Fula hemska hovar!

Sv: Fula hemska hovar!

Jag är lite förvånad över att det blivit så fult, då hästen är skodd av "duktig" hovslagare (enl referens) som själv lagt in längden mellan skoningarna. Nu var det "dax" på en vecka bort enl den som haft hästen.

Har haft vanliga ridskor utan snösulor. men ändå ruttnat så. Och de verkar vara av det pyssliga slaget och jag är förvånad om hästen inte blivit urkratsad alls.

underisdan var ju fin så långt jag såg medans skon satt kvar, men hela ytan som täckts av skon är ju svart och pulvriserad nu.

Jag tror det lutar åt barfota ändå, hästen ska bara stå på den mjuka snön nu och inte tränas "motion" så länge den visar på problem.

Nu sedan skorna togs av står hon mer bakom sig och töjer och sträcker på sig.
Det var nog inte så nice att stå med styltor heller.. och snösulor skulle man väl kanske inte ge sig på med den rötan! Det har inte varit bra förr om åren. Blev för tätt på dom små hovarna. Fick stå och pilla och peta ut skit ur det minihål som blev kvar innanför sulkanten.

Intressant med hovar, men mkt både på plus o minus hur man än gör!Är bortskämd med rediga kallblod med mycket hov att jobba med.
Även om de oxå har haft problem, mkt tack vare urkass skoning! (hög trakt och kort tå och bortraspat runt omkring så storleken minskats...)
De har fått kalassteg med lägre trakt och sparad tå. Men även ena kallisen har arabens bekymmer med fångtendenser, och har haft bölder, tillfällig värme och förändringar (ränder) som överensstämt med tex grästillväxten på försommaren o regnperioder.

Jag är lite förvånad över att det blivit så fult, då hästen är skodd av "duktig" hovslagare (enl referens) som själv lagt in längden mellan skoningarna. Nu var det "dax" på en vecka bort enl den som haft hästen.

Har haft vanliga ridskor utan snösulor. men ändå ruttnat så. Och de verkar vara av det pyssliga slaget och jag är förvånad om hästen inte blivit urkratsad alls.

underisdan var ju fin så långt jag såg medans skon satt kvar, men hela ytan som täckts av skon är ju svart och pulvriserad nu.

Jag tror det lutar åt barfota ändå, hästen ska bara stå på den mjuka snön nu och inte tränas "motion" så länge den visar på problem.

Nu sedan skorna togs av står hon mer bakom sig och töjer och sträcker på sig.
Det var nog inte så nice att stå med styltor heller.. och snösulor skulle man väl kanske inte ge sig på med den rötan! Det har inte varit bra förr om åren. Blev för tätt på dom små hovarna. Fick stå och pilla och peta ut skit ur det minihål som blev kvar innanför sulkanten.

Intressant med hovar, men mkt både på plus o minus hur man än gör!Är bortskämd med rediga kallblod med mycket hov att jobba med.
Även om de oxå har haft problem, mkt tack vare urkass skoning! (hög trakt och kort tå och bortraspat runt omkring så storleken minskats...)
De har fått kalassteg med lägre trakt och sparad tå. Men även ena kallisen har arabens bekymmer med fångtendenser, och har haft bölder, tillfällig värme och förändringar (ränder) som överensstämt med tex grästillväxten på försommaren o regnperioder.

Så här är verkligheten med hovar. När man skor en häst så ska man verka ner bärranden till sulans nivå som man vid verkningen ska renskära från gammalt dött sul och strålhorn. Fördelen med en skodd häst med dina problem är att man kan verka den till friskt samband då den ska få en skyddande sko att gå på.

En häst som ska vara barfota och man verkar den på samma sätt kommer ofelbart att börja ömma då bärranden i förhållande till sulan blir för liten utifrån hästens naturliga kommande slitage.

När man skor en häst så växer bärranden med ca 0,5-1,0 cm i månaden eftersom bärranden är skyddad och onte utsätts för slitage. Detta medför att avståndet mellan sula och sko under skoperioden kommer öka ju längre tiden går och ju större avstånd mellan sko och sula ju mera utrymme för både lera och annat skit att fastna i mellanrummet. Ju mer skit ju större risk bör bärrandsröta.

Ju mer bärrandsröta hästen får ju mer avslöjas att skointervallerna är för långa och eller att hästen utsätts för dålig/avsaknad av daglig hovvård o/e ett miljörelaterat problem (läs infekterad närmiljö (förtydligande dålig mockning/för stor besättning i för liten hagmiljö med bakterieangrepp) som följd eller en hagmiljö som under lång tid aldrig har åtgärdast mot träck/uppharvning och vila)

Ett av dom mest förkastligaste sk beteshagar man för dagen kan se är just tidigare odlad vall då markjens naturliga förutsättningar helt gått förlorad både avseende hållfastighet och avsaknad av övergödning.

Jag vill inte påskina att du har dålig hovvård på din häst bara poängtera att den av en eller annan orsak har stora problem med röta, vad det nu kan bero på.

Lösningen är inte så enkel att bakterier och annan dålig närmiljö elemineras i.o.m. att hästan ställs barfota även om vissa förespråkar det.

Du kommer när tiden är mogen förstå vad jag menar även om du nu tycker jag är helt oförstående.

Visst är hovar intressanta, dom avslöjar det mesta. ;)

Hej!
Nu har jag ej läst igenom alla svar du har fått, hoppas du har fått lite hjälp på traven.
Vad jag kan se på bilden så har din häst rejält med bärrandsröta, detta är "normalt" för hästar som är skodda och med normalt menar jag inte att det skall vara så. Detta måste behandlas snarast, det gör du lättast genom att låta hästen ha skona av ett tag så att du kommer åt rötan. Skaffa en hård borste, gärna av stål. Rengör varje dag så att all skit kommer bort. Jag skulle ställa hästens hovar i ett bad antingen äppelcidervinäger 50% och 50% vatten. Annars kan man även använda sig av vircon s. Tänk på att det är ett giftigt medel så var försiktig med användandet. Vill du ej ställa hästen i bad, så använd dig av en spray flaska. Viktigt att detta görs ordentligt då rötan kan äta sig vidare.
Sen ser ju strålen fruktansvärd ut, men inget som inte går att ordna. Skall hästen skos så är det viktigt att sko hoven så att strålen får markkontakt, för att elastiska putan skall kunna jobba så måste även strålen få jobba. Hoppas du förstår vad jag menar. Det ser iaalla fall ut som om strålen är fri från röta, men det känner du på lukten och på konsistensen, strålen skall vara hård ej mjuk! Ja, ja jag skulle kunna skriva en hel roman om hovar, men hoppas jag har hjälpt dig lite. Lycka till!

Hej!
Nu har jag ej läst igenom alla svar du har fått, hoppas du har fått lite hjälp på traven.
Vad jag kan se på bilden så har din häst rejält med bärrandsröta, detta är "normalt" för hästar som är skodda och med normalt menar jag inte att det skall vara så. Detta måste behandlas snarast, det gör du lättast genom att låta hästen ha skona av ett tag så att du kommer åt rötan. Skaffa en hård borste, gärna av stål. Rengör varje dag så att all skit kommer bort. Jag skulle ställa hästens hovar i ett bad antingen äppelcidervinäger 50% och 50% vatten. Annars kan man även använda sig av vircon s. Tänk på att det är ett giftigt medel så var försiktig med användandet. Vill du ej ställa hästen i bad, så använd dig av en spray flaska. Viktigt att detta görs ordentligt då rötan kan äta sig vidare.
Sen ser ju strålen fruktansvärd ut, men inget som inte går att ordna. Skall hästen skos så är det viktigt att sko hoven så att strålen får markkontakt, för att elastiska putan skall kunna jobba så måste även strålen få jobba. Hoppas du förstår vad jag menar. Det ser iaalla fall ut som om strålen är fri från röta, men det känner du på lukten och på konsistensen, strålen skall vara hård ej mjuk! Ja, ja jag skulle kunna skriva en hel roman om hovar, men hoppas jag har hjälpt dig lite. Lycka till!

Glömde du inte skriva att man även kan anlita en barfota verkare som gått en helg kurs så löser sig alla problem??:angel:

Tack för tips!
Ja för min del får du gärna spä på den här tråden till en hovroman!!
Jag blir mer o mer intresserad, och sambon bara väntar på att få tillfälle att utbilda sig till hovis, så all fakta insupes med glädje!:D
Lite av skulptörådran går igång då jag får raspa lite och forma till det som är skevt så det blir rakt!
Men det är ju en hel del att tänka på! Det har ju pratats om vikten av individanpassning i verkningen, och det förstår jag!
Även om man vill att slutresultatet (den optimala hoven) håller en liknande mall för alla.

Vid närmre koll nu på alla hovarna så har den ena fram, (som är vit om det skulle kunna innebära större svaghet, den svarta är jämnare och rakare i väggen) kollapsat rejält på mitten. En bred foderrand och konkav hovväg med mer understucken trakt på den.
Även de andra har randen men inte lika kraftig förändring.
Här och där då jag raspat bärranden syns det små och stora röda fläckar, som jag gissar är blödningar, en hel del på alla fyra.

Känslan jag får är att hästens hovar överbelastats med för tungt arbete för det skick de varit i? Vad annars kan orsaka såna blödningar här och där? kan det ha sömmats för långt in? Svårt att se för otränat öga med så mkt röta och bortfallet material.
Ridskor är ju så breda för en så liten hov som 00 och 0, och väggen är riktigt tunn baktill och hoven gick ut en bra bit utanför skon runt om.

En häst med överbelastad kropp (då menar jag matsmältningssystemet och muskelstatus, slagg o skit!) över lag borde väl med mer regel än undantag få dåliga hovar.
Så jag hoppas att i takt med att kroppen fräshas upp kommer hovarna räta till sig och växa ut till något som kanske går att rida på en dag...

Coari: om jag var otydlig så är det en häst som varit borta två år (hos en kanonbra och sedan en lite mindre kunnig) och återvänt i lite sämre skick än då hon åkte, även om det är en problemdam som aldrig riktigt fått se sina glansdagar. men vi siktar ditåt nu! -med mer kunskap och energi i bagaget ska lilla vita få bli häst igen!

Hon tackar för goda råd!
Slänger in en bild till alla som kämpar med lera och trist väder, i norrland är det ganska ok nu! Hoppas ni får snö oxå snart!

PICT0011-1.jpg

Glömde du inte skriva att man även kan anlita en barfota verkare som gått en helg kurs så löser sig alla problem??
Det kanske var ett internt skämt, men är inte dom gliringarna lite uttjatade nu va? :angel::)

denna tråden var intressant med:)

hur har det gått med den lilla vita är det en ponny eller?

har du fått bort bärrandsrötan? hade hon hålvägg med?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31
  • Bekväm stol att släpa på

Hästrelaterat

Tillbaka