Fullblods sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Maya-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 162
M

-Maya-

Tänkte höra lite om ev betäckning med mitt engelska fullblodssto. Har precis köpt henne. Hon kommer hem nu till helgen. Köpte henne då jag fick den uppfattningen att hon inte hade det så bra hos nuvarande ägare. Hon är dessutom "sjukskriven" Men men, jag har hört från många håll att jag var galen som köpte henne bland annat från min sambo. Men jag blev förälskad, hon gillade mig, ingen av oss gillade ägaren speciellt, jag tror vi passar i hop. Hon är otroligt mager, hon är fyra år och nyopererad i benet. Ägaren vill att jag ska betäcka henne nu, för att jag inte ska ångra köpet. Hon vill att hästen skall betäckas för att på så sätt få hull och ytterligare vilo tid. Men hur kan man kalla det villotid att vara dräktig. Belastas inte hennes knän och ben av att gå med en till i magen.

Har hållt på med hästar i snart 19 år, men det är första gången jag funderar på att betäcka mitt sto. Så jag är väl inte så kunnig inom aveln.

Jag tänker själv så här, jag köpte henne för att det fanns en kemi mellan oss, hon är sjukskriven idag och står på box 2 månader framåt. En veterinär har sagt att hon kommer att återhämta sig från skador och operation. Jag kommer att ge henne all min tid jag har över. Och ta allt i hennes takt.

Jag tycker att det känns att det är fel att betäcka henne i dagsläget, eller har jag fel. Som sakt jag kan inte mycket inom aveln.

MVH Maya

Sv: Fullblods sto

Hej! Nu svarar jag som om det är självklart att hästen har något att tillföra i aveln.

För det första så får hon vila iaf fram till mars-april när de flesta hingststationer börjar ta emot.Då bör du fått henne i ett bättre hull för att öka chanserna att det ska ta. Magra hästar har svårare att bli dräktiga.
Sen sker inte fölungens tillväxt förrän de sista 3 månaderna så det är först då det blir en ökad belastning.
Man behöver inte fodra stoet extra förräns då.
Vissa ston lägger ändå på ett visst "mull-lager" runt livmodern för att skydda fostret, men på de flesta syns inte detta alls.
Så Säg att du betäcker i maj-juni(föl i april-maj...bra månad att få föl i ). Då får hon dels vila 6-7månader tills dess o sen ytterligare 8 månader innan det börjar belasta.
Om det är ett bra sto temperament,exteriör ja osv så skulle jag inte tveka. Men om hon inte är det så skulle jag inte betäcka bara för att hon inte ska vila i onödan.

Som Kicket skrev så är det lång tid kvar tills det är dags att betäcka såvida du inte ska betäcka i februari för att föda upp en galoppör.

Detsom avgör om det är rätt el fel att betäcka är huruvida du vill ha ett föl el ej. Det är en del jobb med föl och det krävs lite mer än bara en 9m2 box med rasthage vid sidan av. Sen inte minst av allt. Det kostar att betäcka med en bra hingst och köpa ett bra foder !

Har hon skadat sig illa eftersom hon är opererad, eller är det pga någon defekt? Kan ju också vara värt att tänka över innan man tar beslut om att betäcka henne...

Tänkte höra lite om ev betäckning med mitt engelska fullblodssto. Har precis köpt henne. Hon kommer hem nu till helgen. Köpte henne då jag fick den uppfattningen att hon inte hade det så bra hos nuvarande ägare. Hon är dessutom "sjukskriven" Men men, jag har hört från många håll att jag var galen som köpte henne bland annat från min sambo. Men jag blev förälskad, hon gillade mig, ingen av oss gillade ägaren speciellt, jag tror vi passar i hop. Hon är otroligt mager, hon är fyra år och nyopererad i benet. Ägaren vill att jag ska betäcka henne nu, för att jag inte ska ångra köpet. Hon vill att hästen skall betäckas för att på så sätt få hull och ytterligare vilo tid. Men hur kan man kalla det villotid att vara dräktig. Belastas inte hennes knän och ben av att gå med en till i magen.

Har hållt på med hästar i snart 19 år, men det är första gången jag funderar på att betäcka mitt sto. Så jag är väl inte så kunnig inom aveln.

Jag tänker själv så här, jag köpte henne för att det fanns en kemi mellan oss, hon är sjukskriven idag och står på box 2 månader framåt. En veterinär har sagt att hon kommer att återhämta sig från skador och operation. Jag kommer att ge henne all min tid jag har över. Och ta allt i hennes takt.

Jag tycker att det känns att det är fel att betäcka henne i dagsläget, eller har jag fel. Som sakt jag kan inte mycket inom aveln.

MVH Maya

Detta låter nästan som mig; för snart 4år sedan köpte jag också ett fullblods sto som jag fattade tycke för och som inte hade det så bra.. Alla idiot förklarade en men alla har tagit tillbaka det nu då de ser mitt sto som efter alla dessa år nu har fått tillbaka förtroendet för människan och så är hon en fantastisk mamma till sina föl.Det har tagit mig många timmar att vinna hennes förtroend men det går bara man vill och ger det den tid som behövs. Hon har gett mig två klass 1 föl och är uträknad att föla igen den 4:e mars. Jag har använt Biggles 1015 för att han ger så bra temperament då mitt sto inte har det bästa. Jag hade betäckt henne med en hingst som nedärver ett bra temperament, börja i god tid (April), du vet inte om hon tar sig direkt och ta ett bakterie prov direkt på henne för säkerhetskull. Man vet inte om de står med nått och det är en så liten kostnad i det stora hela. Jag gör alltid det. Det är lång tid till April så du hinner nog få upp henne i hull om du nu använder rätt fodermedel. Lycka till med din häst, jag är övertygad om att du gjort rätt som köpte henne, så känner jag i mitt fall:)

Detta låter nästan som mig; för snart 4år sedan köpte jag också ett fullblods sto som jag fattade tycke för och som inte hade det så bra.. Alla idiot förklarade en men alla har tagit tillbaka det nu då de ser mitt sto som efter alla dessa år nu har fått tillbaka förtroendet för människan och så är hon en fantastisk mamma till sina föl.Det har tagit mig många timmar att vinna hennes förtroend men det går bara man vill och ger det den tid som behövs. Hon har gett mig två klass 1 föl och är uträknad att föla igen den 4:e mars. Jag har använt Biggles 1015 för att han ger så bra temperament då mitt sto inte har det bästa. Jag hade betäckt henne med en hingst som nedärver ett bra temperament, börja i god tid (April), du vet inte om hon tar sig direkt och ta ett bakterie prov direkt på henne för säkerhetskull. Man vet inte om de står med nått och det är en så liten kostnad i det stora hela. Jag gör alltid det. Det är lång tid till April så du hinner nog få upp henne i hull om du nu använder rätt fodermedel. Lycka till med din häst, jag är övertygad om att du gjort rätt som köpte henne, så känner jag i mitt fall:)
Instämmer ! Här är en till med samma erfarenheter...Lycka till med ditt fbl sto. Fullblod är helt underbara hästar med personlighet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 056
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: superstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 633
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka