Fruset vatten regler?

R

Raderad medlem 148240

Hej
Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga.

Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka upp isen på vattnet, utan de gör hästarna själva 😒 De går på lösdrift och ägaren fyller på vatten. Om man inte hackar upp och tar bort isen flera gånger om dagen så bottenfryser det nästan.
 
Den enda regel som finns (och gäller året om) är att hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst 2 ggr om dagen. Är det bottenfruset är det förstås svårt att dricka sig otörstig. Men den som är ansvarig för hästens välbefinnande är ju du som hästägare. Du måste ha en vattenlösning som fungerar och ingår det inte i hyran att isen hackas bort så får du ju hitta andra lösningar.
 
Hej
Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga.

Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka upp isen på vattnet, utan de gör hästarna själva 😒 De går på lösdrift och ägaren fyller på vatten. Om man inte hackar upp och tar bort isen flera gånger om dagen så bottenfryser det nästan.
Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst 2 gånger om dagen jämnt fördelat över dygnet.
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo
 
Hej
Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga.

Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka upp isen på vattnet, utan de gör hästarna själva 😒 De går på lösdrift och ägaren fyller på vatten. Om man inte hackar upp och tar bort isen flera gånger om dagen så bottenfryser det nästan.
Det är ju inte så smart, isiga kanter är vassa.
 
Termobar/Isobar är ju typ standardutrustning för lösdrift här i norr åtminstone.

Inte alltför dyra heller.
Det ska jag ha när vi drar och bygger en egen lösdrift.
Men hon skulle aldrig lägga pengar på något sådant.
 
Den enda regel som finns (och gäller året om) är att hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst 2 ggr om dagen. Är det bottenfruset är det förstås svårt att dricka sig otörstig. Men den som är ansvarig för hästens välbefinnande är ju du som hästägare. Du måste ha en vattenlösning som fungerar och ingår det inte i hyran att isen hackas bort så får du ju hitta andra lösningar.
Typiskt...

Hon hackade isen i vintras, det är något nytt hon har fått för sig 🥲

Vi har byggt isolerade vinterbaljor, men är det 10 minus + blir det is även på dem.
 
Jag har haft mina på lösdrift i ca 15 år och kört vatten dagligen vintertid och hackat bort isen de gånger det frusit, aldrig varit några problem och aldrig haft en kolikhäst.
På gamla stallet som nu inte finns kvar (kollektiv), så hackade man is när det frusit vid fodringar och så hade vi lock på natten.
 
Köp en egen eller flytta.

Jag gissar att hyran är extremt låg där du har hästarna nu? Annars brukar ju termobar ingå, eller åtminstone elen till den.
Jag tycker inte att hyran är låg.

Det finns inte el dragen.

Flytta går inte just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 995
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 764
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 504
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp