Fryser hästen?

Sv: Fryser hästen?

Ja hästar kan "frysa" utan att skaka, nu har jag ingen egen erfarenhet av att hästen får spända muskler pga att de fryser utan det tror jag beror på¨något helt annat. Men vår islandsvalack på 25 år fryser inte i ordets bemärkelse, men blir det kallt så gör han av med mycket energi vilket brukar visa sig genom att han tappar hull.

Här finns då två vägar att gå, antingen täckar man eller så ger man mera mat. Jag får välja bägge alternativen då de andra hästarna i hagen inte alls lider av samma problem.:p
Så han får täcke på sig de dagar som det är riktigt kallt och extra foder på kvällen, annars får han lite extra foder kvällstid om tempen droppar mot kvällen.

KL
Första tråden någonsin tror jag där jag kan läsa av flera att en häst kan frysa :bump:
Alla brukar säga att en häst inte fryser, den skakar för att hålla värmen!
Men jag tycker att man fryser om man skakar för att hålla värmen... för mig är det samma sak.

Har ett gotlandsruss som är en riktig fryslort. Han går med tre täcken när det e som kallast, annars står han och skakar.
Värst är det när han ska tränas. Man bör ju ta av täcket för att lägga på sele mm, men se då skakar han direkt. Och det är inte för att han e stressad, han fryser. Så man får försöka ha täcket på så gott det går när man selar och kör täcke när man kör.
Även på sommaren om det regnar börjar han skaka, så då vill han ha täcke.
Han är uppvuxen utan täcken och har gått på lösdrift som unghäst... Men han fryser iallafall..

Detta med hästar som fryser...

Jag kan säga så mycket som : jag tog hem en foderhäst förra vintern. Hon lånade ut den för att hon inte hunnit rida på 6 månader. När jag kollar på den är den helrakad och har 4 täcken på sig. Hur fan detta gick till har jag ingen aning om men hästen såg smellfet ut med täckerna, så jag ville se den utan.. 4 täcken drogs av, hästen hade skav på bogaran (taigta täcken...) och hästen var som sagt HELRAKAD .. Helsjukt enligt mig. Jag tyckte mest synd om hästen, den var lite skygg.. När den kom till mig sattes den igång, vi red inte hårt allt första månaderna i och med att han stått. Han klarade sig med ett termo täcke och ett tunnare vintertäcke och han fick bort skav och han började få finare fäls.. den växte inte under alla dessa täcken..

Min nuvarande häst, arab.. Får verkligen ingen vinterpäls, skönt nog..
Han skakar om han vill hålla värmen ( ridskolan tog ut honom utan täcke samma dag som han självklart flyttades, )
Han skakare, det hade snöat jätte mycket och han var dyngsur. DE kallar jag att frysa.. Superskakade och var jätte stirrig!!

Men han behöver inget täcke om det är fint väder. Även om jag alltid har täcken..

Men är hästen van att gå utan, har bra med mat ( minst 12 kg hö enl.mig om det är bra mat) så tror jag inte att det behövs täcke, men någon form av skydd har alltid mina hästar, ex vindskydd/lösdrift

fast min ponny är inte klippt. Han har full vinterpäls och massa mat... men han fryser iaf. Är i god kondis och lagom i hull...
Skakar och fryser gör han iaf...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
940
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka