Frusna morötter

fejko

Trådstartare
Glömde en säck med morötter i bilen och vet inte om det var minusgrader under natten. Har hört att man ine ska ge frysta morötter, gäller de även om de ser fina ut som tinade? Händer det något i moroten när den varit fryst eller är det helt enkelt så att frysta morötter ruttnar och det är i själva verket ruttna morötter som är farliga? Någon som vet?

Sv: Frusna morötter

Jag har hört att man inte ska ge dom när dom är frusna men att man kan ge dom sedan dom tinat upp efter att de varit frusna.
Jag vet en tjej som la dom i vatten så att dom tinae och sen gav dom och det har inte ställt till nåt problem för hästen.

Dom blir jätteslemmiga när dom tinar, dom som är frusna. Vet inte om dom ruttnar direkt, men dom blir inte mysiga..Håll dom frusna och tina i vatten precis innan du ger hästen dom. Har gjort samma misstag ett par gånger.

Vad jag hört så ska man inte ge morötter som varit frusna till dräktiga ston, varför minns jag inte men jag skulle inte våga chansa.

Menar ni att det är någon skillnad på morötter som "råkat bli frysta av misstag", och de frysta morötterna man kan köpa i affärens frysdisk? Typ grönsaksblandningspåsar?

Har jag i så fall aldrig tänkt på. Låter mystiskt.

Näe :p
Men frysta morötter som frysta morötter, tänkte jag :angel:

Jag ger inte tinade morötter, men jag kan ge dem de frusna (fast bara typ en åt gången) och de har inte dött än. Jag tycker de blir så äckliga när de tinat att jag vill inte hästarna ska äta dem då.

Zeeke skrev:
Jag har hört att man inte ska ge dom när dom är frusna men att man kan ge dom sedan dom tinat upp efter att de varit frusna.
Jag vet en tjej som la dom i vatten så att dom tinae och sen gav dom och det har inte ställt till nåt problem för hästen.
jag har också råkat ut för frusna morötter ett antal gånger.
jag fyllde en tunna med vatten och hällde ner allt i, sedan lät jag morötterna ligga kvar tills jag gav utav dom. jag tömde aldrig ur vattnet. de höll sig faktiskt ganska bra.

Det är nog som med alla andra grönsaker att de blir dåliga mycket snabbare om de blivit frysta. Men om man tinar dem och ger dem ganska snabbt efteråt så går det bra, det har jag alltid gjort i alla fall, de gånger det har hänt. Bara en väldigt förkortad lagringstid av dem! Det som händer är väl att cellerna sprängs, eller hur?

Ahhh :idea:

Men de blir väl inte giftiga om man låter bli att koka dem före man "av misstag" fryser dem? Berör bara konsistensen gissar jag, i så fall?

*knapplån*

Att ge en häst ett par hg av frusna morötter som har upptinade till strax över fryspunkt (inte frusna längre men kalla) borde väl inte vara SÅ farligt va? Det är ju inga enorma mängder...?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 295
Senast: Petruska
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 515
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 496
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30