fryst spermie...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wierd_chick
  • Startdatum Startdatum
W

wierd_chick

hur mycket kostar det att betäcka ett sto med fryst spermie ifrån en riktigt duktig hingst... typ Baloubet de rouet.. elelr någon... cirka pris??

Det är inte så särskilt mycke dyrare.
Men det kan vara sämre dräktighet på fryst.
Vi valde kyld på frakt :bump:

Det är inte fryset i sig man betalar för (vore ju väldigt bakvänt eftersom fryst oftast har sämre dräktighetsprocent) utan det är vilken hingst det kommer ifrån. Baloubet är svindyr. Jag har hört (och det kan alltså vara helt fel) att det kostar 25 tusen per strå och sen vet jag inte vad det kostar vid konstaterad dräktighet/levande fölavgift.

Det är oftast dyrare seminavgift på stationen med fryst, eftersom det innebär mer jobb t ex så kollar man stoet oftare.

När man använder fryst får man dessutom kalkylera med att det oftast behövs mer än ett skick, och kolla upp hur de räknar språng. Ofta är det per skick och då blir två insemineringsomgångar således 50 000 kr :crazy:

Sen, kolla om priser är inkl eller exkl moms. Och så tillkommer stationsavgiften (när stoet står på station), kolla om Ultraljud ingår eller ej (olika från olika hingstar/stationer).

Sen, glöm inte fraktkostnaden. Bor du en bit från Flyinge och stoet är insemineringsfärdig en söndag (eller varför inte midsommarafton *s*) så får du en väldigt dyr expressfrakt mellan Flyinge och din egen station.

Jag personligen skulle ha betänkligheter över Baloubets temperament jag, och det ihop med priset - nää..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Freazer
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 377
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka