Fullblod?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Chessie_95

Hej! Jag bara undrar om ni vet om fullblod är bra hopphästar? Det kan väl säkert skilja sig från häst till häst, men om man tar helheten. Jag letar nämligen häst, och jag håller på med hoppning, så nu vill jag veta om ni tycker jag ska titta bland fullbloden också?! Tacksam för så många svar som möjligt :bump:!!!

Sv: Fullblod?!

Ja jag tycker det är jättemångsidiga hästar. Speciellt araber. Araber klarar hoppa bra och högt. Sedan engelska fullblod är bra.
Jag tycker du ska prova angloarab, billiga och jättebra. De är supermångsidiga hästar, bra på dressyr, hopp, fälttävlan, galopp, körning, gymkanah, western, ja allt. Angloarab är korsning mellan arabiskt fullblod och engelskt fullblod.

Värld att testa!!!!

Jag gillar ju engelska fullblod jag :) Och det finns endel som är riktigt duktiga på att hoppa, så jag tycker verkligen att det är värt att kolla på olika typer av fullblod också! :)

Det finns många fina fullblod som hoppar bra, sen är ju frågan vad du har för ambitioner. Dock kan de vara något hängiga i frambenen och har en tendens till att hoppa flackt, särskilt om de gått häcklöp, men det är ju en träningsfråga.

Många fullblod går väl 1,10 bra, frågan är hur bra de är på högre höjder? Vet ju inte vad du letar efter.

Sen finns det ju fullblod som aldrig gått på bana.

Hur menar du? Hopptekniken har ju inget med att de gått på bana, eller snarast slätlöp, eller inte att göra.

Ville bara inflika att man inte ska glömma att det finns fullblod som aldrig gått på bana. Och som en annan skrev kan de redan har lärt sig en flack teknik genom häcklöp.

Ja och då ska man tillägga att inte alla fullblod som gått på banan har gått på hinder heller.

Men huvudpoängen tycker jag ändå är att man visst kan vara medveten om att rasen fullblod har en tendens till att ha hängande knän men det är ju oavsett om de varit i galoppträning eller inte.

Fullblod är oftast lite mindre o slankare i kroppen än ett halvblod dom är pigga o snabba att vända..dock ett renrasigt fullblod skulle jag inte satsa på om jag tävlar i hoppning och vill upp i dom större klasserna men vill man "bara" rida allt från 0-120 så funkar det absolut..ett fullblod är oftast lite mer stressat temperament o är lite hetare iaf har jag fått den uppfattningen..
Min häst som jag har nu är en korsning av svenskt halvblod/Fullblod det funkar toppen..har snabbheten i henne på banan och vändbarheten och styrka att nå högre klasser som ett halvblod..funkar bra tycker jag...en bra kombination *tummen upp*

Tack för alla svar :)!!! Då vet jag lite hur ni tycker och tänker om att använda ett fullblod i hoppning! Jag vill ju gärna komma upp i klasserna, (har en D-ponny som jag tävlat upp till 110cm med än så länge) men jag tycker det låter som en bra häst ändå. Det blir ju en övergångs häst för mig, så den behöver ju inte hoppa så jätte mycket högre än 120cm! Jag har hittat en annons där hästen är 9år och hoppat på tävling upp till 1m och löshoppat 140cm. Vad tycker ni om det??

Säger bara fullblod:bow::bow::bow:
Jag älskar dem!
Eller korsning hbl/fbl är också bra, speciellt om dom har fbl temprament!

Jag är inne på nr 3 nu och jag har bara fått bättre och bättre hästar.
1 av dessa 3 KUNDE hänga lite i knäna, men det var inte alltid och absolut inte mycket. Ingen som trodde att det var ett fbl om man säger som så. Hoppade som en katt:love:

Mitt halv/full blod är som ett stort fullblod..temperament som ett fullblod och kropp som ett halvblod...men skulle hon inte ha ett temperament som ett fullblod skulle det inte vara lika kul ;9:bump:

Fullblod som gått löp och tränat på häckar.

kurs27.jpg

Senast ändrad:

Tack för ännu fler svar :)!!! Jag skrev ju ett inlägg förut och frågade om en annons. Nu har vi pratat med henne som har fullblodet och det låter jätte intressant! Så vi ska nog åka och provrida som Matinee sa :)!!

Elektron: Fin bild, den hoppar ju jätte bra och högt :)!! Ser inte hängig ut i benen.

Men det är några som skrivit att dom ska ha ett temperament som ett fullblod. Vad är det speciella temperamentet för ett fullblod??

Jag vet inte så jätte mycket om just fullblod, så jag är jätte tacksam för alla svar och all info jag har fått av er alla!!!!

Senast ändrad av en moderator:

hej allihoppa!
jag har en fd galoppör(fullblod så klart vad annars ;P ) och hon är himmla fin dressyrmässigt och har gått häcklöp som galopphäst men dock inte så länge inom häcklöp men hon har ju som en tendens som ni säger att hoppa flackt få höängandes framben, i min hästs fall är det mer hennes flackhet som är problemet. Då hon väl hoppar hoppar och liksom får till edt rätt hon SUPER BRA och skulle då lätt kunna vara en häst på 1.20 nivå minst. men har ej hunnit så långt i v åran hoppträning ännu,

men undrar Går det att träna bort att dom lätt blir så där flack då dom gått häcklöp??
Vad skall man då träna på?
har ni/ eller har ni haft eller vet ni ngn som har ett fullblod som gått MSV i hoppning?

Självklart finns det rena fullblod som gått högre än msv hoppning. Men som andra säger, vill du åt en ren hopphäst med bra teknik så bör man köpa en häst som är avlad för hoppningen.
Jag hade ett fullblod, som gått steeple och jag hoppade med, han var väldigt försiktig o rev sällan, men med något hängande framben. Å andra sidan ser jag en hel del halvblod när jag är ute på tävling som har ännu "värre framben".
Tycker inte du ska stirra dig blind på rasen, det är ju individen man köper.

I storbritannien är det väldigt många hobbytävlingsryttare (upp till 1.30 ungf tänker jag då), och säkert över den nivån med, som rider fullblod. De har ju ingen varmblods (halvblod alltså) avel på samma sätt som i t.ex. Sverige o Tyskland, men däremot är galopp stort och de har följdaktligen många engelska fullblod.

Rasen kan generellt sett hoppa med hängande framben (inte alla som vi sett bildbevis på i tråden;) ) men det finns många trevliga individer inom rasen.
Korsad med varmblod (återigen "halvblod") blir ofta bra.

Däremot, vill TS satsa på hoppning tycker jag inte h*n bör satsa på ett arabiskt fullblod då de kan vara tittiga/stoppiga (OBS! GENERALISERING IGEN. NATURLIGTVIS FINNS DET INDIVIDER INOM DEN RASEN SOM ÄLSKAR ATT HOPPA OCH GÖR DET BRA, MEN GENERELLT SETT UPPLEVER JAG ATT DET ÄR BÄTTRE ATT VÄLJA EN ANNAN RAS OM DET ÄR HOPPNING MAN VILL SATSA PÅ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 550
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka