Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill koka i gjutjärnsgryta för extra järnKan du inte göra microgröt? Du kan preppa i lådor och häll ner vatten innan du micrar
Jag gjorde eget "grötpulver" förut genom att mortla ett palt-tunnbröd och blanda med mixade havregryn. Järnberikat, dock inte vegetariskt. Kokas i mikron på minuter.
Det går utmärkt.Funderar på om man kan koka gröt och sedan frysa in i portioner? Och sedan micra? För att spara några minuter som småbarnsförälder
Jag kommer göra järnberikad gröt, gjorde med förra barnet med, men vill också tillaga i gjutjärnsgryta för extra järn! Ena tvillingen äter järn pga järnbrist och andra pga låg födelsevikt, så har blivit lite nördig när det kommer till järnJag gjorde eget "grötpulver" förut genom att mortla ett palt-tunnbröd och blanda med mixade havregryn. Järnberikat, dock inte vegetariskt. Kokas i mikron på minuter.
Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?Vill koka i gjutjärnsgryta för extra järn
Jag vet inte exakt när det kommer till gröt, men om man jämför tex köttfärssås lagat i gjutjärn mot köttfärssås lagat i annan typ rostfri gryta så behöver du ge ca 1 dl köttfärssås lagat i rostfri för att barnet ska få i sig 1 mg järn, medan du behöver ge 1,5 msk köttfärssås lagat i gjutjärn för att barnet ska få i sig 1 mg järn. Bebisar har samma behov av järn som en vuxen karl, dvs 8 mg. (Källa Ann Fernholm och Kajsa Lamm)Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?
Vad finns det för andra ämnen i gjutjärnsgrytan som är bra? Dåliga ämnen?
Det är därför gjutjärn är bättre ju äldre det är. Min väl instekta gryta behöver knappt nåt fett. Diskas efter varje användning. Numera med diskmedel, och den rostar inte.En nackdel med gjutjärn är att det går åt en del fett.
Våra är från ”nutid” så förhoppningsvis krävs det mindre fett längre framDet är därför gjutjärn är bättre ju äldre det är. Min väl instekta gryta behöver knappt nåt fett. Diskas efter varje användning. Numera med diskmedel, och den rostar inte.
Köpte den när jag flyttade hemifrån runt -79
Att hitta en gryta fri från rost på loppis är guld. Outslitliga är de också.
Finns till och med en gjutjärnsfisk som hjälporganisationer ger till familjer som de kan koka med när de kokar grönsaksgrytor för att höja järn.Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?
En nackdel med gjutjärn är att det går åt en del fett.
Vi har inga teflonpannor hemma, bara gjutjärn och rostfritt (nej inte ens våffeljärnet är teflon ).
Jag blir lite nyfiken på hur lång tid det tar dig att koka gröt på spisen? För min upplevelse av hur lång tid det tar att micra någonting fryst överstiger definitivt den tid det tar mig att koka två portioner havregrynsgrötFunderar på om man kan koka gröt och sedan frysa in i portioner? Och sedan micra? För att spara några minuter som småbarnsförälder
Vet inte vad det kan finnas för dåligt i gjutjärn. Men om du använder citron i ett gammalt aluminiumkärl ska det inte vara bra. Och teflonpannor kan ju ge ifrån sig en hel del dåligheter (bortsett från att jag inte gillar hur de beter sig när man lagar mat)Detta är helt nytt för mig. Hur mycket extra järn får man av att koka i gjutjärnsgrytan? Blir det 10% av dagsbehovet? 5%? Eller är det mer?
Vi kan inte heller komma på att vi hört något negativt om gjutjärn! Alltså giftigt eller liknande, diskuterade med sambon.Vet inte vad det kan finnas för dåligt i gjutjärn. Men om du använder citron i ett gammalt aluminiumkärl ska det inte vara bra. Och teflonpannor kan ju ge ifrån sig en hel del dåligheter (bortsett från att jag inte gillar hur de beter sig när man lagar mat)
Det ska ju svalna innan de kan äta och seb ska grytan diskas micrar man kan man micra ”lite lagom”Jag blir lite nyfiken på hur lång tid det tar dig att koka gröt på spisen? För min upplevelse av hur lång tid det tar att micra någonting fryst överstiger definitivt den tid det tar mig att koka två portioner havregrynsgröt
Det ska ju svalna innan de kan äta och seb ska grytan diskas micrar man kan man micra ”lite lagom”