Fryser hästen?

P

Paavo

Jah har en häst som enligt förre ägaren behöver ha täcke när det är minusgrader.
Jag har haft henne ute vid -12 grader utan täcke och hon står inte och skakar. Kan hästen frysa utan att skaka?

Sv: Fryser hästen?

Förra ägare har många gånger en del idéer som man måste sålla bland. ;)
Tror inte din häst fryser.

Det kan ju bero på hur vädret är också ,när det är minusgrader!
Min förra häst kunde gå ute utan täcke en fin vinterdag med -15,men behövde ha täcke på sig när det var -1 snö och snålblåst! Då stod han och skakade som ett asplöv!:)

// Elsa:)

Du ser direkt om hästen fryser! Får de tillräckligt med foder, och därmed energi, så klarar sig många hästar utan täcke. Men som föregående talare skrev, så fryser de lättare när vädret är fuktigt och vätan kryper in närmare kroppen. Är det torrt och kallt är det bättre än runt 0-an och fuktigt! :)

Handlade det om att hästen faktiskt fryser, eller "ska" den ha täcke för att undvika att bli stel?

hästar kan,i likhet med människor få nedsatt kroppstemperatur av kyla.Vid en viss gräns börjar då musklerna skaka,men själva"frysandet"kan ju starta innan det. Det avhjälps dock bäst om man tänker på att hästar behöver skydd för väta och vind,samt grovfoder(hö eller halm) ständigt. Och glöm inte drickbart vatten!

täckning av hästar skall ske med omdöme.De klarar kyla på ett mycket bättre sätt än människor,men därmeot så kan de överhetta upp till 17 ggr så fort som människor vid värme.

Själv har jag en ponny som ska ha täcke på sig för att hålla värmen i musklerna,men egentligen(och det gäler den andra hästen) täcker ite jag förrän det är ca -15 c ute,eller hård blåst ch regn.
De har tillgång till en 4 väggars lösdrift och grovfder samt värmetunan hela tiden anske skall tilläggas

Min brukar inte skaka när hon fryser, hon står och spänner sig och man ser på hennes hållning att hon fryser. När man känner på henne är hela hästen öm i musklerna.

Detta går jag också på. När hästen börjar bli stel i muskulaturen åker täcket på. Att lägga utrustning på spänd amuskler är som att be om problem.

Senast ändrad:

Vi har 3 hästar, där 2 går utan täcken, den tredje har täcke större delen av året. Inte för att hon fryser utan blir fruktansvärt stel i musklerna & får låsningar pg.av det som smärtar henne.Men det går inte se på henne att hon fryser, utan hennes fysioterap. har rekommenderat detta för henne.

Dom andra 2 får på sig täcken om det är nordanvind & ihållande regn i kombination hela dagen el. -15 med hårda nordanvindar. Märks tydligt hur dom spänner sig & försöker unkomma den kalla vinden & söker lä mot varandra el. träd.
Så man måste se till individen, klart är att allt för många hästar är för på pälsade med lager av täcken. Likaså ser jag hästar utan muskelmassa & utan fri tillgång på foder vid kyla, som borde ha täcken för att inte bränna av det lilla dom har kvar på kroppen.Lider med dom då man ser hur dom spänner sig & försöker stänga av för att kunna hålla sig så varma som möjligt.

Hästar är däggdjur, precis som människor. Kan DU frysa utan att skaka?

Man ska vara bra nerkyld för att börja skaka, fryser gör man långt innan. Skakning är kroppens försök att få upp kroppstemperaturen för att undvika ytterligare nerkylning.

Så svaret är ja, sjävklart kan din häst frysa utan att du sett den skaka (därmed inte sagt ATT den fryser...). Det finns många andra tecken på att en häst fryser, tex att den står helt still, är spänd, stel, hukar sig. Och givetvis att den är kall på huden.

fast min erfarenhet är att hästar som fryser har inte sprungit omkring de har stått och hängt samt sett molokna och spända ut.

fast vad säger att dom gör det då? jag har sett många fler oklädda eller ibland underklädda hästar just bara stå o spänna sig.

TS/allmänt
i mitt tycke har det gått för långt om hästen skakar o det ska mkt till i de flesta fall innan den skakar!
omöjligt att svara på frågan över internet...
och jag menar inte att man måste täcka men man måste ge hästen en chans att hålla sig lagom tempererad m mat o ev skydd/skog i hagen.

Min brukar inte skaka när hon fryser, hon står och spänner sig och man ser på hennes hållning att hon fryser. När man känner på henne är hela hästen öm i musklerna.

Hur märker man att en häst är öm i musklerna?

Du känner väl om musklerna är spända eller inte?

Många hästar ömmar också när man rör dem.

Musklerna blir ju stenhårda + att de sänker ryggen väldigt kraftigt om man trycker längs musklerna. En del känsliga individer kan ju även lägga öronen bakåt då man rör dem.

Känner man sin häst väl så är det inte speciellt svårt att se om den inte är bekväm vid situationen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
940
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka