Fryser hästarna om magen?

Seabaz

Trådstartare
Jag måste klippa min häst om jag ska kunna rida ordentligt i vinter, han är av ponnyras.

Jag har tänkt mig någon form av spårklippning. Men så funderade jag nu på om hästarna fryser om magen? Sådär när man klipper halsen och magen typ... Om man nu inte vill täcka hästen för mycket ?

Sv: Fryser hästarna om magen?

Enda stället som hästar, enligt en av mina veterinärer, inte fryser på - om man klipper dem, är halsen.

Klart de kan frysa både här och där. Men de har generellt bra blodcirkulation så extra värme över rygg och länd gör ju hela hästkroppen varm. Av praktiska skäl kan man ju inte klä hästar som man klär människor, men vanligt täcke räcker bra!

Mina ponnyer har inte frusit ett dugg med magen klippt/spårklippning. Ens vid omfattande spårklippning (dvs hela halsen, mellan frambenen, hela undersidan av magen). Täckeslöst alltså. De är dock inga fryslortar i sig.

Kryddan har rätt rent generellt, att halsen är det stället där i princip noll värme släpps ut (trots svettkörtlar där : ) så tekniskt sett kan hästen frysa om magen, dock är det primära värmeutsläpps/värme regulations området rygg, länd och kors, så är hästen varm där fryser den inte om magen, de "punkt" fryser inte. Jmf ungefär med hur människan funkar om man är varm om fötter och huvud där det primära värmeutsläppen sker, håller man värmen mkt bra över resten av kroppen.

magplattor på täcken försökte ju inträda trendmässigt på täcken ngngång tidigt 2000 tal men lyckades aldrig riktigt. Jag hade lutat mig på de studierpå hästens värmereglage som redan finns, och är rätt uttömande, där det inte finns ngn anledning att tro att hästen fryser om magen om du klipper den där, och den är varm över primär zonerna per ovan.

Jag har tvärtom erfarenhet, men då sträcker det sig till hästar som frivilligt lägger sig i hagen när det är kallt ute, som te x islänningar. Med kallt menas minusgrader/snö, då blir det kallt om magen. Flera av dessa hästar har fått kolik upprepade gånger, vilket veterinär har kommit fram till hänger samman med lång utevistelse klippt mage och lägger sig ner.

Jag har själv en sådan häst, men han klipps ju inte numera i samma utsträckning som tidigare och inga koliker heller trots att han gärna sover i hagen.

Delvis KL
Jag vet din åsikt om just halsen, men den grundades på bilderna med värmekamera. jo jag tror att halsen släpper mkt värme o det är där regulationen vid ökad värme släpper ut mest.. först. Bilden visade just att halsen var varm- stort utsläpp. Eller var det tvärtom?
Blodkärlen drar ju ihop sig vid kyla. Mkt stora blodkärl finns det i halsen.

Kommer du ihåg var publikationen fanns?

Ovansidan på hästen utsätts för vätan o kyls ner snabbt.

När hästen klipps o inte täcks på halsen så växer pälsen ut fort där om hästen inte får mkt mat, står på box eller har väldigt varmt täcker eller än en sdn som håller igång.

När halsen är kall så är den oxå ruggig i pälsen.
Jag tror inte att det är en slump att halstäcken upplevs fylla en funktion.
Inte bara att man förmänskligar dem.

Vi släpper mkt energi genom vårat huvud o hals. nu täcker vi inte hästarnas huvuden... ännu;) men halsen fyller en viktig funktion även för hästen att transportera syre via blodet tillhjärnan.

Jag tror att hästar klarar stor kyla, men inte i komb. med nederbörd o stark vind utan skydd.

Jag har aldrig mer än ett täcke på sen halstäcket kom- fungerar som mer än ett extra täcke.

Magen... beror väl på hur stor den är, hur långt ner täcket går mm.
Hästar som inte klipps har ju sitt skydd.
Det vi klipper bort kan som regel inte ersättas- pälsen växer ut igen.
Pälsen håller ju även värmen kvar inne.
Känn på en klippt häst o jämför där den inte är klippt. Kall ovanpå o varm under. Har täcket då en funktion? om vi inte räknar med väta.

Spårklippningar mm är tänkta för att man inte ska behöv täcka dem, men då får man heller inte klippa för sent. Pälsen ska hinna växa ut en del tills kylan kommer

Tack för era svar!

Min tanke är att klippa såhär:

klippi.jpg

(Man ser förra vinterns klippning om man tittar noga: hals och sadelgjordsläget. Men den klippningen är sjukt ful + att då gick hästen på lösdrift med fri tillgång på foder...)

Hästen står på varmstall och hagvistelsen är ca: 07.30-15.30
Den kommer få morgonmat och lunch i hagen.
I hagen kommer det finnas lite skog så den kan alltid gå och gnaga + att de andra två hästarna är rätt lekfulla så dom lär försöka dra igång min med.

Jag vill helst slippa täcka men visst, dagar då det är nederbörd och eller hård blåst är jag såklart inte omöjlig. Jag äger nog 5 utetäcken i olika tjocka foder och utförande.

Men eftersom hagtimmarna är rätt få så skulle han väl förmodligen inte "dö" utan täcke en ruggig dag heller?

kl Jag personligen skulle aldrig klippa min häst på magen, men det är för att jag märkt att han får kolik om han blir kall om magen, t.ex ligger ner i hagen när det är snö (oklippt).

Angående om hästarna släpper ut mycket värme från halsen. Står min andra häst i regn ett par timmar -med fodrat regntäcke- men blir blöt om halsen, ja då fryser hon. Skulle hon haft ett halstäcke fryser hon inte alls. Så jag tror halsen spelar stor roll när det gäller att hålla värmen.

Dock klipper jag den andra hästen på halsen och bogen men han är inte fryssen av sig och sätter björnpäls, man märker att han tycker det är skönt att bli av med pälsen.

Jag tycker det säger emot sig självt när man säger att halsen inte släpper ut mycket värme, det är ju på halsen hästen svettas mest. Klipper man halsen upplever jag att blir hästen mindre varm och svettig överlag.

Mössa finns visst :). Bid D heter det täcket med hals o huva.
Jag såg för flera år sen hästar med huva på vintern för jag anatar att huvet också var klippt.

Min ena häst brukade alltid få kolik när det var riktigt kallt ute, trots att han hade tjocka täcken och var varm på kroppen samt reds/fodrades som vanligt. Enda som var ovanligt var att det var mkt kallt.

Så hörde jag att det kunde bero på att han var kall om magen, så köpte ett täcke med magplatta. Och han har faktisk inte visat minsta koliktendens efter det.

Kan vara tillfälligheter såklart men jag tänker fortsätta ha magvärmare.

Hästar är väl lika individuella som vi är. :) Dessutom, ju mer fett hästen har på kroppen desto mindre kommer den att frysa. Fett värmer, precis det värmer hästen att äta. Jag förespråkar dock inte feta hästar. ;) Men om person A säger att dennes häst inte fryser/får kolik trots klippt mage och inget täcke, och jämför med person B's häst som är klippt och utan täcke och då får kolik... det kan lätt bli fel! Hästarna kan ha olika fysik, i olika god kondition (muskler värmer också!), på olika foderstat, i olika hagar där det blåser olika mycket...

Jag har aldrig haft en riktig fryslort trots "klassiska fryslortar" som arab och fullblod. Det fullblodet kan aldrig jämföras med andra av samma ras för han får sådan otrolig vinterpäls!
Nuvarande nordsvensk har varit rejält spårklippt och aldrig fått kolik eller andra problem. Däremot märks det att klippt + kallt = förbränning!

Det är nog viktigt att vara uppmärksam i början och lära känna sin häst. Tycks den klara av kylan? Hur har den funkat tidigare?

Nä, värmekameran visar att hästen släpper ut/avger i princip noll värme via just halsen. studierna är flera och har publicerats i merparten hästtidskrifter samt SLU med flera, tyvärr har jag inte sparat, men det går säkert att hitta! Jag har aldrig varit med om på flertalet hästar att pälsen på halsen växer ut mer än ngnannanstans där den är klippt, men jag vet att flera säger att de erfarit det. Tror det beror på flera olika faktorer och hästens allmänna helhetsbild, men faktumet kvarstår att rent genrellet så är halsen det ställe där värme avges minst på hästkroppen, förrutom benen och huvudet.
att hästen svettas på halsen har fortfarande inget att göra med hur den hushåller med värmeupptag - det är ett vanligt argument och ett stort missförstånd. Svettkörtlar har inget med blodkärl att göra, och i halsen som helhet finns det väldigt få primära blodkärl jmf med resten av dess kropp.

ang. magen så är det däremot så att hästen faktiskt släpper ut en hel del värme via magen, så att hästar på lösdrift i mkt stark kyla som tex ligger ute, skulle bli kalla köper jag definitivt.
I TS fall är jag skeptisk, hästen har inte direkt problem med hullet rent historiskt, och blir spårklippt och går ute väldigt modest, samt då hagbeskrivningen. Jag personligen tycker dock generellt att klipper man hästar mer än undersidan av halsen, så täckar man som kompensation. Även om täckningen blir lätt. Det finns en anledning att de pälsar på sig på hela kroppen, tar man bort stora partier så bör man kompensera i gengäld. Oavsett den lavinartade argumenten senaste åren att det minsann går ypperligt bra att täcka trots att man klippt osv. Man behöver för den skull inte punkt -täcka exakt där man klippt, men man kompsenserar värme uttaget på de klippta delarna genom att täcka hästen över primär värmereglerande områden, dvs rygg, länd och kors.

Senast ändrad:

Hej!

Jag ahr bara läst att hästar inte släpper ifrån sej mycket värme via halsen, men huruvuda det stämmer vet jag inte.

Om du spårklipper din häst så lite som du visade på bilden tror jag inte han kommer frysa alls.

Min fryslort (på lösdrift) klipptes förra hösten och så fort pälsen på halsen förvann upplevde jag en mycket gladare häst. I hennes fall tror jag den blöta pälsen kylde mer än vad den klippta gjorde- när hon var klippt rann vattnet liksom av på ett annat sätt än med den "långa" pälsen.

I år hoppas jag kunna ha så lite täcke som möjligt, hon kommer klippas ungefär som din, så hon slipper bli genomsvettig när vi jobbar.

/Lavinia, som inte vet om dom fryser om magen, men tycker att det verkar rimligt att det blir kallt utan päls där. Men bor hästen inne och kan vila inne tror jag gott man kan klippa under magen.

delvis KL

Det där att det växer ut snabbare på halsen än på de täckade delarna. Jag har själv 'känt så' - men tror faktiskt det snarare är att de 'reser' den pälsen mer. Täckar man en oklippt häst i kyla, så när hästen kommer in, tar man av täcket då ser den 'pälsigare' ut på halsen. Helt enkelt för den pälsen är fluffigare och/eller mer 'rest' än det som tryckts ner/plattats till av täcket. Och jag tror det iaf delvis är samma sak som gör att det upplevs som 'halspäls' växer ut fortare.

För kollar man kort tid efter klippning syns ingen direkt skillnad, det är först när det börjar bli dags för 'omklippning' som halspälsen framstår som större.

Sen eg helt oväsentligt och mer 'kuriosa' ang magklippning förresten, så mina går ju in (och har ligghall ute), men när jag klippte shettisens mage låg han mer inne. Blev bekymrad först ang varför, tills jag insåg att det var bekvämare ligga med klippt mage =) Det var så mycket snö ute i hagen att han alltid hade is och fastfrusen snö i magpälsen (snön nådde ju upp till magen). Störde honom inte ett dugg - tills han la sig ner på sin bädd och det smälte av kroppsvärme + bäddvärme och han blev blöt istället. Med klippt mage uppstod aldrig det problemet, och behagligare ligga.

(Han trivs bäst omfattande spårklippt men otäckad. Oklippt är han väldigt rullig och kliig, klippt och otäckad är han nöjd, klippt och täckad är han som oklippt. Men han sätter extrem päls, och TIDIGT. Han har redan nu mer päls än andra ponnyn har i full vinterpäls. Och shettisen är långt från klar.

Så som du visar har jag klippt mina i flera år, fast jag har tagit hela halsen, sen halvhalstäcke på det. Nu när de gått på lösdrift har jag bara klippt till strax bakom sadelgjorden för att de ska slippa frysa om magen. Det enda jag aldrig gör om är helklippning...

KL
När jag var ung... för länge sedan så klippte man inte håret över strupen för att det skulle värma upp inandningsluften. Fast på den tiden kanske det var polarkyla;)

Bara lite kuriosa...

Fast uppvärmning av inandningsluft sköter ju insidan och inte utsidan

Ja precis, de är olika känsliga och har olika svaga punkter sas. Ingen av mina andra hästar har visat tecken på att frysa om magen, tror inte det är jättevanligt direkt! Hade inte ens tänkt på det innan någon föreslog det som orsak. Kanske som några säger att det blir ett större problem för hästar som ligger utomhus (min skulle aldrig drömma om att ligga i kall snö...).

Han är ju stor och bred men inte så lång i ryggen, dvs täckena går inte så långt ner. På många hästar tex min ponny så går utetäcken nästan omlott under magen. Lägg sedan till att utetäcken numera nästan aldrig är fodrade helt ner, fodret stoppar ju minst 30 cm från kanten. Då blir det en stor yta som antigen inte är täckt alls eller endast täckt med ofodrad täcke.

Jag klipper allt utom huvud och ben på min häst. Tror det är lite shettis/islänning i mitt stora halvblod, har aldrig varit med om att ett halvblod sätter så otroligt mycket päls! ;)
Om jag inte helklipper och sen täckar rejält kan jag inte rida honom då han får värmeutslag av sadel och sadelgjord.

Jag började med att klippa lite för att sen till slut få helklippa, alltid bra att börja smått och kolla läget.

Opal har KS och är klippt på magen, han ligger dock aldrig ner utomhus och har inte visat tecken på att frysa trots att temperaturen ibland går ner under -20 grader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka