Sv: Fullblod

Det stoet skulle jag självklart använt till hoppavel!
Mycket av hennes blodslinjer finns bakom topp-hästar

Stammen på mammans sida var inte rätt så jag tog mig friheten att korrigera den.

Bra hoppstam!! Northern Dancer skall vara bra enligt duktiga uppfödare o jag tycker denna stam borde passa med Calido blod. varför har ni nog hört till leda;)!

Crelido, Calido eller Cagancho?

3 ggr Native Dancer förstärker ju det goda!! Om nu native dancer är anledningen till att tex Northern Dancer skall vara bra till hoppavel:D.

Du kanske inte ens ville ha råd om hingst iofs :o:

Bra hoppstam!! Northern Dancer skall vara bra enligt duktiga uppfödare o jag tycker denna stam borde passa med Calido blod. varför har ni nog hört till leda;)!

Japp det har vi... Det är som att höra en gammal repig lp haka upp sig... ;)

Northern Dancer finns bakom otaliga hästar i alla disipliner, mest för att han är så mycket använd, precis som att Utrillo fanns/finns i varenda gammal svensk halvblods märr.
Jag räknar honom som bra blod ja, men inte utpräglat hoppblod, det har ts sto andra linjer av som gett mer/bättre hopp än N.D, i mitt tycke.

Hon fick rätt morfar enligt galoppsport.se som hittills alltid varit väldigt pålitligt.

Japp det har vi... Det är som att höra en gammal repig lp haka upp sig... ;)

haha, ja skall försöka skärpa mig men du som har fullblod borde ju iofs lyssna på mina påståenden att Holsteiner o xx blir bra både hoppmässigt (förbättrar fullblodets lite dåliga frambensteknik) o typ- och storleksmässigt :D om jag nu har rätt ....:confused:

Senast ändrad:

Japp det har vi... Det är som att höra en gammal repig lp haka upp sig... ;):

haha, ja skall försöka skärpa mig men du som har fullblod borde ju iofs lyssna på mina påståenden att Holsteiner o xx blir bra både hoppmässigt (förbättrar fullblodets lite dåliga frambensteknik) o typ- och storleksmässigt :D om jag nu har rätt ....:confused:

Jag har egna åsikter om holsteiner + fullblod. Dina påståenden är inte alltid överenstämmande med övrigas uppfattning...
Så nej tack jag lyssnar inte. Mina xxor klarar sig bra ändå.

Nej det gör du rätt i!! det var bara ett skämt!!

har faktist ingen aning vad du har för hingstar till dina ston.

Bra hoppstam!!
Jag säger tvärtom. Inte någonting jag hade använt till hoppavel alls. Att Northern Dancer finns i stamtavlan är ingenting meriterande, han finns i mängder med fullblod och är ingenting extraordinärt över huvud taget.

Dessvärre har stoet en pappa som inte alls mäter upp till någonting speciellt ens inom galoppaveln. Vunnit ett par Gr 3-race är ingenting speciellt. Det är ju som att hoppa 1.10 liksom. Han har ett meriterande Gr 1-race bakom sig som yngling och det säger inte så mycket det heller då han till råga på allt är slätgalopör!! Inte ens NH-avlad. Han var tidigt utvecklad och matchades rätt helt enkelt.

Nä, det är ingenting med det stoets stam som är imponerande. Men det innebär ju inte att hon inte har någonting att tillföra aveln.

Dessvärre har stoet en pappa som inte alls mäter upp till någonting speciellt ens inom galoppaveln. Vunnit ett par Gr 3-race är ingenting speciellt. Det är ju som att hoppa 1.10 liksom. Han har ett meriterande Gr 1-race bakom sig som yngling och det säger inte så mycket det heller då han till råga på allt är slätgalopör!! Inte ens NH-avlad. Han var tidigt utvecklad och matchades rätt helt enkelt

Är du säker på det?? Efter vad hört från annat håll så har pappa toppat årgångslöpen som 2åring (mest vinstrikaste typ) o haft flera bra plac/vinster i Gr 1 löp i Frankrike

Är du säker på det?? Efter vad hört från annat håll så har pappa toppat årgångslöpen som 2åring (mest vinstrikaste typ) o haft flera bra plac/vinster i Gr 1 löp i Frankrike
Jag googlade upp resultaten och hittade ingenting som är super. Gr 1-löp finns som 2-åring, men efter det har han gått Gr 3. Konkurrensen blev väl tuffare när hästarna blev lite mognare och han pallade inte trycket helt enkelt.

Hingstar som är mycket meriterade i slätgaloppen ser vi dessutom inte röken av i Sverige. De tar Godolphin så bra hand om och placerar i USA, Irland, England eller på tillväxt i Dubai för eget bruk. Om inte Godolphin tar hingsten så gör någon i USA det. De pengarna finns inte i Sverige.

Sen undrar jag varför man avlar hopphästar på en häst med bara slätstam i de två första leden? Inser inte människor att det finns flera typer av galoppörer?

Senast ändrad:

Jag säger tvärtom. Inte någonting jag hade använt till hoppavel alls. Att Northern Dancer finns i stamtavlan är ingenting meriterande, han finns i mängder med fullblod och är ingenting extraordinärt över huvud taget.

Dessvärre har stoet en pappa som inte alls mäter upp till någonting speciellt ens inom galoppaveln. Vunnit ett par Gr 3-race är ingenting speciellt. Det är ju som att hoppa 1.10 liksom. Han har ett meriterande Gr 1-race bakom sig som yngling och det säger inte så mycket det heller då han till råga på allt är slätgalopör!! Inte ens NH-avlad. Han var tidigt utvecklad och matchades rätt helt enkelt.

Nä, det är ingenting med det stoets stam som är imponerande. Men det innebär ju inte att hon inte har någonting att tillföra aveln.

Fast Funambule är väl en av dom bästa galopphingstarna vi har i Sverige, eller har jag missuppfattat allt... Däremot har jag ingen koll om han passar till hoppavel.

Men bara för att en häst har gått slätlöp så är den ju inte nödvändigtvis värdelös på att hoppa! :idea: Jag har själv en hoppkanon i stallet som bara har gått slätlöp, men som däremot blev tränad på häck som 3-åring. Funambule är dessutom far till många bra avkommor och toppade statistiken över mest framgångsrika avelshingstar för några år sen.

Du har helt rätt i att "utlandet" tar många av de bästa hingstarna, men det betyder ju inte att alla galoppörer i Skandinavien är skit. Det finns både bra och dåligt inom alla raser, men jag tycker att det är underligt resonerat att utifrån en stamtavla säga att stoet inte har kapacitet inom hoppaveln. Jag hade velat se stoet hoppa först innan jag gjorde den bedömningen.

Håller till fullo med om N.D, tycker snarare det är en merit att vara N.D fri i stammen :angel:

Däremot håller jag inte med för 5 öre om resten, det stämmer att Funambule inte löpt särskilt mycket, 2 säsonger om jag ej minns fel, plats % på 83% vilket inte är tokigt..
Dessutom har han en bra moderlinje som lämnat flertalet vinnare, både Gr 1 och Gr 3. Även mormor sprungit och har flera vinnande avkommor.
Sen är i mina ögon inte det intressantaste vad hingsten själv GJORT utan vad han LÄMNAR.
I Frankrike har han drygt 40 vinnare och många miljoner insprungna, i Sverige har avkommorna väl sprungit in 18-20 miljoner någonting.
Hans avkommor har vunnit så väl Skandinaviska mästerskapen som kriteri löp. Han är dessutom champion hingst flera ggr. Så att säga att Funambule inte är så mycket att hänga i julgranen inom galoppen är väl lite av ett understatment!!
Pratar man med galopptränare, vilket jag gör titt som tätt, så är de väldigt intresserade av Funambule avkommor...

Det jag kallar bra hoppblod i detta stoets stam, är Fair Trail, tyvärr så halverades ju detta blod nu när rätt morfar dök upp så nu är den inte riktigt lite bra som jag tyckte innan..
Fair Trail ligger bakom Celle hingstarna Egerlander, Eklatant and Eldorado, den förstnämda har verkat i Sverige och har avkommor som tävlat msv-s hoppning.
Mest kända avkomman är dock kanske Courville xx, som i sin tur är pappa till Jasper, som tävlade svår int. hoppning fast då under namnet "The Little One"
Fair Trails far, Court Martial finns även bakom Lauries Crusador xx fäderne.
Andra hopphingstar han finns bakom; Julio Mariner

Ska vi gå vidare så finns även Toms Fool representerad, hans son Buckpasser hittas bl.a bakom French Buffet xx som tävlat svår int hoppning och varit verksam i Sverige ett par säsonger.
Tom Fools pappa Menow finns bakom holsteiner hingsten Concept och svenska Majim G.

Så jag tycker allt att stammen har potensial för hoppning :angel:

Glömde visst att Buckpasser även är morfar till Hand in Glove, en av de mest inflytelserika fullbloden inom hoppning. Bl.a pappa till Jaguar Mail..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 016
Senast: Bowman
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka