men skulle vilja ha lite mer info om hingstarna i hennes stam :)
Hon är e: King´s Bonus - Montal - Carnoustie. Har haft en hel del info om de flesta hingstar i huvudet förut, men efter en avfallning med rejäl hjärnskakning, så har mycket trillat bort :(
Så nu behöver jag lite hjälp att fräscha upp minnet igen :idea:

Sv: Fullblodshingstar

Jag har haft ett fullblod efter King´s Bonus. vet tyvärr inte mycket mer om King´s Bonus än att han är en engelsk galoppör som varit ute på banan.
Däremot kan jag berätta om min avkomma. Han är visserligen 25% halvblod men tror nog att mycket kommer från pappan. Han är en suuuuperhäst till temperamentet, vem som helst kan rida honom o pyssla. dock ingen häst med potensial för högre klasser, går stadigt upp till 1.10 hopp, startat msv fälttävlan men hatar dressyr! har tyvätt "kissinspines" eller hur det stavas, dvs. kotorna i ryggen är ihoptryckta vilket kan förklara hans begränsningar. även lite urkalkat skelett men annars en jättetrevlig häst!

Mvh Maria

Kings bonus stod här i halland större delen av sitt liv (tror jag) och jag har sett ganska många avkommor och ridit några. Kan säga att alla har varit väldigt snälla som unghästar men inte alltid senare i livet vet flera stycken som har haft problem med kissing spines och lågt ansatta halsar som försvårat för dom med frambensproblem som följd. Vet ett diplomsto med han som far, Kings Melonia och en kompis har haft några riktigt fina efter honom. Jag red ett sto som hade Gaspardin som mf mkt trevlig häst som tyvärr kom i orätta händer och blev helt galen :mad: .

Montal var en fransk hingst som importerades till Sverige i slutet av 60-talet. Hans mest kända fullblodsavkomma är Nicke som var det förste svenskfödda häst som sprang in över en miljon i prispengar. I halvblodsaveln lämnade han Karabinjär som gick svår fälttävlan med Janne Jönsson samt den godkände hingten Marocco 555.

Carnoustie importerades till Sverige 1960. Han var under många år ledande fadershingst inom svensk galopp, och senare ledande morfarshingst.

Den här damen är tydligen också kanonbra att hantera. Hon är ej tävlad. Har endast använts i aveln senaste åren, och gett fina föl :)

King´s Melonia är nog en helsyster till stoet jag har köpt :) . Iallafall så har hon en helsyster med det namnet, så det borde vara samma :idea:
Det verkar som att man får hålla lite koll på rygg mm när man väljer hingst då, så att man inte tar någon som har lämnat sånt, då det verkar finnas i stammen hos henne :)

Ja, det har du ju rätt i :idea: . Hade totalt glömt att Montal var pappa till Marocco. Lite prestation verkar han ju ha lämnat också :)

Tack för upplysningarna :bow:

Montal ska enligt en kompis som är duktig på fullblod representera fint franskt hoppblod!

Det låter bra :) . Jag gillar ju att "tillverka" hopphästar, så det var ju inte helt fel då :) :p

Ja, hon är fux & 154 cm, så då vet du nog vem hon är :)
Har du någon info om henne som kan vara bra att veta? Alltid bra att få lite kommentarer från "utomstående" ;)

Filuran skrev:
Nu har jag skaffat ett fullblodssto att ha till avel, men skulle vilja ha lite mer info om hingstarna i hennes stam :)
Hon är e: King´s Bonus - Montal - Carnoustie.

Blev förvånad när jag såg att du ska sälja ditt fullblodssto.De var ju inte många dagar sedan du skulle avla på henne. :confused:

Senast ändrad:

Det blev inget köp. Allt var klart & handpenningen betald, och sen rasade min bil, så då blev det till att fixa en ny bil istället :(
Så hon är fortfarande till salu hos de som jag skulle köpa henne av :smirk:

vet du hur hästar som har kings bonus-gaspdin som stam brukar vara ungefär?

Montal var en fransk hingst som importerades till Sverige i slutet av 60-talet. Hans mest kända fullblodsavkomma är Nicke som var det förste svenskfödda häst som sprang in över en miljon i prispengar. I halvblodsaveln lämnade han Karabinjär som gick svår fälttävlan med Janne Jönsson samt den godkände hingten Marocco 555.

Carnoustie importerades till Sverige 1960. Han var under många år ledande fadershingst inom svensk galopp, och senare ledande morfarshingst.

Vår förra häst betäcktes med Marocco 555! och vi fick ett underbart sött litet hingstföl, en fux.:love: och andra fölet (Även det efter marocco) vart hingst, fux! :love:men det vart tyvär sjukt och fick avlavis.. :cry: Marocco är själv väääldigt fin!:banana:

marocco 555 är pappa till min halvfoder häst :) Erbon är u: Erbiona 17701 och e: Marocco 555

Varför plockar du fram såna här gamla trådar?
Du skriver inte heller något av allmänt intresse.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: viltmilla
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Sofie.S
·
Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Molekyl
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna