Fullblod?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fullblod?!

Fullblod som gått löp och tränat på häckar.

kurs27.jpg

hur gjorde du för att träna din häst i hoppning då dinh äst gått löp på häckar?

Han är inte startad hinderlöp men tränad på häckar. Han tränas inte annorlunda än mina andra hästar.

För att få dem hoppa rundare och styrka till att göra det är travhoppning nyttigt men det gäller inte bara fullblod.

Tyvärr blir det ingen provridning för mig :(! Tänker inte gå in på detaljer, men då behöver ni inte vänta på att få höra hur det gick med den hästen. Men fortsätt gärna skriv i den här tråden, det är roligt att få veta hur ni tycker :)!!

Jag har själv en 7-årig angloarab valack med 75% fullblod, och han har visat sej vara väldigt bra inom hoppning. Han är efter fullblodshingsten Strong Statement som har gett många fina hopphästar med stabilt och trevligt psyke. Vi har fött upp och utbildat honom själv, och jag har länge under utbildningen varit lite tveksam mot fullblod till hoppning eftersom jag har tyckt att dom har en annan typ av rörelse i galoppen och springer med mer raka framben och mest bara framåt framåt och inget samlat och uppåt. Men! Det har jag faktiskt fått äta upp då han är otroligt jättriden och ballanserad i alla gångerter. Så en häst med en viss del fullblod kan jag verkligen rekomendera. Sedan beror det ju självklart på hur den är utbildad och van att röra sej, platt eller i ballans.

Mitt fyraåriga fullblod har jag börjat hoppa lite smått med i våras, och nu uppsuttet. Under löshoppning tar han sig över 140 utan större ansträngning så höjden är ju inget problem. Ryggen har han med sig fint och benen också, så nog kommer han bli en duglig hopp/fthäst om ett par år! Han är efter Itsabrahma som jag efter lite googling hittat bra ridhästavkommor på, så fullblod duger absolut som hopphästar också :)

Kände att jag ville berätta min historia om mitt fullblod:p
Jag köpte Promotion i slutet på okt-08 från Täby galopp. Både gått häck och slätt. Det krävs enormt med arbete och tålamod från både häst och ägare. Från våren-09 och framåt har det blivit stor utveckling. Som jag har upplevt det med fullbod, araber, araber/fullbod. Då jag innan fullblodet ägde en D-ponnyarab. så är dem helt UNDERBARA:love: Finns inget bättre tycker jag. Min arab hoppade banor på 120 och fullblodet hoppar nu banor på 1 m efter 3 träningar. Så generellt sätt så tycker jag att fullblodsraserna är fantastiska och väldigt personliga. Dem har temperament,vilja och envisa som suggor:rofl:, men det är de som gör dem till den ultimata hästen. :bow:

Hej! Jag bara undrar om ni vet om fullblod är bra hopphästar? Det kan väl säkert skilja sig från häst till häst, men om man tar helheten. Jag letar nämligen häst, och jag håller på med hoppning, så nu vill jag veta om ni tycker jag ska titta bland fullbloden också?! Tacksam för så många svar som möjligt :bump:!!!

Personligen tycker jag att fullblod är utmärkta hoppare!!, eller de flesta..
:)

Men de är ju så att vi använder ju Fullblodshästarna på Steeplechase hinder och dom hoppar jäkligt bra och högt dessa hinder är 2meter höga.
Så fullbloden är skit bra fältävlands hästar men de är ju samma med dom som med hbl alla kan inte hoppa, De säger ju sig själv.

Själv älskar jag araber. Min lilla arab har hoppat 160 cm utan större ansträngningar, dok bara enstaka hinder. Han är inte så liten, ca 158 cm i mkh.

Tycker som flera andra att man inte ska hänga upp sig på rasen. Är medryttare i ett stall med uppfödning av engelska fullblod och en del av dem passar bättre till dressyr och en del passar till både hoppning och fälttävlan. Just nu rider jag ett sto med väldigt god hoppteknik och styrka, hon är en otrolig läromästare men fullblod är inga okomplicerade hästar, ofta med nerver och egen vilja. Men när man väl lär känna ett fullblod ordentligt är man såld! Självklart finns det olika typer men oftast är dem hetare och "svårare" med en väldigt god arbetsvilja och ofta lättlärda och känsliga. Tycker att fullbloden kan vara väldigt olika så man måste helt enkelt provrida på olika sätt, både dressyr och hoppning för tekniken i hoppningen skiftar ofta. Men det är absolut en häst att satsa på!

Finns inget bättre än fullblod:love: Finns mååånga fullblod som hoppar bättre än halvbloden. Men många fullblod som köps direkt från banan för ett billigt pris kommer till personer som inte har intresset/ruttinen att utb dom. Jag har ridet fullblod sen jag red ponny och jag fullkomligt älskar dom. Mitt 4åriga fullblodssto hoppar i dagsläget 1.40:D Ponnyn som va ett fullblod gick msv a både dressyr och hoppning med plac:) De är individen som är viktigast:)

Jag är ett fan av fullblod men om man rent krasst ska se på dem som hopphästar så har de ibland en tendens att hänga med frambenen och hoppa flackt.

Det går självklart att förbättra och i regel så är travhoppning, travhoppning och ännu mera travhoppning super. Mycket gymnastikhoppning för att stärka hästen, få den att hoppa rundare språng och dra upp benen ordentligt.

G40_1215.jpg

G40_1216.jpg

Min gammelman, rent fullblod och fd galoppör.

Jag är ett fan av fullblod men om man rent krasst ska se på dem som hopphästar så har de ibland en tendens att hänga med frambenen och hoppa flackt.

Det går självklart att förbättra och i regel så är travhoppning, travhoppning och ännu mera travhoppning super. Mycket gymnastikhoppning för att stärka hästen, få den att hoppa rundare språng och dra upp benen ordentligt.

G40_1215.jpg

G40_1216.jpg

Min gammelman, rent fullblod och fd galoppör.

Oj vilken snygging ! :love: vad är de för stam?:)

Jag har haft 3 fullblod som jag skolat om, två som gått slätt och en som gått både hinder och slätt, + hoppat in två ytterligare.
Generellt har de kanske inte alltid den bästa tekniken (ffa ben), men har andra kvalitéer som väger upp det, såsom vilja och hjärta som inte är av denna värld! :love:

Min första, köptes från banan som 6-åring. Medelmåtta med knappt 200 000 insprunget. Inte den bästa frambenstekniken men väldigt bra ryggverkan och världens hjärta! Var av god typ, inte många trodde att han var rent fullblod. Rörde sig väldigt trevligt, alla tre gångarterna. Med hans mod och hinderklokhet hade han varit given i terrängen, men det är nuvarande ägare inte intresserad av. Superpsyke. Såld som första storhäst till junior och har plockat massor av placeringar med henne. Kapacitet för 140 men nuvarande ryttare tycker 100-110 är mer lagom.
Har inga bra bilder...

Nästa kille, den som gjort bäst ifrån sig på galoppbanan med över 1,25 miljoner insprunget. Köpte honom som 10-åring, också han direkt från banan.
Han var lite ängslig av sig men men hjärtat på rätta stället. Helt okej benteknik, god ryggverkan och bra inställning till hinder. Jättefina gångarter och kan hävda sig väl i dressyr. Kommer kanske inte att gå högre än 110-120 men det räcker för många ryttare. Såld som mor-dotter-häst och de älskar honom :love:

Den tredje killen var en Grand National-vinnare med tusen stjärnor i planeten. Inte helt lättmanövererad milt uttryckt. Hoppade gärna med lite hög nacke i början men blev bättre efter hand som han slappnade av mer. Dock hade han alltid hängande framben. Inga gångarter att skryta med och lite för lätt i framändan (studsade gärna). Jag red honom till 120 och nuvarande rider fälttävlan där han såklart är en natural, svårast är dressyren, hehe...

Senast ändrad:

När man ser alla dessa bilder så vet man varför man köper fullblod :love:

Ah, tack! :o :love:

Nu har jag inga fullblod kvar, tyvärr :( Fuxen åkte i februari och sen dess har jag "bara" 3 SWB. Men som jag ångrar mig! :cry:

ja steves Friend xx ska vara bra för hoppavel med Northern Dancer xx bla bakom sig så blandar upp det med Holsteiner kan man få ännu lite bättre teknik ;)

Här är min som är 7 nu:

http://www.pixbox.se/pic_show_id27974424.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28717366.html

rids numera av Jessica Kürten.

Men teknik är ej allt har man nu kommit på o på WC tävlingar så ser man bla Herald e. Heraldik xx som ej är exemplarisk men som kommentatorerna sa: I dag vill vi ha kvicks försiktiga hästar som ej stannar i luften länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 552
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka