Fullblod som lämnar bra gång

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sanwan
  • Startdatum Startdatum
S

sanwan

Leker fortfarande lite med tanken på att betäcka min häst om ett par år, och jag vill gärna ha tips om några hingstar att hålla ögonen på tills dess, ifall man skulle råka se avkommor till dem och så...

Är nog mest inne på att använda en ren fullblodshingst eller något som låter "fälttävlan" (ifall man skulle vara tvungen att sälja avkomman, tanken är dock att ha kvar den).
Jag vill som sagt ha en hingst som lämnar bra gång och ett bra psyke, hoppförmåga är självklart jättebra men det finns det i stoet, hade hon bättre gång skulle hon hoppa bättre också.
Bör helst inte lämna alltför stora avkommor heller, jag vill inte ha en häst som växer över 165. I och för är min häst liten och har smått bakom sig så jag misstänker att det blir svårt att få till ett jätteföl även om man försöker!

Funderade lite löst på om en anglo-hingst skulle kunna vara nåt också, men då finns kanske risken att man får en för liten avkomma (med tanke på arabblodet)?

Stoet är e. Warrigall (Vagabond - Hurricane xx) u. Marshetta xx (Hill's Double - Javelot).

Som sagt, har inte ens bestämt mig för om jag ska betäcka, men det är alltid kul att ha tänkbara kandidater att hålla koll på.

Sv: Fullblod som lämnar bra gång

Vill du tänka fältävlan så har du ju hingsten Buisness* (stavning??). han är jättefin och inte speciellt liten (ca 168 tror jag). Både hoppar och rör sig bra och verkar ha ett superpsyke...
88 keys** ligger ju bakom många bra fältävlans hästar, den både hoppar och rör sig bra.
Oldtimer ** är min personliga favorit. Han ger både gång, hopp och framförallt ridbarhet....vilket i slutändan är viktigast. Vet inte om han finns kvar i Sverige längre, men det går ju att ta reda på...

Lycka till!!

Oldtimer xx togs ur avel i år. Han föddes 1983 så jag antar att det var p g a hög ålder.

88:an har jag faktiskt tänkt lite på, jag gillar utseendet på honom! Däremot har jag nog inte sett en enda avkomma till honom här, men jag tror rent generellt att man är rädda för fullblod häromkring...

Jag hör till dem som tycker att 88:an lämnar gång men sämre hoppteknik.

Det finns visserligen några framgångsrika fälttävlanshästar e 88, t ex Keymaster xx men jag tycker annars inte att det är såååå mycket hoppning i 88-avkommor.

Men fina flotta hästar med bra gångarter tycker jag han lämnar.

Funderar du på att betäcka Wanessa? Vad kul!!!

Jag hade valt Stravinsky, funderade på honom i ca 5 min ;) när jag letade hingst till Early, men jag vågar mig inte på ett fullblod till henne. (risken är att det blir en häst som aldrig sätter ned foten i marken!?!?) :angel:

Lycka till!!! (och ja, jag tror att många är rädda för fullblod här uppe, själv ska jag ju prova en Trakehner på Early till våren, inte heller så vanligt!)

Hälsningar från Rozzos gamla fodervärd och" Evalärljunge" i paddocken. :D

Jag säger att du inte kommer hitta någon hingst i Sverige som lämnar bra gångarter.

Du har ju faktiskt ganska mycket fullblod i henne redan innan, så varför inte försöka hitta en halvblodshingst av lättare modell och kanske stor andel fullblod som har de egenskaper du söker? Jag tror faktiskt att du har bättre chans att få den avkomma du önskar på det sättet...
Kan däremot inte komma på någon att namnge just nu...

Jag har ett sto e 88 Keys o hon rör sig _väldigt_ bra. Nu har hon iofs ett mkt bra möderne också (hbl) så jag vet ju inte om gången kommer från 88:an.

Bourbon har jag sett fina föl efter. Han har gått 140 hoppning och GP dressyr om jag kommer ihåg rätt. Han har ju ganska ädelt blod i sig anglo bla.

Försöker svara alla...
Jo, visst har jag tänkt på och kan tänka mig att använda halvblod också, men jag tycker det är lättare att hitta info om de halvblodshingstar som finns i avel. Fullblodshingstarna (för hbl-avel) har jag dock ingen koll på alls...
Stravinsky och Kanudos är i det närmaste obekanta för mig, så jag ska titta lite på dem också! Även Business låter som intressant, det var honom jag tänkte på när jag yrade om anglo-hingst, så det låter ju positivt att han själv är ganska stor.

För övrigt, låter det fullkomligt vansinnigt att "tänka fälttävlanshäst"? Min tanke är att det enda säljbara som finns i Wanessas stam är Hill's Double, och då kan man ju försöka bygga vidare på det. Tanken är i första hand att få fram en häst som kan gå lätt klass, ev. Msv hoppning, men skulle det krisa måste man ju kunna sälja den...

Antagligen är du lika vansinning som jag (som satsar på ft-avel)! ;) Annars säger jag som Ameo, om du tänker lättare hbl så har du mer att välja på, och det kansle är mer lättsålt också...:)

Om du använder Business så tänk på att du inte får gröna papper eftersom han inte är godkänd för hbl-avel (tyvärr).

Lycka till! :)

Vad tror du om Nostradamus till ft-avel?

Skulle själv gärna ge mig in på det, om mitt sto bara blev dräktigt...

Det är en hingst jag gillar, verkar ha bra skalle också, en riktig kämpe. :love:
Jag funderade på honom i somras, men stona räcker ju inte till (och inte stall och ekonomi heller tyvärr).

Kul att höra :)

Jag har varit intresserad av honom i ett par år p g a dressyrpappan och fullblodsmamman i kombination med hans egna meriter!

Säger bara en sak...Dammen 774 !

En direkt Alme´son med genuint möderne...ca 75% fullblod (kände Lycky Boy xx som morfar)...hyfsat gångartsindex trots hoppavlad...1:a i hoppindex med 176 före bla Robin Z som har 171 i index. Exteriört 99887.

Jag är sugen på att använda honom igen...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka