Frustrerad hästbiten behöver råd!

F

fialisa79

Jag måste bara skriva av mig lite..
Jag har till min stora glädje börjat rida igen efter ett långt uppehåll och har återigen blivit rejält hästbiten. Denna glädje är förenad med stor frustration eftersom jag inte har möjlighet att rida så mycket som jag skulle önska då min livssituation inte tillåter det. Jag har småbarn och en oförstående rädd-för-hästar-man som inte vill göra avkall på sin fritid för att jag ska kunna rida så jag har av den anledningen inte tid eller möjlighet att vara medryttare till en häst i något avlägset stall. Jag tar privatlektioner då och då på ridskolehästar men känner att det inte räcker då jag verkligen vill utveckla min ridning men hästarna och ridlärarna har svårt att möta min vilda entusiasm och ambitioner. Så fort jag har kommit av hästryggen så börjar jag längta efter nästa gång jag ska få rida och jag är så less på planeringen och pusslandet för att få göra det jag tycker är absolut roligast. Skulle vi bo i en annan stad än Stockholm kanske det skulle vara lättare med tanke på avstånden.

Jag drömmer om en egen häst men vägen dit känns lång.. Hur ska jag göra??

Hur har ni andra hästtokiga löst det som inte har möjlighet att få rida i den utsträckning som ni vill av en eller annan anledning?

Sv: Frustrerad hästbiten behöver råd!

Jag har småbarn och en oförstående rädd-för-hästar-man som inte vill göra avkall på sin fritid för att jag ska kunna rida så jag har av den anledningen inte tid eller möjlighet att vara medryttare till en häst i något avlägset stall.
-------------------------------------------------------------------------
Skulle vi bo i en annan stad än Stockholm kanske det skulle vara lättare med tanke på avstånden.
------------------------------------------------------------------------

Nu har jag redigerat lite men läs vad du har skrivit :confused:. Tror du att
det blir annorlunda för att ni flyttar? Sen när barnen är stora och din man
har förverkligat sig själv, kommer du att vara nöjd då? Risken finns ju att du
sitter där ganska så sur över att du inte gjorde dom sakerna som du
ville göra! En god make/maka som älskar sin fru/man gläds åt det som gör henne/honom lycklig.

Jag har småbarn och en oförstående rädd-för-hästar-man som inte vill göra avkall på sin fritid för att jag ska kunna rida så jag har av den anledningen inte tid eller möjlighet att vara medryttare till en häst i något avlägset stall.

Jag blir lika förvånad var gång jag läser sånt här. Din karl tycker alltså att hans intressen går före dina. Och att barnen ska skötas av dig enbart? Byt karl.

Ett allmänt tips till framför allt kvinnor: Se hur karlen är nu - tänk inte vad du tror du ska kunna förändra honom till att bli.

Senast ändrad:

Kräv av din man att han tar lika stort ansvar för era barn som du.
Vad han tycker om hästar har inte med saken att göra, du har lika stor rätt som han att ha en hobby.

Jag är oxå småbarnsförälder och just nu känner jag själv att det finns inte mer tid än två dagar i veckan åt mig, vissa veckor kan jag även få tid på helgen men mitt val är att rida lektion en dag i veckan och sedan rida själv en dag i veckan på en av ridskolans hästar.

För mig är det inte konstigt att min hobby får stå tillbaka för barnens skull, makens hobby har oxå fått stå tillbaka, men hans hobby är lättare att utöva spontant, dvs får vi en kväll över så kan han åka iväg, medans ridningen kräver lite mer planering.

Men känner man att man inte får någon tid alls så ska man självklart sätta sig ner och prata igenom det med sin partner och se om man kan hitta en lösning som fungerar för båda.

Jag tycker personligen att det börjar bli svårare nu när barnen börjar bli större och oxå vill göra saker, just nu har äldsta haft ridning en dag i veckan och simskolan en dag, och där är två kvällar redan borta. En av oss har varit tvungen att följa med dottern och den andra måste ta hand om sonen. Och snart kommer ju även sonen att vilja hålla på med en aktivitet och då börjar det återigen bli snoigt att hinna åka överallt.

Jag är också nyfrälst med allt vad det innebär. Jag vill bara rida och vara i stallet. Nu är ju min man relativt positivt inställd till ridningen ( han red faktiskt själv några år). Sen jag började om med hästarna har hela vårat liv förändrats eftersom jag har ökat min livskvalite med flera hundra procent. Är jag glad så smittar det hela familjen. Så nu är vi så glada:laugh:så jag har på makens inrådan ökat mina riddagar till 3 i veckan. Nu är ju inte mina barn så små längre och jag bor inte i Stockholm.
Hoppas du lyckas argumentera för ditt personliga välbefinnande.

Jag är också en "återfallsryttare" med en man som är helt ointresserad av hästar och 3 barn. När barnen var mindre bestämde jag mig helt enkelt för att en kväll i veckan var min och red då på ridskola. Efter det har det bara ökat! Jag har "lyckats" att få dottern hästintresserad och då känns det ju genast lite lättare att åka till stallet, tar ju i alla fall ett barn med mig...Vi har nu haft en foderponny på heltid ett halvår och ska idag åka och titta på en "egen" ponny som verkar lovande. Maken har insett att vi har ett STORT intresse och att han inte lär kunna "förhindra" det. Så nu kör han till och med hästtransporten när vi ska ut och åka. :laugh:

Det bästa är ju att få med barnen förstås om man tänker sig ett hästköp längre fram! Jag har just fått napp på en häst som står relativt nära oss och jag har möjlighet att få välja vilka dagar i veckan jag kan vara där så det verkar jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama