Frustrerad över lat häst

N

naijna

Har ett sto hemma som jag jobbat med sen i somras.
Äldre 5-gångssto på 18 år, mindre modell är väl ca 130 i manken.

Hon har mig veterligen alltid varit den segare typen men har absolut haft fart i sig, hon otroligt fina steg fina lyft i alla gångarter.

MEN hon vill ju inte! Jag har bantat ner henne, byggt muskler tränat upp konditionen och jobbat på framåttänket.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med henne, hon luffar på och man får jobba hårt för att få upp något tempo, att sedan hålla tempot och lyckas jobba henne är nog bland det svåraste jag gjort.

Ska man ge upp och låta henne gå i avel?

Någon som varit med om liknande "fall"??

Sv: Frustrerad över lat häst

Du skriver att hon inte vill springa. Då får du helt enkelt få henne att vilja! Jag red en 23-årig islandsandshäst under en sommar. I början var han halt och hade ingen livslust överhuvudtaget. Efter sommaren var hältan helt borta, och ägaren blev totalförvånad, för han hade blivit en helt annan häst! Det jag gjorde var att rida ut väldigt mycket, och aldrig samma väg och på likadant sätt. Mycket variation hela tiden, ställde inte så mycket krav på ridningen mer än att han hela tiden lyssnade på mig, men att han tyckte det var roligt. Jobbade också mycket på banan, men då från marken, löslongering och så släppte jag honom och så fick han springa brevid mej när jag gjorde det, stanna när jag stanna. Jag ställde upp hinder som vi från marken tillsammans hoppade. Hade vatttenträning med honom också. Tillslut var han som en hund, han följde mig var jag än gick. Vi fick en otroligt fin kommunikation. Tillslut kunde jag rida helt utan utrustning och han lyssnade ändå och var superpigg.
Så mitt tips är variation och lekar. Få hästen att vilja genom att vara en ledare, men en ledare som gör det roligt! Lycka till med din häst :)

galopp race i skogen är rena lyckopillret för hästar, särskilt om ni är 2 st.
Jag förvandlade min seeega "turridningshäst" till en tävlingshäst på detta sättet.
Fick rådet av en känd islandshäst tränare.

Ja då, en valack för många år sedan. Han hade bara ett tempo, slow motion. Ju mer man drev desto flottare blev han................. I samma långsamma tempo, han hade absolut ingen vilja framåt what so ever.

Havre? :angel:
Nej, jag skämtar.

Vad händer om du rider med flera och "tävlar" lite?

Hur ser tänderna ut och hur sitter sadeln?

Du skriver att hon inte vill springa. Då får du helt enkelt få henne att vilja! Jag red en 23-årig islandsandshäst under en sommar. I början var han halt och hade ingen livslust överhuvudtaget. Efter sommaren var hältan helt borta, och ägaren blev totalförvånad, för han hade blivit en helt annan häst! Det jag gjorde var att rida ut väldigt mycket, och aldrig samma väg och på likadant sätt. Mycket variation hela tiden, ställde inte så mycket krav på ridningen mer än att han hela tiden lyssnade på mig, men att han tyckte det var roligt. Jobbade också mycket på banan, men då från marken, löslongering och så släppte jag honom och så fick han springa brevid mej när jag gjorde det, stanna när jag stanna. Jag ställde upp hinder som vi från marken tillsammans hoppade. Hade vatttenträning med honom också. Tillslut var han som en hund, han följde mig var jag än gick. Vi fick en otroligt fin kommunikation. Tillslut kunde jag rida helt utan utrustning och han lyssnade ändå och var superpigg.
Så mitt tips är variation och lekar. Få hästen att vilja genom att vara en ledare, men en ledare som gör det roligt! Lycka till med din häst :)

Det här var väldigt inspirerande att läsa! Min häst är 18, köpte honom för snart ett år sedan. Han är ganska "seg", men när vi rider ut är han helt perfekt pigg o allt går jätte bra!! Jag skulle vilja satsa ÄNNU MER på kommunikationen. Det du sa om att släppa lös hästen (i paddock lr liknande antar jag:D) så han får följer efter och hoppas tillsammans, tycker jag verkar jätte kul. MEN: han är dålig på att följa efter. Visst, han följer efter men går jäääääääätteeee saaaaaaakta. om jag springer skrittar han saaaaakta saaaakta, kvittar hur fort jag går. hur ska jag göra för att han ska följa efter mer "piggt" och öva på kommunikationen och ledarskapen, har du några tips? :) tack för en bra text!

Ska man ge upp och låta henne gå i avel?
Varför ska du låta henne gå i avel?
Om det är nåt fel på henne är det inte det första du ska göra.
Dräktighet och fölning är krävande för en häst och den behöver vara i god kondition. Särskilt om den är äldre.

Håller med föregående talare. Att sätta in henne i avel av den anledning att hon inte är kul att rida på, är ingen bra anledning.

Men hon låter onormalt trött.

Jag har en gång varit med om en häst som helt tappade gnistan. Vi tog blodprov på honom och som visade mycket konstiga värden och sedan uppdagades att han var full av mask, därför var stackarn helt orkeslös. Tyvärr slutade det i hans fall med att han fick avlivas, gamla maskskador i organen så hela hästen kollapsade. Han var relativt nyimporterad, hade bara varit Sverige ett par månader. Bortsett från att han var en smula tunn syntes det ingenting på honom utanpå.
Be din veterinär ta blodprov på ditt sto och ta även träckprov. Lycka till!

Tack för era svar. Att leka på det sättet låter suveränt, det ska jag absolut testa! :)

Ne, det blir ingen avel på henne. Som ni säger är hon inte i rätt kondition för det och att bygga upp det kan ta tid.. tid=äldre häst.

Nu är det ju ett tag sedan jag skrev detta inlägg och hon är piggare generellt men det är fortfarande inget tempo i henne.
Har som sagt bantat ner henne men det är svårt att avgöra om det behövs mer, hon är nämnligen som en nallebjörn och att känna igenom den pälsen är inte det lättaste :/

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka