Fullblodsarab på lösdrift?

Gullan86

Trådstartare
hej igen nu kommer jag med en knäpp fråga igen men den som inte frågar får ju ingenting veta:angel:

jo jag som är totalt islandshäst tokig och vet att islänningar galant klarar lösdrift och utegång utan täcke året runt i ur och skur, undrar nu,

klarar en fullblodsarab/arab att gå utan täcke och ute dygnet runt året runt tillsammans med islänningar?
om man låter den få ordentlig päls vill säga.

har de några speciella behov eller nåt man måste tänka på i hanteringen mot vad islänningar har?

hihi undrar för jag har alltid haft en specill kärlek till araber min första hästkärlek var 75% arab.

tycker de verkar väldigt trevliga då mer den modiga typen men tror att alla hästar går att tränas till att bli modiga.

men men...har ni nåt svar på frågan? ni har kanske haft er arab på lösdrit eller har?

behöver de verkligen stå på box och ha 4 lager täcken för att överleva?
är de känsliga för mat och svårfödda?

Sv: Fullblodsarab på lösdrift?

min arab går på lösdrift å han är en 28 åring hingst.. å det funkar super. bara man ser till att dom har mat hela tiden så är det inga problem.

araben är väl en av de mest tåliga hästarna? mina araber har visserligen täcken på sig, men det är mest för att min ena rullar sig som satan i lera...

det enda jag upplever som problem är om det är snöblandat regn och sen fryser på... men det är ju bara att slänga på ett täcke vid sådant väder!

mina äter i dagsläget bara grovfoder, förutom valacken som får lite extra då han varit dålig en längre tid!

förstår inte vad du menar med din mening med modiga? mina araber blir iaf aldrig rädda för nåt.

min ena häst är svårfödd... med det menas att han blir aldrig tjock, och får stödfodras sista veckorna på betet. mina andra har varit väldigt lättfödda!

min granne har sina tre arab damer på lösdrift och dom verkar må väldigt bra, har aldrig sett något täcke på dom. så visst klarar dom det.

men jag skulle aldrig välja att ha min arab på lösdrift, då hon får väldigt dålig vinterpäls och överhuvudtaget är väldigt känslig eller "frusen" av sig om man nu kan uttrycka det så. Hon vill alltid in om det är dåligt väder, och har jätte lätt för att få mugg så att vara ute i leran dygnet runt är inget alternativ för henne.
Och hon behöver mycket mat, är rättså svår att hålla i bra hull.

men dom är ju väldigt olika från individ till individ.

vi har inte lösdrift, vi har utestall och använder alldrig täcken eftersom det är lika kallt ute som inne, en del av våra får lite tjockade päls, men dom tas in om det är blåsigt och regningt eller snö storm, vill inte att dom ska stå och spänna sig, alla våra araber vi har nu är lättfödda, när det har varit riktigt kallt så har dom fått mer mat i hagen för att hålla värmen, har bara 2 av 12 hästar som är lite frusna när det regnar och blåser...

okej tack för era svar.
roligt att höra att möjligheten kanske finns i framtiden när jag har egen gård sen och lyckas övetala sambon om utökning av hästarna hihi.
men tills dess ska min fölis växa till sig och komma hem o vi ska skaffa gård men de skadar ju inte o läsa på innan hihi.

med modig menar jag nog snarare att man har ju fått uppfattningen att arabet och fullblod(kan man gämföra de 2 raserna egetligen)?
tenderar att vara väldigt nerviga och trippiga/tittiga.
men det är kanske bara fördommar det med?

men roligt att höra från er som verkligen har arabet hur de är i allmänhet eftersom jag inte har så stor vidd på min araberfarenhet. har bara känt att de som islandshästar har/verkar ha ett speciellt intressant lynne, den uppfattningen har jag fått.

jag känner att jag vill ha raser man kan lita på, såklart finns det konstiga individer i alla raser men det värsta jag vet är känslan av att inte kunna lita på hästen, eller att den när som helst kan skena iväg och kasta av en/sparkas/bitas m.m men det är kanske bara nåt människorna gjort vissa hästar till?

hos islandshästar förekommer detta nästintill aldrig trots väldigt stor bredd på kunnighet bland dess ägare.(alltså allt ifrån folk som knappt vet vad som är bak och fram på en häst, till mkt kunnigt folk).

men vet inte om jag fått för mig det men känner att arabet är en ras för sig så som islandshästar men får se, detta utvecklas kanske med tiden eller så fortsätter jag att hålla mig till islandshästar.

men en sak är säker, jag kommer alltid ha mina hästar på lösdrift och då behöver jag i så fall en arab som tål kyla och är väldigt lättfödd eftersom iaf min ridvalack är mkt lättfödd får se hur mitt föl blir men det är ju rätt knivit om en av dem är svårfödd och de andra lättfödda när man måste fodra i hagen(de äter av varann).

så vi får se.

alltså... rent generellt så är araber lugna trevliga och smarta hästar.

men de är för intligenta för sitt eget bästa, det gör att om man inte är konsekvent så utnytjar hästen det väldigt snabbt och kan bli helt ohanterbar i värsta fall!

man kan säga att araben är en väldigt formbar häst, vill du ha en lugn så är det inte svårt, vill du ha en hispig så är inte det heller svårt!

men jag kan ju tala från mina egna araber, min tränare har kastat e tunna på unghästen när jag tömkörde utan att hon reagerade ( vände på ena örat) blev inkörd för 9 månader sen, inte körd sen dess och sen förra lördagen åkte jag till tränaren, och där satte vi på vagn direkt!

så enligt mig är araben en otroligt lugn ras!

min arab har gått på lösdrift för första gången denna vintern och han älskar det! han har gått utan täcke hela tiden och satt rejäl päls, så visst kan du ha en arab på lösdrift. tänk bara på att det är olika individer. en del kanske måste ha täcke ändå. nästa vinter blir det klippning och täcke för det har nästan varit omöjligt att rida denna "vintern".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 674
Senast: lilsan
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 549
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 151
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 142
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka