Fruset ensilage

F

Fritte

Är det okej att tina det och fodra med? Jag såg en värmematta som man kunde tina upp frusna balar med, och började fundera.
 
Mina hösilagebalar fryser ALDRIG sålänge de är oöppnade, öppna kan de frysa lite i kanterna. Så jag har svårt att se nyttan med en värmematta???

I alla fall, jag har fri tillgång på hösilage ute, och det kan frysa, men jag springer INTE och tinar det, utan hästarna får äta frostnupna strån några minuter, sen äter de från samma ställe hela tiden så deras andedräkt tinar det. Syns väldigt tydligt när det varit fruset när de kom ut på morgonen för då är det två hål rakt ner i hösilagelådorna ;)
 
Nä, jag vet inte om ensilagebalar brukar frysa? Det var bara det att jag såg en annons för den här mattan och blev nyfiken....
 
jo ensilaget kan frysa likväl som torv och spån i plastade balar kan frysa..
och värmemattan är till för dem som inte har tillgång till att kunna rulla in en bal i värmen så att den hinner tina innan fodring..
på jobbet brukar vi rulla in 4 st 400kg ensilagebalar för att dom ska hinna tina.. men det räcker egentligen med att ha en extra inne.. :)
 
jo ensilaget kan frysa likväl som torv och spån i plastade balar kan frysa..

Jag har KALLSTALL, dvs samma temp ute som inne. Det kan således vara minus 30 i stallet. Jag har ALDRIG haft problem med att spånbalarna frusit det allra minsta. För att frysa måste det ju finnas fukt, och det ska det ju inte vara i kutterspån? Torv däremot fryser, men det är ju betydligt fuktigare.

När det gäller hösilaget (småbalar) så har en oöppnad bal som sagt aldrig varit frusen, men däremot kan de frysa lite ytterst när de är öppnade.

När jag hade hösilage i storbal UTOMHUS och ibland fick skotta fram dem under snön i minus 30 så frös de aldrig när de var oöppnade, men öppnade balar frös och man fick slita loss fruset hösilage (som dock tinade rätt fort när hästarna andades på det om man fluffade upp det innan fodring)
 
400 kilosbalarna som vi har fryser iaf, det kan ha med hur låg TS höet har, eller hur?.. plastbalarna är täckta av en isskorpa när dom tas in.. endast en bal har vart dålig då killen med trucken råka köra hål på den :mad:, men då slängde vi halva balen för att det luktade illa..

men det är som sagt olika på olika silage, det silaget vi köper är förmodligen inte samma silage som du köper.. eller hur? :)
 
Nej såklart är det inte samma, jag var bara förvånad för jag aldrig haft problem. Men jag har haft TS-halt på över 60 hela tiden. Minns inte vad det förra var, det här är 68% TS

Jag vill inte ge blötare än strax under 60% TS (någonstans vid 57 - 58 går min smärtgräns, blötare än så vill jag inte ge)
 
ok, det har jag inte hört tidigare.. var går gränsen då?
 
Just skillnaden mellan ENsilage och HÖsilage är väl Ts?

Jag har hört att under 55% blir det ENsilage och det är för blött för hästar samtidigt som det inte får vara för torrt för då fungerar inte processen som den ska.
 
Finns inget som heter hösilage egentligen utan det är bara en term vi hästägare hittat på. Allt hö som är ensilerat (dvs plastinpackat) är ensilage, oavsett TS.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 927
Senast: Görel
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
906
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp