ft-dressyren utan knoppar?

D

Dark_Iris

Ja, är det skamligt att tävla ft utan knoppar i dressyren? :angel:

Orka göra mer än 40 knoppar liksom... ^^

(Ja, Babe har extremt tjock man....:cool: )

Hur gör ni? knoppar ni alltid?

Sv: ft-dressyren utan knoppar?

På dom stora internationella tävlingarna knoppar jag självklart, på dom mindre inte alltid självklart.

Barcelona är dock alltid knoppad i alla momenten.

Jag knoppar alltid..personligen tycker jag inte man rider dressyr utan knoppar..egentligen inte hoppning heller.. fast det blir ju inte speciellt snyggt med 40 knoppar..så då är det nog finare utan..om du inte kan rycka manen förstås;)
/C*

Ja, är det skamligt att tävla ft utan knoppar i dressyren? :angel:

Orka göra mer än 40 knoppar liksom... ^^

(Ja, Babe har extremt tjock man....:cool: )

Hur gör ni? knoppar ni alltid?

På varje tävling i deb/lätt är där alltid en handfull oknoppade, av olika anledningar. Så gör som du känner för!

*svarar till alla*

Vad bra!

Jag känner inte för att ställa mig och göra 40 knoppar... Gör man mindre än 40 blir de stora och fula... Och 40 st ser ju inte klokt ut.

Och det hjälper inte att rycka/trimma manen, det blir ändå ett stort antal knoppar..
Så jag tycker personligen Babe är finare i utsläppt.

Men vad bra, då får hon vara utan knoppar idag!

Jag har inte knoppar på Smokie.. jag har knaoppat honom sammanlagt 2 ggr, iofs blev det inte så många knoppar men den ena gången hade han låång man, så det blev typ 11 knoppar med knytnävesize :angel: , andra gången lite bättre när manen är kort, men han hatar när man håller på med manan så han ruskar på huvudet hela tiden.. så det tar jättelång tid... Gå upp 1½ timme tidigare för att knoppa till dressyren där vi ändån inte har chans att hamna på placering? nej tack :cool:

Klart du kan vara oknoppad. Sigge knoppas i princip alltid däremot unghästen var oknoppad senast eftersom han är som han är och jag hade inte tid eller ork att hålla på.

Min islänning knoppar jag inte:angel: men alla andra=D tycker det är snyggast så och dressyr är ju en bedömningsport både häst ryttare och utrrustning,, så jag tycker man ska knoppa!!

Har inte debuterat unghästen än,
men har samma sorts man som du fast lång (PRE)
Funderar på att bara göra vanliga flätor så att den inte flyger runt så. Har jag gott om tid ger vi oss in på "fisknät" men det blir ju typ 40 flätor per sida och sen ska de sättas ihop. Klarade det på 1h och 45min sist det var dressyr:) haha. Men kan nog tänka mig att strunta i det.

Kan du inte bara göra en inbakad då? Det går ju fort och du slipper trasslet?

Jag knoppar alltid när jag tävlar dressyr eller rider dressyten på fälttävlan. Dressyr är en bedömningssport och då tycker jag att knoppar är självklart. Personligen tycker jag också att pannluggen måste knoppas annars ser hästarna ut som travare;)

Personligen tycker jag också att pannluggen måste knoppas annars ser hästarna ut som travare;)

Hur i hela friden får du till det? ;) Vissa hästar passar med pannluggen knoppad men det finns också de hästar som inte gör det. Cinna är en av de hästarna. Peia passar troligen också bättre i oknoppad pannlugg. (Vilket jag är väldigt glad för.)

Nä jag håller med Sofiis, utan pannknopp ser det kanske inte just travaraktigt men iaf halvfärdigt och lite slarvigt ut.

Hur i hela friden får du till det? ;) Vissa hästar passar med pannluggen knoppad men det finns också de hästar som inte gör det. Cinna är en av de hästarna. Peia passar troligen också bättre i oknoppad pannlugg. (Vilket jag är väldigt glad för.)

Håller helt med dig :D
Min ponny har en stor "fluff" pannlugg, skulle jag knappa den skulle dert bli en stor osnygg knapp + att hon har ett ganska start huvud så jaa, det ser helt enkelt bättre ut utan.

Det var mest travaraktigt jag vände mig emot ;) Personligen tycker jag att många hästar passar bättre med fri pannlugg. Cinna är ful så det räcker i knoppar i manen. Med knoppar i pannluggen ser hon ut som en åsna :p

Om hon i likhet med sin syster har öron som får en att tänka åt åsnehållet kan jag delvis förstå dig men jag får "ponnyvibbar" av oflätad pannlugg och inga positiva sådana. ;)

Tur att det är ponny jag rider med utsläppt lugg då :angel: (dock inte så fint när lite hamnar bakom öronen :smirk: )

*KL*

Nästa helg ska jag tävla dressyr första gången (är westernmupp :D ) Och eftersom jag har en arab med låååång och tjock man kan jag inte knoppa, men jag tänker göra en ardennerfläta ist och självklart en knopp i luggen! Inte lika bra som knoppar kankse, men prydligt iaf :)
Skulle gärna ha fina knoppar, men klipper hennes man gör jag inte! :cool:

Ja, när Cinna är uttråkad så blir hon en åsna ;) (Bebis på bilden.)
Jag tror att t.ex. Peia kommer vara mkt snyggare med utsläppt pannlugg. Har dock inte provknoppat hennes pannlugg, bara flätat manen en gång.

Såhär typ:
10054860.jpg

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka