Texaz

Trådstartare
Har efter en tids fundering bestämt mig för att trots allt inte avla på mitt vbl-sto, hon kommer att få lämna jordelivet nu i slutet av sommaren.
Har därför börjat titta efter ny häst. Jag är intresserad av avel och vill därför ha ett sto. Quarter går bort av ekonomiska skäl just nu och jag har nu börjat kika lite åt fullblodshållet.
Tanken är att kunna korsa med "westernraser", men även kunna korsa med halvblod (dottern rider engelskt...).
Känns det som en vettig lösning?
Vad bör jag tänka på gällande fullblod, någon stam som är nedärver defekter? Kanske någon stam som är särskilt lämpad för att korsa med ex vis quarter?

Sv: Fullblod

en del fullblod kan ha mkt nerver. en del andra inte.
den allmänna tanken som de flesta har om fullblod är att de är galna. Jag lånade hem ett fullblodssto häromdagen som var så här galen: hon hade åkt transport en gån i sitt liv, när hon var ett år, nu fyra år. Hon gick på efter att ha nosat på lemmer två sekunder. Åkte i 3 timmar utan att märkas där bak. Kom hem, Gick en promenad, betedde sig som att hon hade gått där tiotusentals gånger. Stod ensam inne i stallet hela natten. Gick på morgonnen en promenad, åkte sedan till klinik. DÄR blev hon hispig som ett as! men visst det luktade ju inte gott där.. blev två sprutor plegg :)

Jag gillar fullblod, skulle gärna köpa ett själv.

Ja temperamentet är nog det första jag tittar på, förutom att exteriören är ok....

Om du hittar ett trevligt fullblod med bra psyke och exteriör så är det faktiskt ett bra "ekonomi-alternativ" !

Du kan få en häst som både funkar för dig som ridhäst och även går att avla med många raser "renrasigt". Dessutom är dom ju relativt billiga i inköp. Det viktiga är att man kollar runt lite och inte köper "första bästa billiga".

Vad bör jag tänka på gällande fullblod, någon stam som är nedärver defekter? Kanske någon stam som är särskilt lämpad för att korsa med ex vis quarter?

Det beror ju på lite, det finns många typer av fullblod.

Jag personligen hade ju letat efter en långlinjerad större modell med markbundna rörelser, långa svepande steg med så lite knälyft som möjligt, och betäckt den med en bra hunterhingst (quarter), har du rätt typ av fullblod kan du stå med en avkomma för de högre klasserna.... :love:

Dock antar jag att du är mer inriktad på annat... :angel: så då hade jag letat efter ett mindre, mer "bullig" typ av fbl och valt en (quarter eller paint) hingst av god allroundtyp för att få fram en trevlig alroundavkomma.

Tack för goda råd!!!:bow::bow::bow:
Ja jag vet ungefär vad jag letar efter, en ganska liten modell, lite grövre i typen och med bra gångarter.
Funderar mest på om det finns tendenser för ärftliga sjukdomar hos fullbloden, har aldrig tidigare varit i kontakt med rasen så jag:confused: är lite dåligt insatt...

Hola,
Fullblod brukar kunna ha dålig hovkvalitet och tillväxt. Inte alla men många. De brukar behöva korta skoperioder.

Annars kommer jag inte på något särskilt som man bör tänka på.

Lycka till med köp!

mvh Eva

Samma har jag hört om quarter, stämmer det???? Lite OT men nu kom jag ihåg att fråga:idea:!!!!

Tack för tipset iallafall!!:)

Det stämmer, många quarter har tyvärr dåliga hovar/hovkvalitét. Vilket förmodligen har en del att göra med att det är så hög del fullblod i rasen!

Hur är det då att betäcka med quarter/paint, tar de emot fbl-ston??? Eller är det lika svårt att hitta hingst då som om man har annan icke Quarter/paint???

OK, tänkte på att det i annonserna oftast står att de tar emot paint och quarter....
Då är det alltså fritt fram att börja fundera:d!!!!
Fast det gäller ju att hitta ett bra sto också:angel:......

Jag förstår inte det där med att man inte har råd att köpa quarter. Har man inte råd att köpa en häst så har man inte råd att hålla en häst. Det är skrämmande när folk skaffar häst och sedan inte har råd att hålla sig med bra hovslagare, bra stall och bra foder.

Vilket konstigt uttalande :confused:

Så om man har råd med en häst för 20 000 har man automatiskt råd med en häst för 100 000?

Det finns billigare quarters, visst men vissa raser är dyrare än andra och man får oftast vad man betalar för kvalitétsmässigt.
För samma peng som man kanske får ett quarterföl av bra kvalitét kan man få en vuxen utbildad häst av en annan ras tex, och då är det mer än rasen som avgör.

Sedan vad hästen kostar i inköpspris undrar jag vad det har att göra med vad den kostar i foder, hovslagare etc???

Jag började med ett paintföl av medelkvalitét och har utifrån det jobbat mig uppåt i hästmaterial och givetvis fått betala mer för varje gång jag tagit ett pinnhål uppåt i stegen (iaf oftast, man kan ha tur) Jag har också köpt fullblod betäckta med quarters en gång i tiden för att jag inte hade råd med ett dräktigt quartersto.
Innan painten hade jag "billigare" raser men ändå hästar av hög kvalitét.

Nu skulle jag kunna tänka mig fullblod i mitt eget avelsprogram av helt andra orsaker än att dom kostar mindre.

Dessutom har jag själv talat om för spekulanter på mina föl nu och då att jag inte kommer sälja dom billigare än si och så pga att jag tycker att dom är av en viss kvalitét, och istället hänvisat till hästar av andra raser som möter samma kvalitét men är billigare.

Senast ändrad:

Nu får du ursäkt Kennet, men jag har inga 80-100000 som det skulle kosta mig att köpa en bra quarter. Har dock ett bra stall, bra foder och en bra hovslagare. Visst kan jag säkert låna pengar till att köpa in en dyr quarter men då skulle jag få pruta på de övriga bitarna och det vill jag inte.
Den häst jag köper vill jag ha råd att ge en bra tillvaro, jag vill också ha råd att rida för bra tränare på mina hästar. Utrustningen kostar också och även där köper jag hellre en dyrare utrustning, prutar INTE på kvalitet!!!!
Jag vet mycket väl din åsikt i frågan och som så ofta så försöker du vrida trådarna till att passa dig, skapa dina egna trådar istället för att kapa andras!!!!
Skriv gärna i mina trådar MEN håll dig till frågeställningen är du snäll!!!

Kan du tala om för mig var jag hittar ett bra quartersto att avla på för 40000:- så sklle jag bli jätteglad!!!!!
Du kan PM:a mig om du vill!!!!:banana:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar