Fullblod?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fullblod?!

Jag har en 9-årig fullblodsvalack som är super, framför allt i dressyr som vi rider mest men även i hoppningen. Hoppas lätt över 120 cm:)

Nu ska jag berätta varför jag tror att så många har fördomar mot fullblod:

1. De är billiga vilket gör att många som kanske inte borde ha fullblod utan lite mer okomplicerade och okänsliga hästar har råd att köpa dem vilket i sin tur gör att hästarnas kapacitet inte utnyttjas fullt ut.
Nu är det kanske jag som har fördomar men jag tänker att de som köper dyra hästar har ofta råd med både träning och tävling och kommer därför långt. En billig häst= ofta ägare med mindre pengar utan möjlighet till samma träning som en med mer pengar.

2. Fullblod som fortfarande går löp ÄR ofta hetsiga och inte superridhästar på grund av att det inte är så de ska vara när de tävlas i galopp. Många gånger är det dessa fullblod man ser och hör talas om så det är inte så konstigt att dessa fördomar uppstår.

Däremot (väl) omskolade fullblod tycker jag brukar vara jättetrevliga som ridhästar! Nu har jag inte ridit så många förutom mitt eget men varit i kontakt med både en del fullblod och fullblodsägare och hästarna har funkat bra sen de omskolats. Dessutom har jag märkt att flera fullblod (däribland mitt eget) är lätta att ha med sig på tävling för att de är så vana vid att lastas, träffa många nya hästar, att det kan bli stressigt vid sadling och framridning och så där.
Min fina kille har i och för sig fått massa beröm för sitt goda temperament som många tycker inte alls är likt ett fullblods men det tror jag beror just på att de förväntar sig en het, hetsig häst. Visst är han het och på ibland men som många andra fullblod känslig så det är aldrig några problem att få stopp på honom. Om du dessutom är van vid och gillar hopphästar som brukar vara rätt på så tror jag absolut att du kan gilla fullblod;)

Jag håller inte med det någon skrev om att du inte borde köpa fullblod för att du inte verkar så van vid dem. Mitt fullblod är min förta häst och visst var det lite svårt i början att han är så känslig men samtidigt har det gjort mig till en bättre ryttare iom att jag "tvingas" rida mjukare och bli känsligare jag med (annars skickar han av mig:angel:)

ja jag har varit inne på olja också, om ni visste vilka mängder min kille får skulle ni storkna...

jag använder bara en olja till fodret och det är vanlig matolja det fungerar bra hästen ska ha ca 2dl i veckan då förebygger man kolik och liknande :)

men edel avel är ett bra foder om man har jobbigt med vikten, wonkan är riktigt tjock nu :D

Men det var ju inte fullbloden hon hoppade så högt :P
det var ju "Bamse" holsteinaren & "Kajza" den tyska importen, sen red hon ngr klasser på fullblodet Andy :) sen hade hon "Lillebror" som va halvblod och såldes som dressyrhäst :)

Ja har bara en fråga :p Pratar ni om Elsa ? ;)

Ja har bara en fråga :p Pratar ni om Elsa ? ;)

Jaa det gör vi nog, men vi får inte nämna namn+efternamn i tråden :)

Hade ponny deras stall för nått år sen :)
Fullblodsgalna människor :D men helt underbara :p

Synd bara att man rider så sällan för Tusse längre :/

Hehe okej :)

Vi va där och provred en häst för ett tag sen, och tusse har nära kontakt med min dressyrtränare. Dom har ju ett fullblodssto som nu går som avelsmärr som har gått sm :)

om du menar min dressyrtränare så rider ja för henne ibland :p Men inte för tusse, har gjort de en gång för länge sen :)

Jag anser att tråden spelat ut sin roll då den nu kommit att handla om fullblod i allmänhet och deras skötsel. Om någon har invändningar mot detta går det bra att skicka ett PM eller starta en ny tråd på lämpligt forum.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 550
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka