Frysa gröt

Inget svar på om du kan frysa, men jag brukar göra större portioner och lagra i klämmisar för dagen och dagen efter, spar lite tid i alla fall!
 
Bebisar ska inte ha så mycket mjölkprodukter, då det hämmar järnupptaget :) liten skvätt går väl bra men inte så mycket!

Ok, jag trodde inte det gällde bebisar då bebisgröten som går att köpa är järnberikad och jag köpte den och den var supersnabb att "laga" och ingen disk förutom skålen bebisen åt ur. Blir lite dyrare men sparar massor med tid.
 
Har haft portionsfryst gröt av flera olika sorter, ris, havre, manna, korn, med vatten eller mjölk.

Är det gröt som ni äter till frukost varje dag går det att koka på söndag em och ha i kylen för hela veckan till fredag.
Skulle säga att det är mycket lättare att mikra den "lagom" från början än vad det är med den frysta.
 
Angående gjutjärn så är det främst när man har något surt i maten som man får ut bra med järn. Gröt lär inte ha samma mängder som i exemplet med köttfärssås (antar de har räknat med att det är tomat i den)
 
Kör havregryn och vad du nu vill ha i gröten i mixer. Lägg i en stor burk.
Sen vid servering kokar du upp vatten i vattenkokaren. Känns det viktigt med gjutjärn kanske du kan lägga något av gjutjärn i vattenkokaren?
Häll grötpulvret i serveringsskålen, häll över varmt vatten, blanda, klart. Minimal med disk, och tar minimalt med tid.

Har svårt att se hur man skulle spara tid med att micra men jag har aldrig haft någon modern micro, kanske går det smidigt att tina grejer utan att pausa och vända eller vänta i hundra år nu för tiden.

Med det sagt så går det nog utmärkt att frysa och micra om man vill.

Men om jag skulle använda micro till gröt hade jag blandat grötpulver och vatten i en skål och micrat alltihop, sparar tid och disk.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Mia_R
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Otherside
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: ufot
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp