L

Lilla Lina

Fick nyligen hem en lite äldre fölmärr (13 år). Det visade sig att hennes hovar inte var i något vidare skick och hon har nästan så kallad "full hov" (undersidan av hoven är fylld istället för att vara "urgröpt" omkring strålden osv - det går alltså inte att kratsa hovarna för det finns ingen "grop").

Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte ta kontakt med en ordentlig hovslagare imorgon, men tänkte höra om någon vet vad man gör åt det (om det går att göra något åt det) för vad jag förstår kan det leda till problem på sikt.

Sv: Full hov

Trodde det kallades de hade dubbel-sula??!!Ofta en effekt av dålig verkade hovar.Bruka vara lätt att åtgärda med hjälp av en bra hovslagare....
Lycka till!!

Ah, det kanske kallas dubbelsula?! Jag vet inte - full hov har jag hört. :) Men bra om det går att verka bort! Tack för svaret! :bow: :bow: :bow:

Fick nyligen hem en lite äldre fölmärr (13 år). Det visade sig att hennes hovar inte var i något vidare skick och hon har nästan så kallad "full hov" (undersidan av hoven är fylld istället för att vara "urgröpt" omkring strålden osv - det går alltså inte att kratsa hovarna för det finns ingen "grop").

Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte ta kontakt med en ordentlig hovslagare imorgon, men tänkte höra om någon vet vad man gör åt det (om det går att göra något åt det) för vad jag förstår kan det leda till problem på sikt.

Hej, alla hästar har individuellt olika mkt välvd sulkropp som jag har förstått det. Det kan vara så att det ligger kvar en massa gamalt dött sulhorn som vid verkning/skoning inte är bortskuret och därmed så kan det ge en falsk bild av fullhov.

Det bästa är att du tar ut din hovis så han/hon genom sin skicklighet avlägsnar allt det döda sulhornet för att då först kunna ta ställning till om det är i grunden ett icke tidigare fullgott utfört arbete eller om det föreligger ett sjukdomsförlopp som uppvisar denna fullhov.

Som jag skrev så är alla hästars hovar individuella liksom sulans välvning/konkavitet. Finns ingen välvning i sulan så är den korrekta benämningen på denna sula plattfotad, Med fullhov menas att sulan inte ens är plan med hovens övriga bärrand/marknivå utan sulan har en mer eller mindre konvex utformning vilket innebär att hoven först belastas utifrån sulkroppen (vilket brukar vara mkt smärtsamt för hästen) och sedan av den naturligt bärande hovkapseln.

Fullhov är ett mkt allvarligt sjukdomstillstånd då sulan av en eller annan orsak har försvagats så mkt att den inte klarar av att ta upp den belastning den utsätts för utifrån hovben samt övrig belastning utifrån benaxelns krafft i belastningsfasen.

Fullhov brukar många ggr gå att åtgärda med ett individuellt beslag som avlastar sulkroppen och lägger ett ökat understöd för själva hovbenet men detta kan säkert din hovis förklara bättre för dig än mitt försök till förklaring här.

En viktig avgörande faktor är dock att inga strukturer i varesig vägghorn,strålhorn,sulhorn, lamellhorn eller aktiv sulläderinflamation som försvagat dessa strukturer föreligger för att man ska kunna få "bukt" med en fullhov. Vid allvarliga fall kan endast Veterinär, kompetens expertis på klinik
i samråd med hovis sammarbete åtgärda detta sjukdomstillstånd.

Jag vill inte måla fan på väggen utan tror och hoppas att det endast är en sula uppvisande en massa död vävnad från sulhorn som inte är renskuret.

Ring hovis så löser det sig säkert och lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 368
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar