M
-Maya-
Tänkte höra lite om ev betäckning med mitt engelska fullblodssto. Har precis köpt henne. Hon kommer hem nu till helgen. Köpte henne då jag fick den uppfattningen att hon inte hade det så bra hos nuvarande ägare. Hon är dessutom "sjukskriven" Men men, jag har hört från många håll att jag var galen som köpte henne bland annat från min sambo. Men jag blev förälskad, hon gillade mig, ingen av oss gillade ägaren speciellt, jag tror vi passar i hop. Hon är otroligt mager, hon är fyra år och nyopererad i benet. Ägaren vill att jag ska betäcka henne nu, för att jag inte ska ångra köpet. Hon vill att hästen skall betäckas för att på så sätt få hull och ytterligare vilo tid. Men hur kan man kalla det villotid att vara dräktig. Belastas inte hennes knän och ben av att gå med en till i magen.
Har hållt på med hästar i snart 19 år, men det är första gången jag funderar på att betäcka mitt sto. Så jag är väl inte så kunnig inom aveln.
Jag tänker själv så här, jag köpte henne för att det fanns en kemi mellan oss, hon är sjukskriven idag och står på box 2 månader framåt. En veterinär har sagt att hon kommer att återhämta sig från skador och operation. Jag kommer att ge henne all min tid jag har över. Och ta allt i hennes takt.
Jag tycker att det känns att det är fel att betäcka henne i dagsläget, eller har jag fel. Som sakt jag kan inte mycket inom aveln.
MVH Maya
Har hållt på med hästar i snart 19 år, men det är första gången jag funderar på att betäcka mitt sto. Så jag är väl inte så kunnig inom aveln.
Jag tänker själv så här, jag köpte henne för att det fanns en kemi mellan oss, hon är sjukskriven idag och står på box 2 månader framåt. En veterinär har sagt att hon kommer att återhämta sig från skador och operation. Jag kommer att ge henne all min tid jag har över. Och ta allt i hennes takt.
Jag tycker att det känns att det är fel att betäcka henne i dagsläget, eller har jag fel. Som sakt jag kan inte mycket inom aveln.
MVH Maya