Fryst kontra naturlig betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Har försökt att söka men får inga bra träffar alls, så därför blev det en ny tråd.
Vill veta så mycket som möjligt om fryst semin kontra naturlig betäckning, eller dom i kombination.
Om jag förstått lagar och paragrafer rätt så kan en hingst dels betäcka naturligt och finnas på fryst semin samtidigt, har jag rätt?

Sen undrar jag lite över fertiliteten/motiliteten på fryst. Hingstens har idag normal fertilitet, men motiliteten vet jag inget om då hans spermier aldrig hamnat under lupp. Vad är det för skillnad i dräktighet mellan naturlig och att använda fryst?
Jag har ett möjligt scenario framför mig där hästen både betäcker natlurligt samt finns på fryst samtidigt, dock kan kunden "inte välja" utan det blir naturligt för egna ston men fryst för resten.
Vad jag förstår är det inte särskilt poppis att använda hingstar på fryst, är det för att dräktighetsresultatet är sämre?
Förlåt mig, följer bara halvblodssemintrådarna sporadiskt då det är fel ras och tillvägagångssätt :o men helt plötsligt berör det en själv och då inser man sin okunskap.

Den som kan räta ut lite frågetecken kring dräktighet i samband med fryst eller bara kanske berätta lite allmänt om förfaringssättet skulle göra min dag lite bättre. Tack på förhand :bow:

Sv: Fryst kontra naturlig betäckning

Har inte så mycket tid just nu men ger ett kort svar.
Ja en hingst får verka naturligt och på fryst samtidigt.
En av de största anledningarna till att stoägare inte gillar fryst är merkostnaderna vid semineringen. Det t ex inte alla seminstationer som kan hantera fryst, vilket kan göra att man måste transportera stoet längre och även ha henne uppstallad. Det kräver också en lite mer seminören än att seminera med färskt. Vissa ston är inte heller lämpliga för fryst.

en undring, varför kan inte alla stationer ta hand om fryst? jag trodde det tillhörde deras arbete typ :o
Varför krävs det mer av seminören? Finns det några bra sidor man kan läsa in sig på, det är så svårt att hitta men ett aktuellt ämne för mig, och vill ha kött på benen att svara stoägare med.

Vilka är inte lämpliga för fryst och varför, finns det någon slentrianmässig faktor?

Jag vet att det är så att när man seminerar med fryst är det extra viktigt att sperman kommer på exakt rätt tidpunkt, kan vara så att simmaarna inte är lika effektiva längre. Jag tror att man tvingas ultraljuda så ofta som varannan timme el. liknande när det närmar sig. Inte så kul om det sker på natten... ;)

usch då, det lät ju inte kul. Men en minst 6 timmar måste man väl ha på sig iallafall, eller hur länge nu stoets ägg behagar leva vilket ju också är ganska individuellt.

På fryst semin seminerar man direkt i samband med/efter ägglossning. Man måste u-ljuda stona var 6-8 timme i brunsten för att hitta exakt rätt tid för seminering. Därav extra kostnader och endast ett fåtal stationer sysslar med detta. De flesta djupseminerar stona (tror jag?) vilket innebär att man behöver extra utbildning och utrustning för att utföra detta.

Maidenston över 8 år, ston med kända fertilitesproblem och vissa äldre ston lämpar sej EJ för fryst sperma.

Det är stor skillnad på hur fertil hingsten är vid Naturlig betäckning eller som den har spermakvalitet som går att frysa. Det är absolut inte en självklarhet att alla hingstars sperma lämpar sej för infrysning eller ens TAI. Bla Flyinge tappar, fryser och förvarar sperma åt utomstående hingstar. Tótalkostnad (i år) var med alla avgifter ca 20.000 + en årlig avgift för att förvara sperman.

Att vissa stationer inte tillhanda håller FAI tror jag beror på att det är så mycket mer jobb. Stoet ska ULas minst var 6e timme, vissa gör var 4e för att man ska pricka in att seminera så nära ägglossning som möjligt.
Jar du då x antal fryst ston som ska kollas + allt annat jobb på stationen så kanske vissa tycker att det helt enkelt blir för jobbigt med allt passande av stona.

Alla ston lämpar sig inte för fryst, vissa ston som är superfertila på AI/TAI kan ha svårt att ta sig på FAI etc

tack för svaren. Då känns det nästan helt uteslutet i dagsläget då.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 319
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Är mest insatt i natulig betäckning så när det kommer till fryst saknar jag kunskaper. Har för mig att det är sämre dräktighetsprocent...
Svar
7
· Visningar
1 212
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår