Sv: Fullblod
Jag säger tvärtom. Inte någonting jag hade använt till hoppavel alls. Att Northern Dancer finns i stamtavlan är ingenting meriterande, han finns i mängder med fullblod och är ingenting extraordinärt över huvud taget.
Dessvärre har stoet en pappa som inte alls mäter upp till någonting speciellt ens inom galoppaveln. Vunnit ett par Gr 3-race är ingenting speciellt. Det är ju som att hoppa 1.10 liksom. Han har ett meriterande Gr 1-race bakom sig som yngling och det säger inte så mycket det heller då han till råga på allt är slätgalopör!! Inte ens NH-avlad. Han var tidigt utvecklad och matchades rätt helt enkelt.
Nä, det är ingenting med det stoets stam som är imponerande. Men det innebär ju inte att hon inte har någonting att tillföra aveln.
Håller till fullo med om N.D, tycker snarare det är en merit att vara N.D fri i stammen
Däremot håller jag inte med för 5 öre om resten, det stämmer att Funambule inte löpt särskilt mycket, 2 säsonger om jag ej minns fel, plats % på 83% vilket inte är
så tokigt..
Dessutom har han en bra moderlinje som lämnat flertalet vinnare, både Gr 1 och Gr 3. Även mormor sprungit och har flera vinnande avkommor.
Sen är i mina ögon inte det intressantaste vad hingsten själv GJORT utan vad han LÄMNAR.
I Frankrike har han drygt 40 vinnare och många miljoner insprungna, i Sverige har avkommorna väl sprungit in 18-20 miljoner någonting.
Hans avkommor har vunnit så väl Skandinaviska mästerskapen som kriteri löp. Han är dessutom champion hingst flera ggr. Så att säga att Funambule inte är så mycket att hänga i julgranen inom galoppen är väl lite av ett understatment!!
Pratar man med galopptränare, vilket jag gör titt som tätt, så är de väldigt intresserade av Funambule avkommor...
Det jag kallar bra hoppblod i detta stoets stam, är Fair Trail, tyvärr så halverades ju detta blod nu när rätt morfar dök upp så nu är den inte riktigt lite bra som jag tyckte innan..
Fair Trail ligger bakom Celle hingstarna Egerlander, Eklatant and Eldorado, den förstnämda har verkat i Sverige och har avkommor som tävlat msv-s hoppning.
Mest kända avkomman är dock kanske Courville xx, som i sin tur är pappa till Jasper, som tävlade svår int. hoppning fast då under namnet "The Little One"
Fair Trails far, Court Martial finns även bakom Lauries Crusador xx fäderne.
Andra hopphingstar han finns bakom; Julio Mariner
Ska vi gå vidare så finns även Toms Fool representerad, hans son Buckpasser hittas bl.a bakom French Buffet xx som tävlat svår int hoppning och varit verksam i Sverige ett par säsonger.
Tom Fools pappa Menow finns bakom holsteiner hingsten Concept och svenska Majim G.
Så jag tycker allt att stammen har potensial för hoppning