Fuktutslag? Hjälp!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fire-Eye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 729
F

Fire-Eye

Nu behöver jag hjälp med en sak här.. Har lite bråttom just nu, så om någon vill, så kan jag skriva mer utförligt ikväll!

Men det är iaf som såhär;

Jag har ett fullblod, med mycket känslig hud. På vintrarna så får hon fuktutslag, som än så länge inte har gått att bota. Det enda som lindrar är klippning. Som det är nu (det har inte ens brutit ut än, mer än ett märke stort som en 1-krona på buken) så lägger jag på fleecen efter ridning, och senare på kvällen kör jag dit en gång till och byter till hennes utetäcke. Jag har också börjat med en ny sak, för att se om det hjälper, och det är citronsaft. Såna gula burkar (formade som en citron). De har hjälpt min fotsvamp, munsår, finnar osv.. Det är extremt uttorkande och därför bakteriedödande. Hennes förra ägare provade det mesta, men i slutändan gick hon med kala fläckar (pälsen fick klippas bort för att undvika spridning). Förra året klippte jag henne, men hon är så djävulskt svår att klippa (trots 3-dubbel drogning). Och iom att jag inte har någon egen maskin har jag inte tid att vänja henne vid maskinen heller + att hon har så tunn hud, så klipper jag henne måste jag täcka upp ännu mer.. Därför undviker jag helst klippning detta året.:crazy:

Frågor;

1. Om man vill att täcket ska torka upp ordentligt, ska man då hänga det utomhus, så att det luftas - eller i sadelkammaren (element)?

2. Vad kan man göra åt detta?

3. Någon mer med samma problem/erfarenheter?

All info är viktig info!! :bow:

Sv: Fuktutslag? Hjälp!!

1. Jag hade helt klart hängt det i sadelkammaren.
2 Tvätta utsatta (kala) områden med hibiscrub (finns på apotek) kanske? Fick jag ordinerat när min häst hade en rejäl hudinflammation i mankammen. det torde förhindra spridning.
3. Nja inte riktigt samma problem, hade nåt bakteriellt besvär som gav kala fläckar och löss samtidigt på en ponny jag hade. Men då gjorde vi en helklippning, tvätt med lusschampo och sanering av utrusting och sen läkte även de kala fläckarna ut eller vad man ska säga.

Jag tror det är viktigaste att hålla de kala fläckarna så rena det bara går (tvätta med nåt sterilt varje dag och då starkare än citron) och ha ett täcke som verkligen andas så det aldrig är fuktigt mot hästen.
Blir det värrre hör med vet, kanske behöver man ta reda på vad som orsakar problemen och ev behandla med något?
För Walles hudinflammation i botten av mankammen fick jag tex kortisondroppar.

Hon har haft vetrinärer som tagit prover och så hos förra ägaren, men har aldrig riktigt kommit fram till något.. Jag brukar tvätta henne med någon vätska som egentligen är för tarmarna (ska ha det i fodret) men (efter rek.) hjälper mot utslagen lite. Citronen verkar hjälpa, så vi får ju hoppas att det inte blir lika illa som förra året,, :crazy:

:bow::bow:

mm, testa hibiscrub annars, det gör tydligen susen mot ganska mycket. Ska visst funka tom mot mugg och sånt. Och på min häst gjorde det ju susen:)

Ska göra det!! :bow:
Är det för människor egentligen eller? :idea:

Japp!
Jag skulle löddra upp det ordentligt i en svamp, gnugga in löddret låta verka i nån minut och sedan torka av med blöt svamp...

Ska definitivt göra det!!! Tack så mycket!!! :bow::bow:

Liknande trådar

Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 308
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Boj
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 221
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka