Fullblod?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fullblod?!

vet du inte så mkt om fullblod tycker jag du ska läsa i engelska fullblodstråden på gnägg. Det r ofta lite extra pyssel med dem.
Själv har jag en trakhener med mkt fullblod i sig, en underbar häst!

Jag har ett 6-årigt engeslkt fullblod. Hon har gått 6 löp endast. Hängande framben har jag då aldrig märkt? Hon är så himla rädd om sina bakben, om hon rör i bommen river hon aldrig. Hon är jättefin, går bra dressyr, pigg och glad mot terränghinder och älskar att hoppa. Fullblodstemperament är något hon har iallafall! I början tyckte jag det var svårt för jag visste inte hur jag skulle göra.. Hörde överallt att man aldrig fick skälla på fullblod som vanliga hästar. Men så småningom märkte jag att vad min lilla knäppgök behövde var en bestämd ton och en ledare. Såklart har hon fortfarande sina fnatt för sig. Men inte alls som förr. Hon är ung och har framtiden framför sig. Jag hoppas på det bästa. Har hoppat upp till 1m och ca 80 i terrängen. Lycka till ;)

Fullblod är jätte trevliga hästar, har haft flera!
En kille som jag gick från ponny till stor häst på hette El Mayo xx och gick 1.40 hopp! Vi vann verkligen allt praktiskt taget upp tom 1.10! Kanon hopp teknik.
Det låter som att du är lite oerfaren och att du inte vet så mkt om fullblod vilket får mig att kanske backa lite!
Dem "flesta" fullblod är tyvärr inte för nybörjare el orutinerade.
Dem kräver oftast väldigt mkt, kan vara lite heta och väldigt känsliga.
Även om man kan plocka bort "löp stresset"¨så brukar dem flesta fullbloden vara väldigt känsliga och man kan inte rida med allt för mkt skänkel och tygeltag.
Många börjar ta tag i hästar när dem blir för pigga, oftast funkar inte riktigt det på fullblod då man bör rida med lite mer känsla.

Många köper just fullblod för att dem kostar en "billig peng" och sen står dem med en häst dem inte vågar rida!

Fullbloden är en mkt trevlig, social och kompetent häst inom alla grenar.
I hoppning kan dem dock ha ngt "hängiga" knän(dock ska man inte dra alla över en kam) och ngt korta och/el markbundna gångarter.
Men det mesta handlar om vilja och kap och då brukar det inte finnas några hinder till att bli bra! =)

Någon här som kan ge tips på hur man tränar bort just "häcklöphoppningen" på ett fullblod? Har två stycken varav den ena är sådan att ger jag bara en millimeter eftergift så drar hon iväg i löptempo, vet att man inte får ge efter på tygeln när man rider häck, men hon skall inte vara tävlad i detta... Men vill gärna ha lite tips från er som haft riktig heta fullblod hur ni fick detta borttränat. Kan bara instämma att ju mer man håller destå hetare blir dom, gäller att våga släppa efter på tygeln, men i hoppningen ger det inte samma effekt... Tips??? vill ju inte hänga i tygeln över hindren...

Jag har haft en GN-vinnare som var en riktig virrpanna när han kom. Lösningen heter Tålamod och Dressyr.

Det problemet känner jag igen men det går att träna bort.

Travhoppning och halt! Senare när det fungerar småhinder med två språng emellan, gärna hjälpbom först. Jag hade en som satsade rakt över hjälpbom och hinder första gången men sen lärde han sig. Alltså, hinder som lär hästen att det kommer något efter så det inte går att att accellerera.

Fullblod är jätte trevliga hästar, har haft flera!
En kille som jag gick från ponny till stor häst på hette El Mayo xx och gick 1.40 hopp! Vi vann verkligen allt praktiskt taget upp tom 1.10! Kanon hopp teknik.
Det låter som att du är lite oerfaren och att du inte vet så mkt om fullblod vilket får mig att kanske backa lite!
Dem "flesta" fullblod är tyvärr inte för nybörjare el orutinerade.
Dem kräver oftast väldigt mkt, kan vara lite heta och väldigt känsliga.
Även om man kan plocka bort "löp stresset"¨så brukar dem flesta fullbloden vara väldigt känsliga och man kan inte rida med allt för mkt skänkel och tygeltag.
Många börjar ta tag i hästar när dem blir för pigga, oftast funkar inte riktigt det på fullblod då man bör rida med lite mer känsla.

Många köper just fullblod för att dem kostar en "billig peng" och sen står dem med en häst dem inte vågar rida!

Fullbloden är en mkt trevlig, social och kompetent häst inom alla grenar.
I hoppning kan dem dock ha ngt "hängiga" knän(dock ska man inte dra alla över en kam) och ngt korta och/el markbundna gångarter.
Men det mesta handlar om vilja och kap och då brukar det inte finnas några hinder till att bli bra! =)

Måste bara tillägga att jag är inte är oerfaren eller nybörjare!! Jag har för tillfället en pigg D-ponny som jag än så länge tävlar upp till 110cm. Brukar även vara och hjälpa min ena hopptränare med att rida och hoppa deras tävlingshästar. Erkänner att jag inte vet mycket om fullblod, men det var just därför som jag frågade. Vill inte veta om de är bra hopphästar bara för att de är billigare, för det är inte bekymmret.
Tack för ditt svar :)!!

Om du vill rida högre än 120 så tror jag inte att det finns många fullblod att välja på. Troligtvis finns det några stycken som kan hoppa stort men jag tror faktiskt aldrig jag sett ett fullblod gå högre än 120, och jag har varit på några hundra tävlingar ändå.

Däremot, fullblod/varmblod (t.ex. Sv Varmblod, Hannoveraner, KWPN etc.) har jag sett flera riktigt lovande!

Om du vill rida högre än 120 så tror jag inte att det finns många fullblod att välja på. Troligtvis finns det några stycken som kan hoppa stort men jag tror faktiskt aldrig jag sett ett fullblod gå högre än 120, och jag har varit på några hundra tävlingar ändå.

Däremot, fullblod/varmblod (t.ex. Sv Varmblod, Hannoveraner, KWPN etc.) har jag sett flera riktigt lovande!

Då tittar du nog dåligt ;)

Skämt åsido. Keymaster har t.ex. har gått upp till 1,40 banhoppning, och då är han ju "egentligen" fälttävlanshäst. Samma med Pandora Emm, fälttävlanshäst med placering i 1,30.

Senast ändrad:

Kanske det, men jag är helt säker på att jag aldrig sett någon av de du nämnde :P . Men det var ju skönt att någon kunde ge exempel på 2 st som gått större ivf, jag trodde ju att det fanns några st :) .

Fast Keymaster har väl gått OS i fälttävlan så det är ju en grym häst, känns som en dålig jämförelse :p

TS: Har själv ett fullblod, 5år. Hon lär väl gå upp till 110 eller ngt, sen är det nog dags att byta/köpa en till om jag vill hoppa högre, den som lever får se.
Vill man rida större klasser får man skaffa sig ngt mer lämpat för det.

Pandora Emm gick också OS i fälttävlan. Jag tog bara de första två jag kom på som jag vet gått högre hoppning än 1,20 :p

Pandora Emm har du nog sett tror jag, vet att vi varit på tävlingar tillsammans där den har hoppat...är ju en mantorps-häst:P

Hej! Jag bara undrar om ni vet om fullblod är bra hopphästar? Det kan väl säkert skilja sig från häst till häst, men om man tar helheten. Jag letar nämligen häst, och jag håller på med hoppning, så nu vill jag veta om ni tycker jag ska titta bland fullbloden också?! Tacksam för så många svar som möjligt :bump:!!!

Skulle kunna tänka mig ett fullblod som hopphäst !!

En vacker ras och lätt i typen, perfekt om man vill ha en allroundhäst , men sen är det från individ till individ, som många sagt tidigare!!

KL

Undrar bara - hur många halvblod har placering i 1,30 - 1,40???

(Om vi nu ska tänka procentuellt sett).

Nasseman (vars fullblod påstås ha kapacitet för medelsvår - bara vi lyckas få honom att hålla ihop).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 550
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka