Fryser torv?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smessis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 815
S

smessis

Skulle vilja veta lite om torv. har tänkt börja med det nu. Fryser torven eller kan man ha det i kallstall? Om den fryser blir den hård då?
har hört både att det är bra för hovar och dåligt? vad är sant? en kompis hovis sa att om en häst har tex strålröta så blir det värre av att stå på torv? Stämmer det? :)

Sv: Fryser torv?

ja den kan frysa. Om du har i balar är det bra att ha ngt uppvärmt rum tex foderkammare för att de kan stå där och tina upp. Annars blir det bara en klump som kan användas för att sitta på i hästens box.

Har man löst och det fryser är spett och spade och mycket tålamod...Ligger det väl i boxen så fungerar det klockrent. Vi har bädd och i boxen utströdd fryser det inte.

Okej. Men det fryser inte och blir stenhårt i boxen? Hur varmt måste man förvara dom för att dom inte ska frysa? Hur går det at tha bädd på torv och trä golv.. ingen höjdare va??

Vi har haft torvbalar och de har verkligen blivit stenhårda när det har varit kallt:crazy: Har löst genom att alltid ha några balar inne och som strö i boxarna har det funkat fint!:) I år har vi löstorv så det ska bli intressant och se om det funkar bättre.

Jag hade torv i kallstall där hela bädden frös.. URK! Gick inte att mocka eller någonting. Det var som en stenhård kaka. Aldrig mer torv för min del! :eek:

Jag tycker inte att torv är tillfredställande som enda strö i ett kallstall. Torv är så tätt - det suger visserligen upp mycket fukt men det håller också kvar den. Det finns inga luftfickor som isolerar hästen från kyla underifrån. Dessutom är det ett helsike med torvbalar på vintern eftersom de fryser till is.

Själv håller jag på och lägger en bädd som har torv underst för stabilitet (under finns ett väldigt ojämnt jordgolv, så torven får utgöra en platt yta).

Ovanpå det kommer jag att lägga spån som "uppsugningsskikt", eftersom spånet är lite fluffigare.

Överst kommer jag att ha ett tunt lager halm.

I uteboxarna i vårt förra stall var bädden som stelfrusen långa perioder under vintern.. Jag rekommenderar halm om man har så kallt att torven fryser.

Vi har torvbädd till våra hästar i kallstall. Balarna har vi ute under presenning, de fryser men jag har alltid 3-4 stycken i stallet så de hinner tina upp.

Bäddarna har aldrig frusit, fungerat fint, trots minusgrader i stallet.

Precis som så många andra säger är det ett problem att torven ofta fryser i balarna på vintern, dock (som alla säger) enkelt att lösa genom att alltid ha en bal i någorlunda varmt rum.

Däremot har jag aldrig varit med om att bädden frusit. Har visserligen inte haft mina hästar i kallstall, men i kalla stall :smirk: Jag skulle inte byta bort torven i första taget, det fungerar utmärkt och ger bättre luft.

En tänkvärd sak; Olika torvsorter (märken mm.) har olika hög fuktighetsgrad. Några är blötare än andra, fryser alltså lättare än andra. Dock; De "blötare" torven är ju fruktansvärt bra sommartid, då den håller sig mindre dammig än andra material, eller torrare torv.

Det här med stålröta; En häst med stålröta som står i en nerkissad torvbox kommer nog få sämre hovar. Däremot i en ren torvbox förstår jag inte varför det skulle vara några problem. Torven är ju relativt lik marken utomhus.

/tot

Samtliga hovslagare jag pratat med säger att torv är det allra bästa ströet för hovarna- Givetvis ska det hållas rent och torrt - men det ska ju allt strö.

Jo självklart. men han menade på att torven trängde sig in i hoven. ja jag vet inte. Låter inte som något bra alternativ till kallstallet med trägolv iaf. :) Men tack för alla svar

Jag skulle aldrig ha permanentbädd på trägolv, känns inte som en bra lösning.

Vi har permanentbädd med torv i kallstall och har aldrig hittills haft problem. Cementgolvet är dock isolerat så det kan påverka.

Hur skulle torv tränga in i hoven? I en frisk hov finns det ju ingenstans att tränga in?

Har problem med hålväggar på min fölunge, hovslagare och veterinärer rekomenderar att ha honom på torvbädd då detta är mest avlastande samt att dammpartiklarna i torven är större än i halm eller spån.

Nej jag tyckte me de lät konstigt. men de va va han sa..:)
Kl
Tack för svar alla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025