Fula hemska hovar!

Lusidor

Trådstartare
Har fått hem min häst och då skorna plockades av såg det hiskeligt otrevligt ut..
Hon har dålig kvalite men har aldrig sett ut såhär. Svart och ruttet, mjöligt och surt. och så tunn bärrand att bakre delen av hoven är som att gå på en skärva på högkant... Bara lite tunt horn ytterst.

Och på yttre hovväggen på ena bak har det öppnat sig ett hål som ser ut som utgångshål för en böld, eller kan det vara en slagskada? Innanför är det poröst och svagt. Känns som om hoven ruttnat upp inifrån.

De sneda ojämna ballarna har funnits med sedan tidigare, är gammal snedbelastning av alla år med spänd ankgång. fast är värre nu!
Men understuckna trakter och nedgångna vinklar är nytt..

Men ni hovunniga. Vad ser ni och vad skulle ni göra akut, på sikt och hur resonera.
Vad har hänt, vad göra?
Jag skulle helst ha henne barfota då hon inte ska ut längs vägarna något. Bara gå på mjukt underlag om något o nu gå o vila sig i hagen.
Hovarna har även en "foderrand" ett par cm ner från kronranden. Rödlila i förgen och ganska bred o djup.
Men fodervärden säger att allt har varit prima, tålt all mat och varit frisk. Ingen hälta (?) Men det jag ser säger att hästen har haft ruskigt ont (har?) i sina hovar! Vad säger ni?

Här bilder: Mkt löst och svart bortskrapat.
(Ärret på nedre bilden är från föltiden..)
PICT0004-1.jpg

PICT0002.jpg

Sv: Fula hemska hovar!

Ser inte trevligt ut :(

Jag skulle ta hem en duktig hovis för att fixa till grunden och visa hur man kan sköta om hoven vidare. Jag tror ingen här på buke kan råda utan att ha sett hovarna och hästen live tyvärr...

Fast jag undrar ändå. Nedre bilden . Det kan vara/ är nog en skada som förut varit i kronranden ex en hovböld som öppnat sig där. Sedan växer den ner och då ser det ut såhär.
Jag har även fått liknande av yttre våld ex broddtramp.

Ja det ser ut och känns som att det är gammalt och är uppluckrat inifrån under hålet. Hela hovarna känns sjuka inifrån och är rädd att det kanske ligger en fånghistoria därbakom som inte fodervärden märkt av.
Men en hovböld måste de ju ha märkt av! Så jag tänkte att det kunde kanske vara något fenomen pga den dåliga hovhälsan i stort..

Hovis ska komma (lång kö..) men i väntan tänkte jag få lite bukeideer på det hela. Hovis är inte heller lika talför som alla här brukar kunna vara!:D

Ser inte trevligt ut :(

Jag skulle ta hem en duktig hovis för att fixa till grunden och visa hur man kan sköta om hoven vidare. Jag tror ingen här på buke kan råda utan att ha sett hovarna och hästen live tyvärr...

ang "bölden" så ser det ju ut att vara en skada ..
men vår gamla (27 år) häst har en sådan och det är en tumör

Menar du det som sitter ovanför kronranden?
I så fall är det sedan hon skurit upp sig på en plåt en sista april som liten fölunge. Bara en ful ärrvävnad.

Tjha, någon som är hovkunnig får svara. Jag tycker den är förtvinad och uppryttnad. Svampig och svart i den inre delen.

Den behöver verkas, ganska omgående... Nu är jag inte hovslagare utan barfotaverkare, så mina verkningstips tror jag inte du bryr dig om iaf ;) Jag skulle ju tex säga att ankgången beror på hovarna, rätar du upp fötterna kommer rörelserna bli rakare.

Det horisontella "hålet" är med stor säkerhet en hovböldsutgång= ofarligt men symptom på att nått inte har stått rätt till i hoven. Det är lite svårt att se på strålen vad det är, kan vara röta eller ytterligare en hovböldsutgång.

Ta en gammal tandborste och skrubba i strålen med jodopax eller sånt där blått (strårent?) varje dag tills dess att hovis kommit och gett dig instruktioner.

Det horisontella "hålet" är med stor säkerhet en hovböldsutgång= ofarligt men symptom på att nått inte har stått rätt till i hoven. Det är lite svårt att se på strålen vad det är, kan vara röta eller ytterligare en hovböldsutgång.

Precis vad jag också kan tänka mig, en hovböld, kanske rätt stor som både har spruckit i kronrand och någonstans nedåt. Eller två olika hovbölder vid olika tidpunkter.

Tack för svar!!
Ja det ser onekligen ut som det varit fråga om hovböld. Märkligt bara för då vår andra häst haft hovböld har den haft så våldsamt ont att den inte gått på hoven.
Men den som haft hästen säger att den aldrig varit halt eller något problem alls..
En diffus hälta kan ju slippa förbi en ovans ögon, men hovböld! Aj!

Migo! nog är jag intresserad av en barfotaverkares åsikter! Jag har en till granne och kanske det blir en pling för att få lite råd och rön. Då den nu ska gå barfota, och jag är onekligen nyfiken på hur ni påhoppade ras (..för det är ni väl ni barfotafolk :)) fungerar och tänker! ;)
Vanliga hovis är inte så glad åt vita araber. :confused:
-Den där kan ni väl plocka av skorna själv ifrån väl?! Lät det då han var här o hon nyss kommit för ett par veckor sedan.
Tandläkaren gillar dom inte heller... "Nu hade du tur att du inte sa att det var en vit arab, då hade jag tackat nej", sa han första besöket...:mad:

Kan förstå lite då det gäller den här.. Är mkt otrevlig med benen pga olycka vid skoning som ung. Så nu lär fodervärden ha varit nöjd bara att skorna kom dit och satt kvar. Kanske blev dåligt rengjort i hovarna då det ruttnat upp sådär.
Anklagar inte dom, hon är känslig, borde ha haft koll o informerat, men att hovarna kan förfalla så här mkt!

En sak till.
Då den här hästen gått barfota innan har hovarna omedelbart nötts snett pga de utåtvridna bakbenen (utåttåad) och cirklande rörelsen i nedsättningen.
in-fram-ut och ner i marken på utvägen. Sätter i ytterkanten först o slipar ner den.

Med skor på har hoven behållit formen men yttre delen av ballarna och strålen bak blir överutvecklade och den inre förtvinade.
Fram är hela strålen insjunken och borta..

Jag vill få ner henne till strålkontakt med marken (barfota) så de får jobba. men trist om hovarna kommer att nötas ner helt på utsidorna nu...

Ankgången minskas då hon jobbas rätt och är smidigare i höfter och baklår. Men denna dam kommer nog alltid dras med lite stelhet i bakkärran ibland tyvärr.

Kul att höra er andra resonera hovar oxå! Inte bara hänvisa till hovis, för ni pratar mer än han, och det är så kul att lära sig mer från olika håll o få fler infallsvinklar! Även proffs har ju skilda meningar!

Hur ofta har en hovböld sökt sig ut i hovens mest bärande struktur och hur ofta ger en hovböld en horisontell spricka???

Detta är enligt min ringa erfarenhet ett yttre trauma typ slag på sin egen hovvägg eller påslag från en större sten m.m mitt på hovens vägghorn med inre blödning och sprickbildning som secundär åkomma. Blödningen i traktvinken avslöjar ju oxå ngt, eller???

En sak till.
Då den här hästen gått barfota innan har hovarna omedelbart nötts snett pga de utåtvridna bakbenen (utåttåad) och cirklande rörelsen i nedsättningen.
in-fram-ut och ner i marken på utvägen. Sätter i ytterkanten först o slipar ner den.

Nystning kallas det för och nystning bak är ytterst ovanligt så vida inte hästen är verkad med hög medial sida eller har trauma i knäna.

För det va väl bak du pratade om??

Angående hålet på hoven så skulle jag tro att det helt enkelt är en gammal skada tex ett broddtramp som varit i kronranden och sedan vuxit ner, helt ofarligt, ni borde nog märkt om hästen haft en hovböld...

Nystning kallas det för och nystning bak är ytterst ovanligt så vida inte hästen är verkad med hög medial sida eller har trauma i knäna.

För det va väl bak du pratade om??

Rörelsen kan ibland beskrivas som om hästen gick i en sluta åt båda håll samtidigt.. Dvs vill alltid komma in med bakbenet i båda varv. Utåttåad och kohasig. (alltså inte eg utåttåad, utan hela benet är vridet.)
Ju mer stel bak desto mer belastning på yttre delen av bakhovarna. Strålen är som synes stor på utsidan och nada på insidan, o bafota nöts utsidan.

Borde benställningen verkligen komma av hovens form, då hästen rör sig lika oavsett verkning/hovbeslag eller barfota??

Enda skillnaden i hästen kontra hovarna jag märkt är att då trakterna nöts för mkt bak kommer hästen att stå mer under sig med bakbenen. Det problemet har försvunnit vid skoning och bättre vinklar.

Tror mer att hovarna missformas av kroppens skavanker (som vi ska jobba på..) plus känslighet för grönfoder (fångkänslig) och spannmål, vilket ger fysiska besvär.

Borde hon kanske ha skor ändå för att slippa snednötning tills kroppen är i bättre skick?
Eller borde det funka att jobba på båda problemen paralellt? Fixa både kropp o fot samtidigt utan skor. Vill "vädra ur" och belasta bättre.
En lösning för de obefintliga strålarna fram kanske är fläppsula, men det är ju för instängt det oxå på en sådan rötdam!?

Hålet i hovväggen ligger ju i linje med de missfärgade lilaröda förändringarna, -foderranden. kanske ett riktigt fånganfall som borde kollas upp nu i efterhand? Är inte så bra på eftervård av riktig fång, har bara varit med om små känningar.
Röntgas?

Angående hålet på hoven så skulle jag tro att det helt enkelt är en gammal skada tex ett broddtramp som varit i kronranden och sedan vuxit ner, helt ofarligt, ni borde nog märkt om hästen haft en hovböld...
Tycker det jag oxå. Får ringa o fråga för nyfikehetens skull om det varit något tramp. (konstigt ställe, måste blivit trampad av hagkompisen...) Jaja, det växer ju nedåt, får vänta på friskare hov o hoppas på att det varit fel på balansen i foderstaten. För den ska nog passa som det är nu.
Man vill ju fixa allt NU, men hovar har ju en viss tid att växa ut..:cool:

zen-dikt.. som passar vår aktivitetsnivå!
"Sitta stilla, göra ingenting, våren kommer och hoven (eller var det gräset??) växer av sig själv!"

ni borde nog märkt om hästen haft en hovböld...

Förra vintern när hovis kom ut i vanlig ordning för att verka och sko min häst upptäcktes en hovböld. Hon hade inte visat några tecken på hälta eller vart ovillig i arbete. Hon reagerade endast när hovis använde visitertång. Efter att han 'öppnat upp den' och gjort någon form av omslag haltade hon inte heller. Den läkte fint. Enda gången någonsin någon av mina hästar haft en hovböld..

Borde benställningen verkligen komma av hovens form, då hästen rör sig lika oavsett verkning/hovbeslag eller barfota??

Enda skillnaden i hästen kontra hovarna jag märkt är att då trakterna nöts för mkt bak kommer hästen att stå mer under sig med bakbenen. Det problemet har försvunnit vid skoning och bättre vinklar.

Tror mer att hovarna missformas av kroppens skavanker

Borde hon kanske ha skor ändå för att slippa snednötning tills kroppen är i bättre skick?

Benställningen kommer naturligtvis inte av hovens form utan hovens form kommer ifrån benställningen.

Naturligtvis så ställer sig en häst mer under sig ju lägre trakter den har och ju mer undersig den står ju mer påfrestning på kors/ländrygg.
Som du redan observerat så är den enda lösningen att sko den i bra vinklar och med långa utlägg i trakterna (läs bakåt) där skon slutar i samma position som bakre delen på ballarna i kronranden. Detta ger ett optimalt understöd och kommer även avlasta haserna.

Naturligtvis har din häst kroppsliga problem och dom sitter högt upp i höft/bäcken, ev bakknäna och att ha den oskodd är rena vansinnet då den ofelbart kommer sneslita sina hovar och främst då uttersidorna. Meningen med skor är att dom ska skydda mot slitage och du gör klokast i att först börja med att behandla denna häst veterinärt/chiropraktor samtidigt som den ska ha en så optimalt balanserad skoning som möjligt.

Sko den med vanliga öppna skor och se till att allt gammalt dött strål/sul och vägghorn renskärs så kommer hovarna att "vädra ur" och bli jättefina.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka