Fuktcreme för hovar?

M

MaLu

Något sånt borde väl finnas? Bland alla dessa oljor och liknande...

I försöken att försöka hålla pållans hovar fuktiga och fina hela sommaren började jag fundera på att köpa vanlig hudcreme och smeta på... :confused:

Man blir så förvirrad av allt det här. Olja eller inte olja, massa fukt eller fodertillskott... :confused: :confused:

malu

Det bästa är vattenbad för hovarna varje dag... köp lagom stora baljor, ställ hästen i dom undertiden du borstar innan/efter ridtur. Funkar utmärkt :) Hästens hovar behöver vatten inte massa annat konstgjort som människan hittar på.

Jag har t.o.m. funderat på om man inte kan gjuta en liten damm ute i hagen dit hästarna kan få gå för att dricka, eller kanske ställa en hö-häck så att de måste stå i vattnet för att kunna käka...

Filt-boots :idea:
Så himmla smidigt att använda för att ge fukt åt hovarna.Bara att lägga bootsen i en hink med vatten innan man rider .och sedan kränga på dem blöta när man kommer hem.Funkar kanon :D

Jag smetar på torskleverolja lr fodertran varje dag, men vatten är det bästa egentligen... :)

Det bästa på sommaren är ju när det har regnat och det är blött i gräset och då kommer de in me blöta hovar... du får väl hoppas att det regnar mkt i sommar... men inte för mkt :smirk:

Filtboots är det bästa, inga oljor eller salvor...
Vattna även vid vattenkaret ute i hagen så där är ständigt blött...även lera/jord avger fukt..när det torkat ramlar det ur hovarna av sig självt, men har du hästen inne på nätterna eller en fin hage så är filtbootsen helt överlägsna.

Jag brukar alltid säga till mina kunder som vill ha tips på att hålla hovarna fina under den torra sommaren att där hästen har sitt vattenkar (eller vad man nu har) så när man ändå tömmer ut det o ska fylla på nytt fräscht vatten, så tömmer man ut det där hästen normalt står o dricker... då får de åtminstone lite väta på hopvarna... dvs om hästen går ute dygnet runt... annars är vattenbad det allra bästa... Oljor, smörj osv är bara till nackdel för hovarna. Till saken hör också att endast 20 % av fuktighetsfaktorn på hovarna kommer utifrån, det är alltså 80 % som kommer inifrån. Men alltså, om hästen står ute dygnet runt, håll det blött runt vattenkaret, o står den inne på natten, fixa vattenbad!!!

Jo, filtboots använder jag och jag försöker alltid hålla hovarna fuktiga.

Hovslagaren var här i fredags och han brukar säga att man ska olja hovarna med olivolja. Det gjorde jag förra året men har inte gjort det iår. Som någon sa så kommer 80% av hovens fukt innifrån och den fukten stannar ju kvar i hoven om man oljar, eller?

Pållans hovar är lite bättre i år än vad de var förra året men jag vet inte vad det beror på, jag har ändrat på flera saker. Ger henne Kiselgur också så det kanske är det som gör skillnaden. Tänk om de hade varit ännu bättre om jag hade oljat också...

malu

Jag gjorde mina själv. Men de finns att köpa på flera ställen. Sök på nätet så kommer du till internet-affärer.

Hittade två internetaffärer som sålde filtboots. Frakten hos den ena är 80 kr, hos den andra 135 kr. Minsta order hos båda är runt 300 kr. Lär bli väldans dyra boots, alltså...

MVH
Cathrine

Jag "brukar" se till att fukta hovarna ordentligt (tex ställa hoven i en hink med vatten), och SEN smörja in med olja (vanlig "matolja"/olivolja eller liknande), för då hjälper oljan till att hålla fukten kvar inne i hoven! :idea:

Sådär har jag med gjort men det blev ganska jobbigt och tog lång tid eftersom pållan inte vill stå med alla fyra fötterna i hinkar på samma gång. Man får ta en i taget och hon välter ut hinken med jämna mellanrum också...

När jag har eget stall ska jag ha en spolspilta där man kan fylla på vatten och låta hästen stå... NÄR jag får eget stall... :smirk:

malu

Jag köpte "waterboots" förra året, de finns hos de butiker som är anslutna till "En riktig ridsportbutik". De kostar 98 kr för 2 par. Funkar sådär, tycker jag.

Men hur är det egentligen med vattenbad och sånt?

En tjej i mitt stall har också problem med torra hovar och när hon pratade om vattenbad sa hennes hovslagare att lite vatten bara torkar ut hovarna ännu mer. För att det ska hjäla så ska hovarna stå i vattenbad eller ha blöta filtboots på sig minst 20 timmar/dygn.

Jag vet inte om det stämmer men det är iaf vad jag hört.

Kränga på dem? Täcker dina även undersidan?
Varför lägga dem i blöt innan ridturen? Mina tar bara några sekunder att få sjöblöta. Köpte mina på jägersro hästshop.

Kränga på dem?
= sätta på dem .
Täcker dina även undersidan?
Nej dom ser ut som vanliga boots.
Varför lägga dem i blöt innan ridturen?
För att jag helt enkelt vi ha det så...Och jag använder dem oxå för att få lite kylning och jag lägger då i dem tillsammans med kyl skydden jag har.. :) Och då vill jag ha på dem så fort som möjligt när jag kommer tillbaka efter ridturen :)
Det är helt enkelt en vana jag har :D

hej
det viktiga år att hålla en jämn fuktighet alltså inte torka fuktihet,torka fuktighet
använd olivolja rapsolja eller någon annan vegetabilisk olja
det är det enda som det finns vetenskapliga bevis på att hoven kan suga upp alltså när det gäller oljor
en väloljad hov tar varken upp fukt eller torka
alltså jämn fuktighet

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka