Frysa gröt

Fille

Trådstartare
Funderar på om man kan koka gröt och sedan frysa in i portioner? Och sedan micra? För att spara några minuter som småbarnsförälder 😅
 
Jag gjorde eget "grötpulver" förut genom att mortla ett palt-tunnbröd och blanda med mixade havregryn. Järnberikat, dock inte vegetariskt. Kokas i mikron på minuter.
Jag kommer göra järnberikad gröt, gjorde med förra barnet med, men vill också tillaga i gjutjärnsgryta 😅 för extra järn! Ena tvillingen äter järn pga järnbrist och andra pga låg födelsevikt, så har blivit lite nördig när det kommer till järn 🙈
 
Jag gjorde grötklämmisar med egen extra fet/näringstät gröt, fyllde klämmisar och frös in till barnet. Funkar utmärkt!
 
Vill koka i gjutjärnsgryta för extra järn :)
Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?

Vad finns det för andra ämnen i gjutjärnsgrytan som är bra? Dåliga ämnen?
 
Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?

Vad finns det för andra ämnen i gjutjärnsgrytan som är bra? Dåliga ämnen?
Jag vet inte exakt när det kommer till gröt, men om man jämför tex köttfärssås lagat i gjutjärn mot köttfärssås lagat i annan typ rostfri gryta så behöver du ge ca 1 dl köttfärssås lagat i rostfri för att barnet ska få i sig 1 mg järn, medan du behöver ge 1,5 msk köttfärssås lagat i gjutjärn för att barnet ska få i sig 1 mg järn. Bebisar har samma behov av järn som en vuxen karl, dvs 8 mg. (Källa Ann Fernholm och Kajsa Lamm)
Har inte hört om skadliga grejer med gjutjärn, dock har jag läst att vi kvinnor i Sverige började få vanligare med järnbrist när den moderna, lättare grytan/stekpannan kom in i hushållen och man slutade lagat mat i gjutjärn. (Minns inte vart jag läst det).
En nackdel med gjutjärn är att det går åt en del fett.
Vi har inga teflonpannor hemma, bara gjutjärn och rostfritt (nej inte ens våffeljärnet är teflon 😂).
 
Det är därför gjutjärn är bättre ju äldre det är. Min väl instekta gryta behöver knappt nåt fett. Diskas efter varje användning. Numera med diskmedel, och den rostar inte.
Köpte den när jag flyttade hemifrån runt -79 :)

Att hitta en gryta fri från rost på loppis är guld. Outslitliga är de också.
Våra är från ”nutid” så förhoppningsvis krävs det mindre fett längre fram :)
 
Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?

Vad finns det för andra ämnen i gjutjärnsgrytan som är bra? Dåliga ämnen?
Finns till och med en gjutjärnsfisk som hjälporganisationer ger till familjer som de kan koka med när de kokar grönsaksgrytor för att höja järn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucky_iron_fish
 
En nackdel med gjutjärn är att det går åt en del fett.
Vi har inga teflonpannor hemma, bara gjutjärn och rostfritt (nej inte ens våffeljärnet är teflon 😂).

Inte jättemycket tycker jag. Hade en teflonpanna en gång när jag var 20 eller så och det behövdes några droppar fett eller vatten för att överföra värme och stekyta till det man stekte ändå. Annars gick det bara mot torrbränt.

Tex att steka fiskpinnar där det står att de ska stekas utan fett (de verkar ha i skalet) i en gjutjärnspanna, utan fett, går lika bra som i en teflonpanna, utan fett.

(jag är en sådan som använder väldigt lite fett när jag steker tror jag. ngn tesked smör kanske.)

Instekt gjutjärn är ju väldigt snällt och lätthanterligt. Jag kan till och med diska min stekpanna med lite diskmedel utan att ytan går. Men om man diskar med bara vatten är det ju bättre att göra det medan pannan är varm och om man vill ha bort yta som fastnat i pannan är det bättre att gnugga den med salt och sedan olja in. Så kan man göra innan man steker omelett tex. Ytan ska ju aldrig bli rå och torr utan vara glansigt svart.

Däremot är jag väl tyvärr lite osäker på hur mycket järn jag får av stekpannorna, de har en väldigt fin yta :D. Grytan är nog en mer sannolik källa men vår är för stor för dagligt användande.
 
Senast ändrad:
Funderar på om man kan koka gröt och sedan frysa in i portioner? Och sedan micra? För att spara några minuter som småbarnsförälder 😅
Jag blir lite nyfiken på hur lång tid det tar dig att koka gröt på spisen? För min upplevelse av hur lång tid det tar att micra någonting fryst överstiger definitivt den tid det tar mig att koka två portioner havregrynsgröt :)
 
Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?

Vad finns det för andra ämnen i gjutjärnsgrytan som är bra? Dåliga ämnen?
Vet inte vad det kan finnas för dåligt i gjutjärn. Men om du använder citron i ett gammalt aluminiumkärl ska det inte vara bra. Och teflonpannor kan ju ge ifrån sig en hel del dåligheter (bortsett från att jag inte gillar hur de beter sig när man lagar mat)
 
Vet inte vad det kan finnas för dåligt i gjutjärn. Men om du använder citron i ett gammalt aluminiumkärl ska det inte vara bra. Och teflonpannor kan ju ge ifrån sig en hel del dåligheter (bortsett från att jag inte gillar hur de beter sig när man lagar mat)
Vi kan inte heller komma på att vi hört något negativt om gjutjärn! Alltså giftigt eller liknande, diskuterade med sambon.
 
Jag blir lite nyfiken på hur lång tid det tar dig att koka gröt på spisen? För min upplevelse av hur lång tid det tar att micra någonting fryst överstiger definitivt den tid det tar mig att koka två portioner havregrynsgröt :)
Det ska ju svalna innan de kan äta och seb ska grytan diskas 😅 micrar man kan man micra ”lite lagom” 😅
 
ts, har du sett den här "gjutjärnsfisken" som man bara kastar i vanlig kastrull så avger den järn precis som en gjutjärnsgryta, fast utan allt tungt och lite svårdiskat? Kan det vara en kompromiss här? Googla "lucky iron fish"
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Mia_R
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Otherside
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: ufot
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp