Full fart i hagen

L

linda746

Har två stora hästar i en hage, hästarna går ute hela dagarna och står i stallet på natten. Nu är det så att det var andra gången på två veckor som min häst blivit konstig när jag tar in henne. Det är precis som hon reagera när hon kommer upp och skall förbi mitt hus och bort till stallet och grindöppningen. Hon fräser och spänner sig och sätter full fart fram och tilllbaka i hagen. Tvärstanna vid grinden spänner sig och fräser och så här håller det på. Så jag får vänta och ta in dem till hästen känns mer kontaktbar. Vad tror ni det beror på? Någon som haft samma problem. Harr funderat om de varit rådjur i närheten eller hästar inte reagera på rådjur. Sedan kan det gå bra en vecka igen. Kan man träna eller har ni andra förslag.

Sv: Full fart i hagen

Så där är min varmblodsvalack också så jag brukar precis som du fundera på om det är något vilt han känner lukten av. Den andra teorin jag har är att han just den dagen tycker att livet är lite tråkigt (händer nästan bara om han inte är motionerad den dagen) och vill på egen hand liva upp tillvaron lite :angel: . De andra två hästarna, en nordsvensk och en shettis brukar aldrig reagera nämvärt på hans "exter" men kan ju springa med lite grann för skojs skull. Dock inte för mycket, det är ju jobbigt :smirk: .

Vissa dagar när jag kommer för att ta ut min häst ur hagen på förmiddagen verkar han få eld under hovarna och burnar runt i hagen. Detta händer då ofta då jag kanske inte ridit dagen innan eller varit och pysslat nämnvärt med honom. Just dessa tillfällen springer han runt i hagen och gör glädjeyttringar, höjd svans, öronen framåt, racer galopp från ena hörnet av hagen till det andra :D Lite som om han vill lattja lite med mig.. ;)

Har även hänt några gånger att alla hästar i hagen varit uppspelta och lite okontaktbara när jag ska ta in dem på kvällen. Detta beror ofta på att det står främmande föremål framme på gården..

Tack för svaren! Känns bra att höra andras erfarenheter av detta problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama