Frysmärkning?

Sv: Frysmärkning?

DET ÄR JAG SOM ÄR EN KLANTSKALLE!!!! ;)
Jag tänker inte på att skriva KL när jag bara säger något ut i luften, det var inte meningen som någon kritik?!?! Jag tyckte att ditt inlägg var trevligt...

Fan, vad jag stoppar foten i munnen idag... :confused:

En sak är säker - jag tror mina travisar skulle tycka att jag var ypperligt underlig om jag började måla dem med mascara....

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

faktum är att frysmärkning förstör mycket av hästens utseende. oavsett om man vill det eller inte. det är gamla fördommar som ligger kvar, bara att hoppas att det ändras så smånigom!!!!! :crazy:

själv tycker jag det är jättekul att se travisar som görr bra ifrån sig som ridhästar. :love:
på min sista dressyrtävling var faktist 4 av 6 starten i vår klass gamla travare. och gissa vilka placeringar vi kom på... 1,2,3 och 4. :p

Jag tycker det är fult :p har absolut inget emot travare d¨jag själv har och har haft, men jag tycker det rär fult att de ska behöva ha vita siffror på halsen.
Men jag tycker det borde funka med skokräm.

Knapplån

Här kommer dagens dummaste fråga: Jag har förstått att travare frysmärks, men varför? Gäller det alla travhästar?

Alla travhästar ska vara frysmärkta ja, jag har ingen aning om varför. Tycker dom kan chippa eller nåt istället.

Har en fundering, hur döljer folket hästens frysmärkning?
har hört att man kan använda skokräm !?

Eller hur gör ni igenteligen, förrutom att lägga över manen då...

jag är BARA extremt nyfiken!! Inget annat, så skippa "man ska väl vara stålt att det är en travare osv" för det syns oftast i vilket fall som hellst på hästen, och spec galoppen.:angel:

Så...ngn som har nått svar?:D

Jag har provat och dölja min hästs frysmärkning en gång...men det var mer bara för och kolla hur han såg ut utan sina siffror. :D
Då använde jag en svart kajalpenna då han är svart.
Han såg riktigt snygg ut. :p
Inte alls svårt att få bort, bara till att gnugga bort med rapsolja.
Jag skulle aldrig göra så igen för jag skulle aldrig vilja dölja min hästs frysmärkning...för det är det som är så unikt med denna ras.
Deras frysmärkning får dom att stå ut.
Why try to fit in, when your born to stand out?!:love:
Mvh Xoya.

Jag undrar med varför i hela världen man vill skymma frysmärkningen!!!!???
Vill man nu inte att den ska visas får man väl leta efter en travare där den inte syns när man ska köpa häst eller så får man väl helt enkelt strunta i att köpa en travare!

Fast iofs kan jag köpa att vissa tycker att det är fult med vita siffror på hästens hals. Har ju då inget att göra med själva rasen utan bara att själva märkningen är ful.

Jag undrar med varför i hela världen man vill skymma frysmärkningen!!!!???
Vill man nu inte att den ska visas får man väl leta efter en travare där den inte syns när man ska köpa häst eller så får man väl helt enkelt strunta i att köpa en travare!

Hear hear!!!!

Precis som de flesta andra (verkar det som) förstår jag heller inte alls varför man skulle vilja dölja frysmärkningen, men om man nu skulle vilja det, eller måla något annat på sin häst kan man måla med kolpennor. Sitter kvar bra ett tag och försvinner efter ett par ryktningar.

För att dom tycker det är fult med vita siffror på halsen :D

SYns ju knappt!!
Erkänn dom skäms över dom!

Nä, nu ska jag inte dra alla över en kant eller tjafsa mera.
Jag blev liksom många andra så förvånad att de fanns en del som ville skymma den.

Det finns travare som har jättetydlig frysmärkning där man ser exakt vilka siffror som står, och endel syns det knappt på :P

Jag har också travare, men jag "skäms" inte över det :P
Fast nu har ju min travare manen naturligt på höger sida.

Det var inte jag som påstod.... Jag påpekade att det kunde vara en skröna, själv har jag aldrig brytt mig om att undersöka saken närmre. Jag påpekade också att jag inte har värderat sanningshalten i påståendet.. Alltså har jag inte påstått eller idiotförklarat någon i detta sammanhanget.

Nej, förlåt. Det var inte så jag menade.
Men de som påstår att de får bättre poäng på dressyrtävlingar när de målar över frysmärkningen idiotförklarar samtidigt domarkåren.
Enda gången det skulle kunna funka är på klubbtävlingen när Lisa, 15 år, dömer LC.
På "riktiga" tävlingar går det inte till på det viset.

Immer

Jag syftade nog mest på att..öhm ja rent ut sakt Dum förklara vissa dressyr dommare:devil:, eftersom att dölja märkningen...ger Oftast högre poäng! Och det är bara inse Sanningen! :(

Är man "stålt" över att ha en travare på en dressyr tävling, det kommer man inte (oftast) så långt på. För jag vet nog att en travare kan minsan göra bättre ifrån sig än många andra hästar!!

Är bara en sak som jag stört och tänkt på väldigt länge! Men alla verkar bara ta det fel å säger "varför dölja det" för min fråga var...

DEM SOM DÖLJER SIN HÄST FRYSMÄRKNING, HUR GÖR NI?
Om det nu finns folk som gör sånt..

Tacksam för seriösa svar..

att dölja märkningen...ger Oftast högre poäng! Och det är bara inse Sanningen! :(

Domarna ser på långt håll att det är en travare, frysmärkning eller ej. Vidare anger du ju hästens namn och härstamning i anmälan till tävlingen (eller tänker du "maskera" detta också?) - och hästens namn står sedan på protokollet.

Jag förstår att det kan vara bekvämt att skylla på domaren när man rider en travare och får dåliga poäng. Men man bör också inse att det är skillnad på rörelsemönstret mellan travare och ridhästar.

*KL*

Du får väl lägga manen över frysmärkningen?

Förstår inte heller varför man vill dölja frysmärkningen, då ska man väl inte skaffa travare, för tycker man de vita siffrorna är fula så bör man ju inte skaffa en travare. Jag har en travare, och jag tycker faktiskt det är fint, att han är unik mot de andra i hagen, och icohmed att han är frysmärkt så slipper jag kostnaden att chippa honom.

Hon frågade ENDAST hur man gör, inte att hon skulle göra det. Folk hugger fasen som kobror härinne ibland. Jag hade nog kunnat täcka över på min vid fotografering lr liknande just för att det ser inte speciellt kul ut. Dessutom finns det faktiskt enstaka travare som har ett helt korrekt rörelsemönster och som man inte kan bedöma att den är en travare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 961
Senast: Jamtland
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Vogue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 029
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka