Fuktiga cementgolv i boxen

R

Red_Tee

Jag har ett litet problem jag funderar över, i min ena hästs box blir det alltid så väldigt fuktigt i spånet och på golvet under.
Trodde innan att hon kissade så väldigt mycket, men efter lite efterforskningar i saken har jag kommit fram till att sådär mycket kan hon inte kissa på de timmar hon är inne, och heller inte så hela golvet under är fuktigt, utan det måste vara att fukt tränger upp underifrån genom cementgolvet.

Till saken, jag undrar om någon annan här har haft de problemen eller någon som kan ge något tips hur man skall göra för att det inte skall bli fuktig? Kan man lägga kalk eller gummimatta under eller hjälper inte det?
Vänder typ upp och ner på spånet varje dag när jag mockar för att få ut allt kiss och blött, men spånet ser fortfarande fuktigt ut :crazy:
Kan ju inte fylla på nytt spån varje dag, det är ju hur dyrt som helst, nu när jag anar orsaken till att det är som det är.
Tacksam för tips.

Sv: Fuktiga cementgolv i boxen

Sambon min är betongare.

Du ska absolut inte täcka över golvet.

Det man ska göra är att ta bort allt spån och ställa in byggfläktar så cementen torkar.

Det kan vara 1000 miljoner saker som är felet.

Är det en ordentlig grund?
"Lutar" stallet? Så din box hamnar längst ner där vattnet sen samlas när det regnar och sånt?

Ja stallet lutar ganska mycket, skulle riktas nu i höst men det blev förhinder.
Sedan är det så att ja gär inackorderad så det är inte så lätt att börja gräva runt någon annans stall :crazy:

Tänkte om det hade funnits någon enkel åtgärd? men jag får väl fortsätta vända spånet varje dag så att det inte blir bädd och packas, då blir det värre.
Tack för era svar. :)

Kan du inte låta det bli en liten bädd då? Och dra av den när den blir för hög?

Finns det inga möjligheter att ställa hästen i en annan box?

Men då tycker jag att du skall få lite rabatt på hyran eftersom du på detta viset får en merkostnad i spånet.

som någon sa. skaffa bädd istället. Det verkar som om din box har hamnad lågt vilket gör att vattnet samlas där, eller så är byggnaden väldigt dåligt drännerad. (stavas??:confused: )

Jag skulle skaffat torv och lagt ett tjockt lager i botten. det suger upp väldigt bra. sen släga på spån över som vanligt så att det blir en tjock bädd. på så sätt lär pållen slippa ha blöt spån.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack! Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med...
Svar
19
· Visningar
3 294
Senast: Texaz
·
Utrustning Min häst kissar utan undantag alltid i transporten. Jag har rejält med kutterspån men det blir ändå blött under spånet på golvet. Hur...
2
Svar
23
· Visningar
2 306
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa Jag kan börja med att berätta att han har börjat bajsa lite ute sedan min senaste tråd. Det är lite mildare väder nu och enklare att...
2
Svar
27
· Visningar
9 219
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar