Fryser hästar om halsen?

EjanKolifejan

Trådstartare
Har för längesedan lärt mig att hästar, dem fryser inte om halsen. Men hur är det egentligen?

Idag har det regnat konstant hela dagen. Min häst är normalt ganska frusen av sig, inte överdrivet, men iallafall såpass att hon behöver regntäcke de värsta dagar på sommarn när det regnar konstant för annars står hon och skakar.
Men såhär års har jag aldrig sett några tendenser till att hon fryser.
Hon klipptes i fredags, liknande fältklippning eller vad det heter, och går med tjockt fodrat vintertäcke. Idag när jag tog in henne stod hon skakade inne i stallet, som att hon frös som bara den... Och hon var endast blöt på halsen, ingen annanstans, täcket är nytt och läcker inte in. Detta har aldrig hänt innan, beror det på att det regnat konstant hela dagen och hon blitt så blöt om halsen att hon börjat frysa, eller? Konstigt bara att något liknande aldrig hänt innan, hon är klippt varje vinter och liknande regnväder som idag inträffar ju varochvarannan vecka så de är ju inget ovanligt heller....? hade insläppet idag och ingen av dem andra av stallets hästar verkade berörda av att det regnat på dem hela dagen, förutom min då som tydligen frös så hon skakade....

Sv: Fryser hästar om halsen?

Det är ju olika från häst till häst. Vissa hästar (ex fullblod) kan vara mer frusna av sig och då är det inte fel att ha ett täcke med halvhals tycker jag.

Likaså om man har en tunn häst som behöver lägga på sig, då är det dumt att den ska gå med bar hals i ösregn. En häst i gott hull som dessutom inte är klippt tror jag inte fryser om halsen. En häst i gott hull som är spårklippt kan ha ett vanligt täcke utan hals tycker jag. Som hästägare får man lära sig att läsa av sin häst, hur den vill ha det.

Absolut, man vill ju inte att hästen skall stå och skaka efter en dag i regn i hagen... Men man blir ju lite förvånad när man aldrig upptäckt det innan, att hästen står och skakar efter en dag i regn...
Verkar som jag får investera i ett halstäcke.
Hästen i fråga är iallafall i bra hull så det har knappast med det att göra, men hon är ju nyklippt, idag kom första regnet sedan innan hon klipptes och det kan vara en bidragande faktor? Hon har inte vant sig vid att vara naken om halsen än???...

Eftersom jag bor i samma område som du så var det ju inte bara så att det regnade småspik idag precis. Det har även blåst som satan :devil:! Skall man ha sin häst ute i detta skitväder som har varit idag, så måste man klä på den som om det vore vinter i Sydpolen! Annars så kan man ju låta dom vara inne :angel:..

Min häst har samma problem dck är inte mitt något fullblod och är inte klippt och är inte undernärd på långa vägar och det finns mkt att pilla med i hagen. För om det inet finns något att äta så fryser de lättare. Spelar ingen roll om det är sommar regn en hel dag eller höstregn eller snö så fryser han som bara den efter ca 2 timmar och behöver då skaka för att hålla värme (det är därför de skakar för att få upp värme) folk säger till mig att de inte släpper ut värme eller blir kalla av halsen. Men om han bara har på sig 300 g vintertäcke så sätter han igång och fryser och om han har på sig 300 g hals vintertäcke så fryser han inte mer :p Men tips om det är lite dåligt med mat så släng ut lite exta hö så brukar det bli bättre :)

Sen spelar det ingen roll om han har päls eller är klippt samma frusna häst :p

Men tror oxå att det är från häst till häst för hästen som står brevid hans hage har inget täcke alls och har stått ute exakt lika länge med samma mat och hon fryser inte för fem öre :) så man får se till sin egen, min behöver halstäcke under de äckliga dagarna för att inte frysa :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 995
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V