Fullblod?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fullblod?!

KL*

jag har ett fullblod :)

han hoppar super bra, i somras hade han aldrig hoppat tidigare och nu hoppar vi 110 utan problem, sen så kan dom bli riktigt duktiga hoppare. :) min tränares dotter hoppade 150 med sitt fullblod innan hon sålde det för att flytta till tyskland.

men jag har alltid älskar fullblod och tkr att dom har en bra energi och är smidiga inom dressyr,hoppning och fälttävland :D

mycket skit snack om fullblod på denna tråd... självklart kan inte alla fullblod gå grand Prix men det kan ju inte alla halvblod heller därför är det dumt att generalisera genom att säga att fullblod bara kan tävla tom 120.

jo tyvärr så är de det.. precis endel hästar kan gå jätte höga klasser och andra inte. men alla är olika :)

men anledningen till att folk snackar en massa skit om dom är bara för att dom aldrig lärt känna fullbloden, folk tror att det är hästar som är skadade hela tiden osv.. visst endel kan ha otur men de kan alla hästar..

Ja det är mycket tråkigt precis som någon sa tidigare i tråden så ska man se till individen och inte stirra sig blind på ras, härstamning osv.

Det enda negativa jag kan se med fullblod är att de äter väldigt mycket och blir därför dyrare i drift än t.ex halvblod men det är också en generalisering.

KL*

jag har ett fullblod :)

han hoppar super bra, i somras hade han aldrig hoppat tidigare och nu hoppar vi 110 utan problem, sen så kan dom bli riktigt duktiga hoppare. :) min tränares dotter hoppade 150 med sitt fullblod innan hon sålde det för att flytta till tyskland.

men jag har alltid älskar fullblod och tkr att dom har en bra energi och är smidiga inom dressyr,hoppning och fälttävland :D

Men det var ju inte fullbloden hon hoppade så högt :P
det var ju "Bamse" holsteinaren & "Kajza" den tyska importen, sen red hon ngr klasser på fullblodet Andy :) sen hade hon "Lillebror" som va halvblod och såldes som dressyrhäst :)

Men det var ju inte fullbloden hon hoppade så högt :P
det var ju "Bamse" holsteinaren & "Kajza" den tyska importen, sen red hon ngr klasser på fullblodet Andy :) sen hade hon "Lillebror" som va halvblod och såldes som dressyrhäst :)

hon hoppade högt på flera av fullbloden under de åren som jag har umgåts med den familjen...

men du kanske missade någon av deras hästar ;D

Ja det är mycket tråkigt precis som någon sa tidigare i tråden så ska man se till individen och inte stirra sig blind på ras, härstamning osv.

Det enda negativa jag kan se med fullblod är att de äter väldigt mycket och blir därför dyrare i drift än t.ex halvblod men det är också en generalisering.

precis.

min grabb är inte så dyr nu när jag hittat ett bra foder som passar honom perfekt, men innan jag hittade så va det svindyrt

hon hoppade högt på flera av fullbloden under de åren som jag har umgåts med den familjen...

men du kanske missade någon av deras hästar ;D

Jag har umgåtts mkt med familjen jag oxå, och visst red hon mkt fullblod, men det blev inte högre klasser än 120-130, det är ju fina hästar osv. men sen fokuserade hon ju mer på sina egna pga att hon ville ju komma upp i klasserna osv. fullbloden red hon ju till för att sälja dom.

vad har du för foder??? min får nog allt möjligt, Spillers, Groov, Luscern, betfor... jävligt dyr i drift alltså... slår mina dräktiga ston med hästlängder

Svarar fast frågan inte var till mig :angel:

Mina fick mycket grovfoder m bra värden, betfor, soja, havre och korn i varierande mängder, men inte mer än mina halvblod (som visserligen är både större och tyngre).
Nu hade jag turen med mina tre att de inte var speciellt kräsna utan åt typ allt man stoppade i krubban :bow:

Fullblod är kanon bra hopphästar! Min häst är 70% fullblod och 30 % halvbold och hon har tävlat upp till 140 i hoppning:) Men jag tror att man måste vara väldigt nog när man väljer häst , pysket och tekniken måste finnas där :)

vad har du för foder??? min får nog allt möjligt, Spillers, Groov, Luscern, betfor... jävligt dyr i drift alltså... slår mina dräktiga ston med hästlängder

Jag gav mitt fullblod grov och lusern förut, tycker inte att det vad särskilt bra och precis som du säger så blev det himla dyrt bara. Jag gav han krafts olja också, den tyckte jag dock var bra.

Nu har jag bytt till st hippolyte's natur musli och jag tycker att det har funkat jätte bra på honom, han har lagt på sig mera hull och jag behöver inte alls ge lika mycket musli. Nu vet jag inte vad som passar för din häst men det är min uppfattning ;)

Nu kommer jag låta helt galen kan jag tänka mig..

jag ger mina hästar avels foder, dom går på Edel avel det räcker ca 8 dagar på en häst :)

wonkan går på 3kg om dagen samt får han lite havrekross för att orka träna och tävla, hade använt betfor om de hade gått.

hoppas de va till någon hjälp :)

ja jag har varit inne på olja också, om ni visste vilka mängder min kille får skulle ni storkna...

Min fick också mycket olja.. och det är ju jätte dyrt!
Men du kanske skulle prova det fodret jag har, hur bra som helst
enligt mig, och min behöver i alla fall bara ett 1,2 om dagen ungefär :)

Även om foderdiskussioner är intressanta så hör de inte hemma på hoppforumet, var vänliga och håll tråden on topic.

LenaH, moderator

ja vi kanske drev lite utanför ämnet, men det var ju fortfarande foder till fullblod som disk... ;)

för att nämna några hästar som är fullblod (rena fullblod) som har tävlat högre klasser i hoppning 140 och uppåt...

Roven xx
Hand in glove xx (jaguar mails pappa som har tävlat WC-nivå i hoppning)
Keymaster xx (OS i fälttävland)
Favoritas xx
Jaguar Mail (kanske inte helt rent men näst intill, fullblods pappa, fullblods morfar, men mormors far är inte fullblod)

finns såklart många fler men dessa är några av de mer berömda

*kl*
För några år sedan tävlade en amerikanska ett riktigt grymt fullblod, minns inte namn på varken häst eller ryttare? Hästen i fråga hade lite hängande framben men klarade sig fint ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 550
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka