Fullblod och hantering?

M

maverick

Kanske ligger på fel ställe men efter att ha läst ngra trådar om fb så blir jag nyfiken och undrar om era egna erfarenheter. Upplever ni att era hästar uppfyller myten, dvs är nervösa, ömtålilga, svåra att hanetra? Och har ni bra hanteringstips? Ser fram emot massor av kunskap och tips! :bow:

Kan bara svara för mig själv och mina fullblod och svaret är NEJ!! Tycker inte att dom är mera stressade eller nervösa än andra hästar. Tvärtom så tycker jag att halvbloden är mera "hispiga" och tittiga för saker och så där. Skillnaden är ju mest att fullbloden reagerar så otroligt snabbt när dom blir rädda.
Visst finns det fullblod som är otroligt på tårna och även psykiskt nedbrutna inne på banorna, men det beror nog inte på rasen utan på miljön och hanteringen dom utsätts för. Det skulle nog kunna få den stabilaste häst att vekna......
Hantera ditt fullblod som vilken annan häst som helst så får du en underbar och lättlärd kompis som ställer upp på allt! :love:

tja. min förra häst gjorde inte det iafl.
Fick hem honom 3 dagar efter att han sprungit sin sista lördagskomb på täby galopp.

Han var kolugn.
Jag var 13 år då och red honom barbacka i grimma och grimskaft till och från sommarhagen.
(i alla gångarterna).

han gick med på lektion med nybörjare (!!) bara ett par månader senare.

På tävling (ej galopp) så blev han lugnare och lugnare ju mer kaos det var eller hur nervös jag själv än var.

kommer ihåg en gång när vi skulle åka någonstans med honom och transporten stod konstigt parkerad nedanför en backa som var isgata.
Hästen klev på från sidan där det var som högst och ålade sig runt och in i transporten (gick inte att flytta vare sig häst eller transport pga isen).

Mitt fullblod var sååå snäll och såå klok häst! :love:

Jag har ett Engelskt fb och hon är verkligen inte nervös och svår att hantera! Hon är världens snällaste häst, lugn och MYCKET trevlig att hantera! Nya veterinärer och hovslagare brukar vara en aning skeptiska "jaha ett Engelskt FB, puh! Kanske lika bra att tuta i henne en lugnande?" (inför tandrasp. mm).Behövs inte säger jag, och efteråt brukar de alltid säga att hon är en väldigt trevlig och snäll häst att ha att göra med. Bra psyke....
Däremot är hon rätt het att rida, men är alltid lydig och gör sitt bästa. Jag gillar hästar med lite "go" i, så det passar mig utmärkt :)
Visst finns det säkert många fb som är nervösa och stressade, men långt i från alla! Och det finns det väl av alla raser ;)

Jag är supernöjd med min :)

De fullblod jag har träffat har jag tyckt jättemycket om. De är kloka, har framåtbjudning och känsliga. De kan dock vara lite av en enmanshäst. Men har man vunnit deras hjärta så har man en vän för livet. Jag tror också att man oftast själv behöver vara lugn som person eftersom de kan vara lätta att stressa upp. (Inte alla förstås)

Njä eller både och. De fullblod jag haft har varit stressade direkt från banan, men det har inte med själva hästen att göra utan snarare just att de skall springa fort.

Min nuvarande som tävlar fälttävlan är kolugn i dressyren, tom att man får gå på honom lite. Fast när vi kommer till själva tävlingsplatsen så är han stressad men så fort han märker att det inte är bana så blir han väldigt lugn.

Fullblodet i sig är nog ingen stressad häst utan det är hanteringen som gör de så. Tänk ett halvblod *hua* som tränades på samma sätt!

Skador njä inte om de skulle tränas som andra hästar så tror jag att det är samma.

De fullblod jag har haft att göra med (både galopphästar och araber) har inte varit mer stressade än någon annan häst. Inte så att det går att dra alla över en kam iaf. Finns jäkligt stressade, hispiga och svårhanterliga både ponnyer och halvblod också. Säger som ovanstående har gjort att det beror på deras livssituation, tidigare erfarenheter och hantering. Det beror helt klart INTE på deras eget psyke i form av att vara fullblod. Jag tror att alla hästar kan vara harmoniska hästar med rätt förutsättningar från start. (undantag finns förstås som alltid).

Har ett fullblod som kan vara väldigt nervös av sig :crazy: Lite ömtåligre är hon väl med. Mot dåligtväder, snabba foderbyten osv.
Det kan ju göra att de kan ses som svårare att hantera, men inte överdrivet svårt.

Kan tilllägga att det tog ett år för min häst att bara lära sig gå utanför stallet utan att få ett nervöst sammanbrott. Det var jättehemskt! :crazy:
Kan säkert till viss del bero på att hon stod hos mamma och systern tills hon var tio :(

Och har ni bra hanteringstips?
Tålamod! det löser det mesta!

Mitt fulllbod var den mest intelligenta, lätthanterliga och trevliga häst jag träffat. Absolut inte stirrig, nervös eller opålitlig. Hade iofs inte gått på banan, men jag kan säga att jag lyckades göra halt en gång när den andra hästen jag red med stack i full kareta före.. och det var ett halvblod.. :smirk:

Jag tycker inte att man kan säga att ALLA fullblod är hispiga, nervösa m.m. Jag har ridit cool lugna fullblod som inte har haft några som helst hanteringsproblem, men oxå sett tvärtom. Jag tror inte att en häst blir hispig bara för att det är ett fullblod, allting handlar om individen och vad man gör den till.
Visst finns det kanske mer nerver i fullblod än t.ex Nordsvensk men det beror ju på avelsarbetet och användningsområdena.

Jag tycker att fullblod över lag är en kanonfin ras, både till utseendet och temperamentet. Har själv ett halvblod med mkt fullblod längre bak och nästa häst blir garanterat ett fullblod. Gillar temperamentet och att de är lite mer eldiga. Men hästar är ju individer, man kan ju inte dra alla över en kam! :)

Min lilla bängbula var lite nipprig vid vissa situationer. Dock när hon var HELT frisk och mådde bra så var hon lugn oavsett vad som hände. Visst kunde hon bli lite upphetsad och tycka det var kul om man red flera även då, men inte mer än att hon var kontrollerbar utan problem.

Hanteringsmässigt på marken har alla fullblod jag träffat på varit mkt trevliga, inget man behöver ta speciell hänsyn till.

Har ett 4-årigt fb :love: som jag köpte för ett år sen från jägers, han tävlar idag deb-ft, LB-dress och 1.00 m-hoppn. Han är förvisso het och explosiv vid ridning men absolut INTE nervös. När han står i boxen kan man trä en prasslig IKEA-kasse över hans huvud och han förblir kolugn :smirk:
Han är mycket coolare än de flesta halvblod jag känner :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 437
Senast: machafuko
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 813
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama