Fullblod och sommarbete?

S

sthlm23

Släpper ni era fullblod på bete? Jag undrar eftersom jag har planer på att (lite längre fram) skaffa fullblod, och det fullblod jag varit medryttare på släpptes inte, inte heller hennes "kompisar" (också fullblod) enl. ägaren för att hon skulle blir för uttråkad.. Hon reds lite lugnare (men reds varje dag) och gick (självklart) i stora hagar hela sommaren ändå. Hur gör ni?

Jag släppte ut mitt fullblod på bete i söndags. Han ska stödfodras och ridas...

Ok, rider du varje dag då eller några gånger i veckan? Vilket foder stödfodrar du med?

enl. ägaren för att hon skulle blir för uttråkad..

Tycker att det låter som en klen ursäkt.......
Varför skulle dom ha det tråkigare ute på bete där de verkligen får lov att vara hästar, än hemma där de alltid annars går? :confused:

Ingen aning, jag tyckte också det var märkligt! Jag var dock yngre och "skrajsnare" på den tiden, idag hade jag ju såklart ifrågasatt. Men hästen verkade må bra i alla fall. Hagarna den fick i var stoora fina gräshagar, det gick knappast någon nöd på den, fast den reds.

Jag ska rida 6 dagar i veckan, en gång ska han nog vila...jag stödfodrar med fibergi, biotin och vitlök...

Mitt "rid fullblod" går på bete men stödfodras två gånger om dagen för att hålla hullet. Hon har aldrig klarat sig på bara gräs oavsett om hon rids eller inte.....

Aha, hur länge har du henne på bete? Vad ger du för extra-foder?

Hon släpptes ut på bete för ett par veckor sedan (har varit på betäckning) och får förhoppningsvis gå ute hela sommaren. tanken är att jag ska rida henne 5-6 dagar i veckan. Hon får "gains racingmix" ca 3kg/dag + 1kg extra när hon rids än så länge, brukar få öka på det senare under sommaren.Det är inte billigt att ha fullblod......

Det beror på fullblodet om det kan gå på bete. Har en 15 åring som är tillsynes lugn men han faller ur helt och hållet om han går på bete (stöd fodrade honom oxå). Nu går han ute på betet på dagarna och inne och fodras på nätterna, han äter nästan lika mycket som på vintern. Sedan vet jag många fullblod som blir runda och fina på bete. Så det kan variera.

Mitt fullblod gick 3 månader på bete förra året. Hon är i vanliga fall riktigt svårfödd men nu behövde jag bara stödfodra vid ridning.

Inga problem med rastlöshet.

Hur ofta red du då? Vilket foder gav du? Hehe, jag frågar alla samma sak, men jag känner att jag behöver lite mer koll på just detta.

min står på sommarbete nu,
kommer stå der fram till september.
då plockar jag hem han igjen.

*lånar knapp*

Tack för era svar, upplever ni att fullbloden generellt är mer känsliga för kraftigt bete än andra hästar (vet inte riktigt var jag fått det ifrån, men..)? Hur lång invänjningsperiod till betet har ni normalt?

jag har fått vänja min i 4 dagar.
han blev känslig för det veldig näringsrika gräset.

4 dagar??! Inte konstigt att han reagerade om du bara vande honom i 4 dagar! :eek:
Jag som har en häst med 50% arabiskt fullblod vänjer min häst i månader innan betet. Betar henne för hand så fort gräset kommer och ökar succesivt på. Just nu går de halva dagarna på gräs och halva utan. Hon ska på bete den 17 juni.

vi gräsade dom så klart i stallet,
jag tänkte på det nya betet,der tog det 4 dagar före vi lot dom stå helt å hållet på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV